Historia sztuki średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ODKS-HSŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.ihs.uksw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W03 W12 |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje podstawowy kurs architektury i plastyki średniowiecznej w oparciu o wybrane dzieła sztuki, które są modelowymi dla poszczególnych zjawisk artystycznych średniowiecznej Europy. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu zaprezentowane zostaną najważniejsze dzieła architektury sakralnej, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Studenci poznają różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, także rozwój tych stylów w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA - Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973 - Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986 - Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974 - Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 - Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973 - Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 - N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012. - Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa. - Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000. - Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000. LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA - Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991. - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia] - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia] - Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia] - Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82 - Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969 - Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986 - Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178 - Panofsky E., Early Netherlandish Painting, vol. 1-2, Cambridge 1958 - Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej] - Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989 - Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 - Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973 - Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001 - Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
4 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładzie oraz 120 godzin lektury zadanych tekstów. Efekty kształcenia: Student ma podstawową wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych i w archeologii. Student ma podstawową wiedzę w zakresie konserwatorstwa, historii sztuki, archeologii i zastosowań nowych technologii w ochronie dóbr kultury i środowiska przyrodniczego oraz miejskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia. Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu oraz wiedzę zdobytą podczas lektury zadanych tekstów. Student otrzymuje cztery pytania: jedno pytanie teoretyczne i trzy pytania polegające na rozpoznaniu losowo wybranych obiektów sztuki i przedstawieniu go w świetle historii oraz zjawisk artystycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.