Podstawy konserwacji ogrodów i założeń zieleni - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ODKiS-PKOiZZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.6
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy konserwacji ogrodów i założeń zieleni - wykład |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W05 ODKiŚ1_W09 |
Skrócony opis: |
Punkty ECTS 3 Udział w wykładach: 30 godz. Konsultacje: 3 godz. Samodzielna lektura: 37 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz. Łącznie: 90 godz. / 3 pkt. ECTS |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do Ochrony i konserwacji ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. 2. Ochrona i konserwacja ogrodów na świecie 3. Konserwacja ogrodów w Polsce 4. Metodologia badań ogrodowych, rodzaje zniszczeń i działań konserwatorskich 5.Adaptacja zabytkowych założeń ogrodowych na potrzeby współczesne 6.Drzewostany i drzewa parkowe – ochrona i pielęgnacja 7. Partery ogrodowe – typologia, ochrona, odtwarzanie, pielęgnacja 8. Formy kwiatowe w parkach krajobrazowych 9. Układy alejowe, szpalery i żywopłoty - rewaloryzacja 10.Grupy drzew, syngieltony, runo parkowe i łąki 11. Szata roślinna historycznych parków 12. Drogi, nawierzchnie i układy wodne 13. Przestrzenne formy ochrony konserwatorskiej 14. Dokumentacja konserwatorska 15. Wykonywanie prac konserwatorskich Punkty ECTS 3 Udział w wykładach: 30 godz. Konsultacje: 3 godz. Samodzielna lektura: 37 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz. Łącznie: 90 godz. / 3 pkt. ECTS |
Literatura: |
Longin Majdecki. Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993 ISBN: 83-01-10825-8 Dorota Sikora Konserwacja ogrodów regularnych XVII i XVIII w Doktoraty Katedry Sztuki Krajobrazu SGGW Wydawca Wydawnictwo Sztuka Ogrodu Sztuka Krajobrazu Beata J. Gawryszewska, 2011 ISBN 8393274737, 9788393274734 http://www.sztukakrajobrazu.pl/sikora.pdf Longin Majdecki. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydanie: trzecie zmienione, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010 (copyright 2007). ISBN: 978-83-01-15414-1 Longin Majdecki. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydanie: trzecie zmienione, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010 (copyright 2009). ISBN: 978-83-01-15416-5 Penelope Hobhouse. Historia Ogrodów. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, Wydanie I 2005. ISBN 83-213-4375-9 Janusz Bogdanowski. Polskie ogrody ozdobne. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 2000. ISBN: 83-213-3990-5 Marek Siewniak, Anna Mitkowska. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X Gerard Ciołek. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ODKiŚ1_W05 W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi. ODKiŚ1_W09 Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, rozpoznawanie wybranych obiektów przedstawionych na zdjęciach lub planach. Możliwość egzaminu poprawkowego w formie ustnej. Kryteria oceniania: Wiedza: ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni, nie rozumie zagadnień związanych z tematyką podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; nie zna najważniejszych przykładów zabytkowych ogrodów i założeń zieleni. ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie w stopniu podstawowym zagadnienia związane z tematyką podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozpoznaje najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni. ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie zagadnienia z tematyką podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni. ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z tematyką podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; student umie scharakteryzować liczne przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni. Umiejętności: ocena 2 (ndst): student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacji dotyczących podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. ocena 4 (db): student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji ogrodów i założeń zieleni. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi swobodnie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji ogrodów i założeń zieleni. Kompetencje: ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przygotowanie referatu na zadany temat; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; bierze udział w pracach organizacyjnych podczas ćwiczeń terenowych. ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; chętnie i sprawnie bierze udział w pracach organizacyjnych podczas ćwiczeń terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.