Historia kultury materialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ODSK-HKMćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury materialnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKIŚ1_W03 ODKIŚ1_W12 ODKIŚ1_U01 ODKIŚ1_U02 ODKIŚ1_U04 ODKIŚ1_U07 ODKIŚ1_K01 ODKIŚ1_K05 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia są uzupełnieniem wykładu o tej samej nazwie, który prowadzony jest dla studentów pierwszego roku Ochrony Dóbr Kultury i Środowiska. Celem ćwiczeń jest spojrzenie na kulturę poprzez pryzmat przedmiotów otaczających jednostki i całe społeczności. Ćwiczenia odbywają się częściowo w terenie: w Rynku Starego Miasta, w Muzeum w Wilanowie oraz w Państwowym Muzeum Archeologicznym, Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Historycznym (Centrum Interpretacji Zabytku) i Stacji Muzeum (daw. Muzeum Kolejnictwa). Studenci zobowiązani są do przygotowania pracy pisemnej, którą prezentują przed grupą i następnie składają do oceny wykładowczyni. |
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie sylabusów, bibliografii, kryteriów zaliczenia i metod oceniania. 2. Warunki życia, narzędzia i dzieła człowieka prehistorycznego. Wenus epoki lodowcowej, malowidła naskalne z terenów Francji i Hiszpanii, itd. 3. Narzędzia człowieka prehistorycznego (zajęcia w PMA). 4. Rewolucja neolityczna na Wschodzie. Rozwój pierwszych miast. Kultura materialna starożytnej Mezopotamii i Egiptu. 5. Wyposażenie grobów szkieletowych i ciałopalnych (zajęcia w PMA). 6. Kultura materialna Greków i Rzymian. 7. Wazy greckie i etruskie (zajęcia w Muzeum w Wilanowie). 8. Kultura materialna średniowiecza. 9. Tkaniny koptyjskie (zajęcia w Muzeum Narodowym – Galeria Faras). 10. Kultura materialna w czasach nowożytnych 11. Kultura dworska i kultura mieszczańska (zajęcia na Zamku Warszawskim i w Rynku Starego Miasta). 12. Rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rozwój nowoczesnej kultury materialnej. 13. Rola transportu w rozwoju kultury materialnej (zajęcia w daw. Muzeum Kolejnictwa w Warszawie <Stacja Muzeum>) 14. Od rewolucji przemysłowej po czasy najnowsze (zajęcia w Centralnym Muzeum Włókiennictwa oraz Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi). 15. Zaliczenie zajęć. Test końcowy i wystawienie ocen z prac pisemnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Kultura materialna starożytnej Grecji, K. Majewski (red.), t. 1-3, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1977. E. Jastrzębowska, Rzym w czasach "Quo vadis", Warszawa 2001. M. Knobloch, Złotnictwo, Warszawa 1977. C. Buśko (red.), Civitas et villa. Miasto i wieś w średniowiecznej Europie Środkowej, Wrocław 2002 F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, t. 1-3, Warszawa 1992. M. Dembińska i Z. Podwińska Historia kultury materialnej Polski w zarysie t. 1-4, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. T. Dant, Kultura materialna, Kraków 2007. Literatura Uzupełniająca Kwartalniki Kultury Materialnej (wybrane artykuły). Studia i materiały z historii kultury materialnej (wybrane rozdziały z niektórych tomów). Müller – Wiener, W., Greckie budownictwo antyczne, przekł. D. Gorzelany, Kraków 2004. A. Bender, Tapiserie w w dawnej Rzeczpospolitej, Lublin 2004. A. W. Frołow, Artystyczna obróbka metali, Warszawa 1989. T. Jednaszewska, Z. Massowa, Kowalstwo artystyczne i odlewnictwo. Katalog, Malbork 1985. Teksty źródłowe Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998. Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma podstawową wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych i w archeologii oraz konserwatorstwie. Wie jak stosować nowe technologie w ochronie dóbr kultury. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa kulturowego do opisu i analizy relacji między obiektami chronionymi a otaczającym światem i społeczeństwem. Ma umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim na temat obszarów ochrony dóbr kultury materialnej. Umie sporządzić maszynopis z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności konserwatorskiej i ochronnej i we współpracy z innymi instytucjami dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych. Jest świadomy interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury. Rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności. Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w instytucjach zajmujących się dziedzictwem kulturowym. Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Konsultacje: 1,5 godz. Czas na napisanie referatu:18,5 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. Łącznie: 90 godz. / 3 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbędzie się na podstawie obecności na zajęciach, prezentacji pracy pisemnej, złożonej do oceny przez każdego ze studentów oraz testu końcowego. Aktywność na zajęciach będzie dodatkowo premiowana w postaci cząstkowej oceny egzaminu. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.