Biologia i ekologia - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-MZ-ODKS-BiE-1-w |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ekologia - wykład |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | IS1_W01, IS1_W02, IS1_W06, IS1_U01, IS1_U03, IS1_K02 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: opanowanie wiadomości z zakresu podstaw biologii ogólnej i ekologii. Jedność świata żywego. Molekularne podstawy życia. Budowa organizmów. Główne procesy ekologiczne zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej. Wpływ antropopresji na różnorodność biotyczną Wymagania wstępne: znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Historia Wszechświata. Ziemia we Wszechświecie. Krążenie materii w skorupie ziemskiej i tektonika płyt. Cyrkulacja atmosferyczna i cykl hydrologiczny. 2. Powstanie życia na Ziemi. Molekularne podstawy życia. Teoria komórkowej budowy organizmów. Budowa i funkcje życiowe organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. Tkanki zwierzęce i roślinne. 3. Jak powstaje różnorodność życia? Podstawy dziedziczności. Przyczyny zmienności organizmów. Teoria ewolucji. Powstawanie gatunków. 4. Strategie metaboliczne organizmów I. Autotrofizm. 5. Strategie metaboliczne organizmów II. Heterotrofizm. 6. Cykle biogeochemiczne. Cykl węgla a zmiany klimatu. Ewolucja atmosfery ziemskiej. Cykl azotu, fosforu i siarki. 7. Różnorodność fauny i flory Polski. 8. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów. Siedlisko i nisza ekologiczna. Prawo minimum i zasada tolerancji. Antropopresja. 9. Geografia życia. Biomy. 10. Ekosystemy – przepływ energii i krążenie materii. Stabilność ekosystemów. 11. Przykładowe ekosystemy: las, jezioro, rzeka. 12. Różnorodność biologiczna. Wielkie wymierania. Gaja czy Medea? 13. Czynniki wpływające na strukturę i funkcjonowanie zespołów organizmów. 14. Właściwości populacji. Zmiany liczebności populacji i czynniki je wywołujące. 15. Teoria biogeografii wysp. Metapopulacje. Fragmentacja siedlisk. Treść ćwiczeń: 1. Charakterystyka życia. Poziomy organizacji biologicznej. 2. Różnorodność organizmów – charakterystyka Procaryota. 3. Różnorodność organizmów – charakterystyka Eukaryota. 4. Znaczenie mikroorganizmów i owadów w niszczeniu przedmiotów użytkowych i elementów konstrukcyjnych. 5. Ekologia organizmu – organizm a środowisko. 6. Ekologia populacji – metody badania dynamiki populacji. 7. Interakcje międzygatunkowe. 8. Metody fito- i zooindykacji. 9. Metody biomonitoringu środowiska. 10. Przegląd flory i fauny Polski. 11. Główne gatunki drzew iglastych i liściastych Polski – rozpoznawanie, ekologia, znaczenie przyrodnicze. 12. Przegląd zespołów leśnych Polski. Znaczenie i funkcje lasów. 13. Ekologia stosowana: eksploatacja populacji, walka ze szkodnikami, inwazje biologiczne. 14. Zagrożenie różnorodności biologicznej oraz metody jej ochrony. 15. Metody ochrony przyrody in situ i ex situ. Forma zaliczenia: Ocena końcowa jest średnią oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń Wykład: egzamin pisemny (test) na ocenę Ćwiczenia: 1. Ocena z ćwiczeń jest wypadkową ocen z prezentacji i kolokwiów cząstkowych. Cwiczenia muszą być zaliczone na ocenę pozytywną (min. ocena dostateczna), co jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego 2. Studenci przygotowują prezentację multimedialną na temat zadany przez prowadzących ćwiczenia lub na temat zaproponowany przez siebie. Oceniana jest treść, forma i sposób prezentacji tematu 3. W trakcie zajęć ćwiczeniowych przewidziane są 2-3 krótkie (15 min.) kolokwia cząstkowe obejmujące omawiany na ćwiczeniach materiał. O terminie i zakresie tematycznym kolokwiów prowadzący informuje grupę na zajęciach, z tygodniowym wyprzedzeniem 4. Na ocenę końcową pozytywnie wpływa aktywność na zajęciach 5. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna skutkuje obniżeniem końcowej oceny z ćwiczeń Kodeks honorowy: Studenci pracują samodzielnie podczas egzaminów i kolokwiów. Zauważone przypadki nieuczciwości (podpowiadanie lub ściąganie) muszą być zgłoszone prowadzącemu zajęcia |
Literatura: |
Banaszak J., Wiśniewski H. 2008. Podstawy ekologii. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń Błaszczyk M.K. (2010) Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cowie J. (2009) Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Krebs C.J. (2011) Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (także starsze wydania) Kump L.R., Kasting J.F., Crane R.G. (2010) The Earth system. Prentice Hall Kunicki-Goldfinger W.J.H. (2005) Życie bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Matyjasiak P., Romanowski J. (red.) (2011) Wisła jako warsztat badawczy biologów. Wydawnictwo UKSW, Warszawa Pawlarczyk-Szpilowa M. (1997) Biologia i ekologia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej Pullin A. (2007) Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. (2009) Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza Strzelczyk A.B., Karbowska-Berent J. 2004. Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń Symonides E. (2008) Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Weiner J. (2006) Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Ward P. (1995) Kres ewolucji. Dinozaury, wielkie wymierania i bioróżnorodność. Prószyński i S-ka. Wiąckowski S. 2008. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, Kielce Wilson E.O. (1999) Różnorodność życia. Państwowy Instytut Wydawniczy Wilson E.O. (2003) Przyszłość życia. Zysk i S-ka Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Stare Babice Zyska. B. 1999. Zagrożenia biologiczne w budynku. Wydawnictwo Arkady, Warszawa Czasopisma: Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Kosmos, Przegląd Zoologiczny, Świat Nauki, Wiadomości Ekologiczne, Wiedza i Życie, Wszechświat |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: IS1_W01 - opisuje budowę, funkcje, przebieg procesów życiowych organizmów prokariotycznych i eukariotycznych, wyjaśnia rolę mikroorganizmów w biogeochemicznym obiegu pierwiastków, charakteryzuje ekologię populacji i biocenoz przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska IS1_W02 - posiada podstawową wiedzę w zakresie biologii i ekologii IS1_W06 - zna podstawowe metody i techniki stosowane w biologicznym monitoringu środowiska Umiejętności: IS1_U01 - dobiera informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu biologii i ekologii, integruje uzyskane informacje oraz dokonuje ich interpretacji IS1_U03 - potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biologii i ekologii Kompetencje: IS1_K02 - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na funkcjonowanie różnych ekosystemów, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje Liczba punktów ECTS - 4 Udział w wykładach - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu - 90 godz. Suma godzin: 120 Liczba ECTS = 120 godz. / 30 (25) godz. = ok.4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.