Bibliotekoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-Bibl(ć) |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Bibliotekoznawstwo |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 3 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI2_W11 HI2_U01 HI2_U04 HI2_K03 HI2_K05 |
Skrócony opis: |
Na zajęciach zostaną omówione następujące zagadnienia 1. Biblioteki, bibliotekarstwo, bibliotekoznawstwo, bibliologia i informatologia, zbiory specjalne. 2. Biblioteki w II Rzeczpospolitej. 3. Biblioteki Polskie w czasie II wojny światowej - losy i straty wojenne. 4. Książka u progu współczesności. 5. Powojenna ochrona zbiorów bibliotecznych w Polsce – Zbiornica Księgozbiorów Zabezpieczonych w Katowicach. 6. Funkcjonowanie bibliotek w Polsce w XXI wieku- regulacje prawne. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zdobycie wiedzy z szeroko rozumianego bibliotekoznawstwa. Przedstawione zostanie funkcjonowanie bibliotek polskich w okresie II RP, straty bibliotek polskich po II wojnie światowej, współczesne funkcjonowanie bibliotek polskich. akty prawne regulujące działanie bibliotek. |
Literatura: |
1. 50 lat Biblioteki Narodowej Warszawa 1928-1978, red. Stankiewicz W., Warszawa 1984. 2. Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. 3. Bieńkowska B., Straty bibliotek polskich w czasie II wojny światowej, Warszawa 1994 4. Ciechorski J., Ustawa o bibliotekach. Komentarz, Warszawa 2012. 5. Dekret z dnia 17 kwietnia 1946 r. o bibliotekach i opiece nad zbiorami bibliotecznymi 6. Gaca-Dąbrowska Z., Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007. 7. Korzeniowski B., Książki i ludzie, Warszawa 1993. 8. Mincer W. Podlaszewska K., Zbiory specjalne jako warsztat pracy naukowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Nauka o Książce”, z. 29 /1968 t. 5. 9. Nowik R., Rola katowickiej zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w powojennej ochronie zbiorów bibliotecznych w Polsce, Bydgoszcz 2015, s. 23-57, 89-112, 264-282. 10. red. Tokarska Anna, Bibliotekarstwo, Warszawa 2013. 11. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. Makowski T., Warszawa 2014. 12. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 lutego 2012 r. w sprawie organizacji i trybu działania Krajowej Rady Bibliotecznej Dz.U. 2012 poz. 198. 13. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 kwietnia 2012 roku w sprawie sposobu i trybu zaliczania do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu Dz. U. 2012 Nr 0 poz. 390. 14. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 lipca 2014 roku w sprawie narodowego zasobu bibliotecznego Dz. U. 2012 Nr 0 poz 797. 15. Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 maja 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad i trybu i ich przekazywania Dz.U. 1999 nr 50 poz. 513. 16. Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 6 marca 1997 r. w sprawie wykazu bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych poszczególnych rodzajów publikacji oraz zasad i trybu ich przekazywania Dz.U. 1997 nr 29 poz. 161. 17. Tondel Janusz, Historia książki i biblioteki wybór źródeł cz. II. 1. Polska (od pocz. XIX w do 1945 r), Toruń 1989. 18. Ustawa z dnia 9 kwietnia 1968 r. o bibliotekach Dz. U. 1968 nr 12 poz. 63. 19. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r.- o bibliotekach Dz. U. 1997 Nr 85 poz. 539 z późn. zm. 20. Ustawa z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych Dz. U. 1996 nr 152 poz. 722. 21. Walka o dobra kultury Warszawa 1939-1945, red. Lorentz S.,T.1-2, Warszawa 1970. 22. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprac. Kamolowa D., Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI2_W11 - Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw.) HI2_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. HI2_U04 - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą naukową HI2_K03 - Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. HI2_K05 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa 2. Przygotowanie referatu 3. Aktywność na zajęciach 4. Zaliczenie testu końcowego Obecność: • Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność wymaga usprawiedliwienia oraz zaliczenia materiału na dyżurze. Referat: • Referat powinien zostać przygotowany w formie pisemnej (jeśli jest grupa osób każdy przygotowuje jej część oddawana jest całość). Prezentacja komputerowa będzie oceniana dodatkowo. Do referatu powinna zostać dołączana bibliografia. Aktywność na zajęciach: • Zadawanie pytań do prelegentów, udział w dyskusji. Test końcowy: • Pozytywne zaliczenie testu końcowego. Należy uzyskać 60 procent poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać zaliczenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.