Dzieje Kościołów reformowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-DzKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje Kościołów reformowanych |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 5 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 _W05 HI1 _W06 HI1 _U05 HI1 _U06 HI1 _K01 HI1 _K03 |
Skrócony opis: |
Przedmiot skierowany jest do studentów studiów magisterskich, którzy posiadają już rozległą wiedzę z zakresu historii powszechnej i Polski. Szczegółowo omówione zostaną przyczyny, przebieg i skutki reformacji europejskiej i polskiej. |
Pełny opis: |
Po zarysowaniu sytuacji w Kościele na przełomie XV i XVI wieku, szczegółowo omówiona zostanie kwestia przyczyn wybuchu reformacji w państwach niemieckich. W tym kontekście zarysowana zostanie postać i działalność Marcina Lutra i teologia protestancka. W trakcie zajęć zaprezentowany zostanie przebieg rozwoju reformacji w Niemczech a także w sąsiednich krajach (Szwajcaria, Francja, Anglia, Skandynawia), z uwzględnieniem m.in. postaci Zwinglego i Kalwina. Druga część zajęć ukaże rozwój protestantyzmu w Księstwie Pruskim, Prusach Królewskich i w Koronie w XVI-XVIII wieku. Istotnym elementem będzie także zaprezentowanie katolickiej reformy i omówienie skutków reformacji w Europie i Polsce. |
Literatura: |
Bukowski J., Dzieje reformacyi w Polsce od wejścia jej do Polski aż do jej upadku, Kraków 1886. Handbuch der Kirchengeschichte, Bd. IV. Reformation, katholische Reform und Gegenreformation, Hrsg. H. Jedin, Freiburg 1975. Klueting H., Luther und die Neuzeit, Darmstadt 2011. Krasiński W., Zarys dziejów powstania i upadku reformacji w Polsce, Warszawa 1903. Kumor B., Historia Kościoła, Część 5. Czasy nowożytne, Lublin 1984. Schuchert A., Kirchengeschichte, Bd. II, Kempen 1956. Todd J.M., Marcin Luter, Warszawa 1983. Todd J.M., Reformacja, Warszawa 1974. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - ma wiedzę o przyczynach i rozwoju reformacji w Niemczech - zna genezę i przebieg wprowadzania reformacji w Europie, Prusach i Polsce - ma wiedzę o reformie Kościoła katolickiego i kontrrefomacji Umiejętności: - ocenia zasadnośc i znaczenie wystąpienia Marcina Lutra - poddaje krytyce opinie o reformacji i kontrreformacji - analizuje skutki reformacji w krajach europejskich i Polsce Kompetencje: - zachowuje krytycyzm w ocenie reformacji i kontrreformacji - dyskutuje o przemianach religijnych w Europie w XVI wieku Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do konwersacji: 15 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 Razem: 100godzin czyli 4ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1: - na ocenę 2 (ndst): nie posiada żadnej wiedzy o reformacji i kontrreformacji. - na ocenę 3 (dst): potrafi ogólnie scharakteryzowac rolę i znaczenie reformacji w historii Europy i Polski. - na ocenę 4 (db): potrafi szczegółowo przedstawic wybrane zagadnienia z dziejów reformacji. - na ocenę 5 (bdb): posiada rozległą wiedzę o reformacji. EK 2: - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac nabytej wiedzy - na ocenę 3 (dst): posiadaną wiedzę prezentuje ogólnikowo, bez uszczegółowień i prezentacji wniosków - na ocenę 4 (db): przedstawia zagadnienie w formie pogłębionej, potrafi prowadzic dyskusję, dokonuje podsumowań i ocen - na ocenę 5 (bdb): potrafii krytycznie odnieśc się do literatury przedmiotu i obiegowych poglądów, efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę Ocena podsumowująca: Lektura i zaliczenie prezentacji wybranego zagadnienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.