Historia średniowiecza Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HŚPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowiecza Polski |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W05, K_W06, K_W08, K_W09 K_U01, K_U02, K_U05, K_U08 K_K03, K_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Student zdobywa wiedzę na temat początków państwowości Polski, przeobrażeń ustrojowych i organizowania się życia społecznego, począwszy od X w. aż do połowy XIV w. Wymagania wstępne:Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat Średniowiecza w Polsce, prowadzonej polityki przez monarchów, zawieranych sojuszach, prowadzonych wojnach i wewnętrznym umacnianiu Państwa Polskiego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:Omawiane zagadnienia będą uwzględniać tzw. okres Polski pogańskiej z całą genezą Państwa polskiego. Ważną rolę w kształtowaniu się świadomości narodowej pierwsi Piastowie: Mieszko I i jego syn Bolesław I Chrobry. Przyjęcie chrztu przez ieszka I w 966 r. i znaczenie tego faktu dla dalszych dziejów państwowości polskiej jest początkiem utwierdzania a zarazem walki pierwszych polskich Piastów o granice narodowe, początkiem organizacji kościelnej w Polsce i sukcesywnym umacnianiem się młodego Państwa polskiego wobec sąsiadów. Na szczególną uwagę zasługuje cały okres rządów Bolesława I Chrobrego (992-1025), zaś w tym okresie m.in. misja św. Wojciecha i jego męczeństwo w ziemi Prusów, zjazd gnieźnieński w 1000 r. i jego polityczne znaczenie, zajęcie Czech przez Bolesława Chrobrego, początek wojny polsko-niemieckiej oraz pokojowa misja św. Brunona z Kwerfurtu – eremity, który stał się orędownikiem porozumienia politycznego Polski z Niemcami dla celów wspólnej akcji chrystianizacyjnej wobec europejskich ludów pogańskich. Dalej przedmiotem omówienia będzie układ merseburski z 1013 r. i nowa wojna z Niemcami, pokój Budziszyński w 1018 r. i wyprawa Bolesława na Ruś kijowską w której książę miał zrealizować dwa cele polityczne: terytorialny tj. utrzymanie przy Polsce grodów czerwińskich oraz zabezpieczenie sobie wpływów na Rusi, tak by uniemożliwić jej dalsze współdziałanie z cesarstwem przeciw sobie. Zwieńczeniem podejmowanych działań Bolesława I Chrobrego w umacnianiu młodej państwowości polskiej i jego wpływu na politykę w swoim rejonie była koronacja królewska w 1025 r., której polityczne znaczenie było niekwestionowane. W dalszej kolejności omawiana będzie epoka Mieszka II (syna Bolesława I), pierwsze lata jego rządów, początek wojny z cesarstwem, zjazd w Merseburgu w 1033 i podział Polski, co pociągało za sobą rozprzężenie w Państwie, rewolucję społeczną i najazd Brzetysława czeskiego w 1038 r.; nadto okres rządów Piastowicza – Kazimierza Odnowiciela i jego syna Bolesława Śmiałego (jego politykę zagraniczną i stosunek do Węgier, Czech i Niemiec), przeprowadzenie koronacji królewskiej Bolesława Śmiałego (1076) i tragiczny w skutkach konflikt z biskupem krakowskim Stanisławem ze Szczepanowa, który doprowadził do wygnania króla z Polski. Przedstawiony zostanie również aspekt rządów Władysława Hermana, jego polityki zagranicznej, wyprawy misyjne św. Ottona z Bambergu na Pomorze, panowanie księcia Bolesława Krzywoustego i kwestie następstwa tronu, które w konsekwencji doprowadziły do rozbicia dzielnicowego w 1038 r. i z czasem walki o tron krakowski między potomkami Bolesława Krzywoustego; dalej okres odbudowywania Państwa (epoka Władysława Łokietka) i jego zmagania o scalenie rozbitej na dzielnice Polski. Metody oceny:Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego, którego termin zostanie podany po zakończonym semestrze nauki. Na dwa tygodnie przed egzaminem podany zostanie jego termin z możliwością dokonywania zapisów. |
Literatura: |
1. K. Tymieniecki, Polska w Średniowieczu, Warszawa 1961. 2. K. Tymieniecki, Procesy twórcze formowania się społeczeństwa polskiego w wiekach średnich: Kształtowanie się społeczeństwa średniowiecznego, Poznań 1996. 3. J. Dowiat, Polska państwem średniowiecznej Europy, Warszawa 1968. 4. R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1 do roku 1333, Kraków 1995; t. 2 od roku 1333 do 1506, Kraków 1995. 5. Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997. 6. R. Heck, Historia średniowiecza Polski: Przewodnik metodyczny, Poznań 1997. 7. H. Samsonowicz, Złota jesień polskiego średniowiecza, Poznań 2001. 8. H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2006. 9. S. Szczur, Historia Polski – Średniowiecze, Kraków 2002. 10. J. Goff, Człowiek Średniowiecza, Warszawa 1996. 11. Polska a świat zachodni na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. F. Mincer, Zielona Góra 1995. 12. T. Borawska, Umysłowość Średniowiecza, Warszawa 1993. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W05 - Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej K_W06 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym K_W08 - Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii K_W09 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U02 - Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U05 - Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków K_U08 - Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych K_K03 - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych K_K05 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy Uzasadnienie punktów ECTS: I sem: 30 uczestnictwo w zajęciach 15 przygotowanie do zajęć 15 konsultacje 30 przygotowanie do zaliczenia semestralnego II sem: 30 uczestnictwo w zajęciach 15 przygotowanie do zajęć 15 konsultacje 30 przygotowanie do egzaminu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.