Historiografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-H |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historiografia |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 4 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W01; K_W02; K_W04; K_W06; K_W07; K_W08; K_U01; K_U02; K_U05; K_K01; K_K03; K_K04 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna najważniejsze kierunki i metody badań historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna zadania historii jako nauki teoretycznej i empirycznej, podstawową terminologię z zakresu przedmiotu, miejsce historii w edukacji humanistycznej, zagadnienia metodologiczne wiedzy historycznej (fakt/wydarzenie, prawda w historii, wyjaśnianie/przedstawienie/doświadczenie przeszłości, subiektywizm/obiektywizm badacza, racjonalizm wiedzy, ideologizacja historii). Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie uprawiania nauk historycznych. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań tworzonych przez różne ośrodki naukowe. Potrafi rozpoznać różne rodzaje szkół historycznych właściwych dla danej epoki, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi, na podstawie wyszukanych informacji, napisać jasny i spełniający warunki formalne tekst na wiele tematów ogólnych oraz związanych ze studiowaną dyscypliną. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa historycznego zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach typu ćwiczeniowego i prac dotyczących zajęć typu wykładowego (pierwsza część konwersatorium). Zaliczona praca z części wykładowej równa się aktywnemu uczestnictwu w zajęciach ćwiczeniowych. Ocena końcowa na podstawie uzyskanych wyników (sumy aktywności), przy czym: 0-8 pkt - ndst, 9 pkt - dst, 10 pkt - dst+, 11-12 pkt - db, 13 pkt - db+, 14-15 pkt - bdb. W razie nieuzyskania satysfakcjonujących wyników na zajęciach wystawiana jest ocena niedostateczna, zaś zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie rozmowy końcowej, przeprowadzonej w sesji poprawkowej semestru zimowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.