Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Polski w czasach zaborów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-NH-HI-HPWCZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Polski w czasach zaborów
Jednostka: Instytut Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:

2

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H1_W05

H1_W06

H1_W08



Skrócony opis:

Omówienie najistotniejszych zagadnień dotyczących historii porozbiorowej narodu polskiego /1795-1914/

Pełny opis:

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

utrwalenie wiedzy nt. zjawisk związanych z okresem porozbiorowym w dziejach narodu polskiego, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej

Wymagania wstępne: Studenci III roku historii

Spis tematów:

1 Wstęp. Spuscizna I RP

2 Po rozbiorach 1795-1805

3 Księstwo Warszawskie 1806-1813/15

4 Królestwo Polskie 1815-1830

5 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.1

6 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.2

7 Wielka Emigracja 1831-1848/53/63

8 Ziemie polskie pod panowaniem Mikołaja I (1831-1856)

9 Zabór pruski i Galicja 1815-1846/48

10 Rzeczpospolita Krakowska 1815-1846. Powstanie i rabacja 1846

11 Polska Wiosna Ludów 1848-1849

12 Sprawa polska podczas Wojny Krymskiej 1853-1856 oraz przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-1863

13 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.1

14 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.2

15. Sybir/Syberia w dziejach narodu polskiego

16. Priwislinskij Kraj 1864-1904

17. Ziemie Zabrane 1864-1914

18. Zabór pruski 1849-1907

19. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.1

20. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.2

21. Emigracja polityczna i zarobkowa, Polonia, sprawa polska w polityce międzynarodowej 1864-1904

22. Polski ruch socjalistyczny

23. Polski ruch narodowy/nacjonalistyczny

24. Polski ruch ludowy

25. Rewolucja 1905-1907

26. Okres przed I wojną swiatową 1908-1914

27. Mniejszosci na ziemiach b. I RP, wyspy polskosci poza granicami niegdysiejszej Rzeczypospolitej

28.Zmiany w kulturze, cz. I (klasycyzm, romantyzm)

29. Zmiany w kulturze, cz.II (pozytywizm, Młoda Polska)

30. Przemiany gospodarcze ziem polskich 1795-1914

Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej)

Literatura:

Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)

Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993

Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971

Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996

Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994

Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004

Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967

Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999

Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

EK 1- Zna najważniejszą faktografię historii porozbiorowej ziem polskich

EK 2 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich

EK 3- Dysponuje wiedzą o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski w/w okresu

aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.

słuchanie wykładu 30 x 1,5 godziny=36 godzin

lektura podręcznika i

literatury uzupełniającej ok. 25 godzin

SUMA GODZIN 60 godzin

LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: egzamin ustny końcowy, (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej)

Kryteria oceniania

EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na bdb)

Student ma wystarczającą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na db)

Student ma zasadniczą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich(dst)

Student nie posiada wiedzy o o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (ndst)

EK2 Student ma pogłębioną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na b.db.)

Student ma wystarczającą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na db.)

Student ma podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na dst)

Student nie posiada wiedzy o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na ndst)

EK3 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na bdb)

Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na db)

Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na dst)

Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na ndst)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)