Historia Polski w czasach zaborów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HPWCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski w czasach zaborów |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1_W05 H1_W06 H1_W08 |
Skrócony opis: |
Omówienie najistotniejszych zagadnień dotyczących historii porozbiorowej narodu polskiego /1795-1914/ |
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: utrwalenie wiedzy nt. zjawisk związanych z okresem porozbiorowym w dziejach narodu polskiego, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej Wymagania wstępne: Studenci III roku historii Spis tematów: 1 Wstęp. Spuscizna I RP 2 Po rozbiorach 1795-1805 3 Księstwo Warszawskie 1806-1813/15 4 Królestwo Polskie 1815-1830 5 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.1 6 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.2 7 Wielka Emigracja 1831-1848/53/63 8 Ziemie polskie pod panowaniem Mikołaja I (1831-1856) 9 Zabór pruski i Galicja 1815-1846/48 10 Rzeczpospolita Krakowska 1815-1846. Powstanie i rabacja 1846 11 Polska Wiosna Ludów 1848-1849 12 Sprawa polska podczas Wojny Krymskiej 1853-1856 oraz przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-1863 13 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.1 14 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.2 15. Sybir/Syberia w dziejach narodu polskiego 16. Priwislinskij Kraj 1864-1904 17. Ziemie Zabrane 1864-1914 18. Zabór pruski 1849-1907 19. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.1 20. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.2 21. Emigracja polityczna i zarobkowa, Polonia, sprawa polska w polityce międzynarodowej 1864-1904 22. Polski ruch socjalistyczny 23. Polski ruch narodowy/nacjonalistyczny 24. Polski ruch ludowy 25. Rewolucja 1905-1907 26. Okres przed I wojną swiatową 1908-1914 27. Mniejszosci na ziemiach b. I RP, wyspy polskosci poza granicami niegdysiejszej Rzeczypospolitej 28.Zmiany w kulturze, cz. I (klasycyzm, romantyzm) 29. Zmiany w kulturze, cz.II (pozytywizm, Młoda Polska) 30. Przemiany gospodarcze ziem polskich 1795-1914 Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej) |
Literatura: |
Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco) Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993 Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971 Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996 Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994 Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007 Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004 Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967 Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999 Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1- Zna najważniejszą faktografię historii porozbiorowej ziem polskich EK 2 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich EK 3- Dysponuje wiedzą o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski w/w okresu aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. słuchanie wykładu 30 x 1,5 godziny=36 godzin lektura podręcznika i literatury uzupełniającej ok. 25 godzin SUMA GODZIN 60 godzin LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: egzamin ustny końcowy, (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej) Kryteria oceniania EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na bdb) Student ma wystarczającą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na db) Student ma zasadniczą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich(dst) Student nie posiada wiedzy o o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (ndst) EK2 Student ma pogłębioną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na b.db.) Student ma wystarczającą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na db.) Student ma podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na dst) Student nie posiada wiedzy o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na ndst) EK3 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na bdb) Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na db) Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na dst) Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na ndst) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.