Historia starożytna powszechna (Rzym) - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-HSPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna powszechna (Rzym) - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 3 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W09 HI1_U01 HI1_U02 HI1_U08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami historii starożytnego Rzymu w oparciu o teksty źródłowe i współczesne opracowania. |
Pełny opis: |
Zakres tematów 1.Zajęcia organizacyjne: sylabus, plan zajęć, warunki zaliczenia, metody pracy. 2.Chronologia i Metrologia rzymska 3.Numizmatyka rzymska 4.Epigrafika. Inskrypcje łacińskie. Rzymski system imienniczy 5.Wyższe warstwy społeczne starożytnego Rzymu; cursus honorum. 6.Cursus honorum: Przebieg kariery na wybranych przykładach 7.Zdobycie Rzymu przez Gallów 8.Kartagina i Kartagińczycy. Historia i postrzeganie w Rzymie. 9.Dioklecjan i jego rządy. Tetrarchia 10.Barbarzyńcy na terenie Cesarstwa Rzymskiego 11.Obowiązki rzymskiego namiestnika: Pliniusz młodszy 12. Chrześcijanie w cesarstwie rzymskim: relacje historyków rzymskich i pisma chrześcijańskie 13.Cesarstwo Rzymskie wobec chrześcijaństwa. Aparat represji Cesarstwa Rzymskiego i męczeństwo 14.Nawrócenie cesarza Konstantyna w źródłach pogańskich i chrześcijańskich 15.Kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze (6 t.); od 7-go t. – U schyłku Starożytności (UW) Geza Alfoldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu Historia życia prywatnego. Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego. Imperium Romanum. Władza, propaganda, konflikty ideologiczne, opr. K. Stebnicka, Janiszewski P., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003. Marian Jaczynowska, Historia Starożytnego Rzymu, Warszawa 1986. Słownik pisarzy antycznych red. A.Świderkówna, Warszawa 1982. Starożytny Rzym we współczesnych badaniach , red. J.Wolski et al., Kraków 1994 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pr. zb. pod red. E. Wipszyckiej, t. I/II, Warszawa 2001. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pr. zb. pod red. E. Wipszyckiej, t. III, Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: EK1: Student potrafi wyliczyć najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów Rzymu wyjaśnić przyczyny i wskazać skutki poszczególnych wydarzeń EK2: Posiada wiedzę o możliwości różnorakiej interpretacji faktów historycznych. EK3: Analizuje teksty źródłowe dotyczące omawianego zakresu wiedzy uwzględniając kontekst ich powstania EK5: Posługuje się krytyką wewnętrzną i zewnętrzną źródeł historycznych dla poznania omawianej epoki EK4: Ocenia i poddaje krytyce analizowane teksty z wykorzystaniem własnej wiedzy i poglądów innych autorów EK5: Podejmuje dyskusję na omawiane tematy, akceptując poglądy innych osób Opis ECTS Udział w zajęciach - 30 godz. Przygotowanie do zajęć i praca własna - 30 godz. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego- 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
- W semestrze dopuszczalne są dwie nieobecności (także nieusprawiedliwione) bez potrzeby zaliczenia. - Wszystkie inne nieobecności muszą być usprawiedliwione i „zaliczone” poprzez napisanie pracy pisemnej wyznaczonej przez prowadzącego (1 praca za 1 nieobecność). - Na zajęciach oceniana jest przygotowanie i aktywność, poprzez plusy, minusy lub konkretną ocenę - Oceniane są także ewentualne referaty w zakresie: treści, formy, przekazu, dyscypliny czasowej - Na zakończenie zajęć przewidziane jest ustne kolokwium zaliczeniowe (zasadnicza ocena) - Z kolokwium końcowego mogą być zwolnione osoby aktywne w czasie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.