Neografia łacińska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-NeoŁac |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neografia łacińska |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 4 |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI2_W04 HI2_W12 HI2_U03 HI2_K01 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, a także wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych. |
Pełny opis: |
reści merytoryczne:1. Teoria paleograficzna 1.1. Uwagi wstępne 1.2. neografia– pojecie, podział, przedmiot i zakres 1.3. Guttenberg i jego wynalazek 1.4. Druk i drukarnie w Polsce 1.12. Antykwa 1.13. Szwabacha 2. Praktyka paleograficzna 2.1. Odczytanie fragmentów Listy Erazma z Rotterdamu 2.2. Odczytanie fragmentów: Pacta inetr regiam 2.3. Odczytanie fragmentów Listy DEBOLI 2.4. Odczytanie fragmentów Reyestr Fabryki Wilanowskiej 1, 2,3, 2.5. Odczytanie fragmentów Rachunki zbożowe i pieniężne od roku 1678 do 1720 2.5. Odczytanie fragmentów: Listy 2.6. Odczytanie fragmentów: O nowym świecie 2.7. Odczytanie fragmentów: Kalendarz ktory pospolicie Grzegorzowym zowia 2.8. Odczytanie fragmentów: Głos życzliwy |
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła. Posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Student otrzymuje 4 punkty ECTS: 1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt 2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 1 pkt 3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 2 pkt Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze w każdą środę w sali 320 od godziny 11.30 do 12.30. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Uczestnictwo w zajęciach (maksymalnie 3 nieobecności), zaliczenie wszystkich prac pisemnych wykonywanych podczas zajęć jest warunkiem podejścia do zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie w formie ustnej na które składa się przedstawienie wyznaczonego zagadnienia, poprawne odczytanie tekstu i omówienie występujących w nich zjawisk paleograficznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.