Neografia polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-NeoPol |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neografia polska |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W03, K_U03, K_K01 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności odczytywania starodruków i rękopiśmiennych tekstów źródłowych, rozpoznawania pisma oraz poznanie jego ewolucji w epoce nowożytnej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:Poznawanie historii pisma nowożytnego łacińskiego w języku polskim i praktyczne nabywanie umiejętności odczytywania tekstów. |
Literatura: |
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978. Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła. Posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Student otrzymuje 4 punkty ECTS: 1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt 2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 1 pkt 3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 2 pkt |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny:Studenci pracują na tekstach źródłowych w czasie zajęć. W ramach przygotowania domowego ma przygotować wiadomości z zakresu omawianego tematu na podstawie wskazanych lektur. Student jest oceniany na podstawie frekwencji i aktywności na zajęciach (ocenianie ciągłe). W przypadku niewystarczającej aktywności lub częstego opuszczania zajęć wiadomości studenta z zakresu opuszczonych przez niego zajęć lub całości omawianego materiału są sprawdzane w czasie kolokwium. Termin kolokwium jest ustalany na 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć (nie jest to egzamin – ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę).Zapoznanie się z historią pisma łacińskiego w języku polskim; nabywanie umiejętności czytania tekstów staropolskich.Udział w zajęciach i zaliczenie wszystkich prac pisemnych, przeprowadzanych w trakcie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.