Polskie powstania narodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-PPN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polskie powstania narodowe |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 4 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W08 K_W09 K_U06 K_U07 |
Skrócony opis: |
Symultaniczne omówienie najważniejszych zagadnień z dziejów trzech wielkich powstań narodowych 1794,1830-1831, 1863-1864 |
Pełny opis: |
Trzy wielkie polskie powstania narodowe posiadają liczne elementy wspólne, podobnie jak cechy specyficzne. Warto zatem przeanalizować, co decydowało o fenomenie zrywów narodowowyzwoleńczych w okresie w znacznej mierze decydującym dla formowania się nowoczesnego narodu polskiego. Trzeba sobie postawić pytania, czy mieliśmy do czynienia z continuum, czy też oprócz podobieństw, uwypuklić należy zestaw elementów świadczących o odmienności. Spis zagadnień: -Wprowadzenie -Przyczyny wybuchu, Konspiracja -Początek zrywów -Stosunek Francji i Anglii -Stosunek Prus i Austrii -Rola Kresów -Prawica w powstaniach -Lewica w powstaniach -Kwestia ugody z Rosją -Wątki rewolucyjne w polskich insurekcjach -Instytucje władzy powstańczej -Kwestie społeczne, sprawa chłopska -Siły zbrojne, strategia i taktyka -Bilans, sens i znaczenie, ocena powstań narodowych -Definicja, czy konfederacja b. i rewolucja 05 to powstania, krótko o innych, bardziej lokalnych powstaniach |
Literatura: |
Literatura podstawowa (oprócz literatury właściwej dla kolejnych zagadnień) Kieniewicz S., Zahorski A., Zajewski W.,Trzy powstania narodowe, Warszawa 2000 Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne. Militaria. Europa wobec powstania, red. W .Zajewski, Warszawa 1990 Powstanie Styczniowe 1863-1864. Wrzenie. Bój. Europa. Wizje, red. S. Kalembka, Warszawa 1990 Powstanie kościuszkowskie: z dziejów polityczno-społecznych, red. J. Wojtasik, Warszawa 1997 Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 2009 Zajewski W., Powstanie listopadowe, Warszawa 2012 Szyndler B., Powstanie kościuszkowskie, Warszawa 1994 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski EK 2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii Umiejętności EK 3 Posiada umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań EK 4 Posiada umiejętnosci formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosci prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w konwersatorium 30 przygotowanie do zajęć 60 konsultacje 5 przygotowanie do kolokwium 15 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS 110 godz./30 (25) godz. =4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda dialogowa, z elementami wykładu (wolna wymiana myśli prowadzącego ze słuchaczami). Kryteria oceniania -dotyczą trzech wielkich polskich powstań narodowych EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (na bdb) Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (na db) Student ma zasadniczą wiedzę z o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (dst) Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (ndst) EK 2 - Student w pełni zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii (na bdb) -Student dobrze zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii (na db) -Student na podstawowym poziomie zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji oraz szkół badawczych w zakresie historii (na dst) -Student nie zna, ani nie rozumie zaawansowanych metod analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwych dla wybranych tradycji oraz szkół badawczych w zakresie historii (na ndst) EK 3- Posiada zaawansowane umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na bdb) -Posiada na dobrym poziomie umiejętnosci merytorycznego argumentowania,z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na db) -Posiada na podstawowym poziomie umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na dst) -Nie posiada umiejętnosci merytorycznego agumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na ndst) EK4- Dysponuje na wysokim poziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach (na bdb) -Dysponuje na dobrym poziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań (na db) -Dysponuje na podstawowym oziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań (na dst) -Nie dysponuje umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach (na ndst) Elementy oceny: frekwencja na zajęciach, aktywność podczas zajęć, zaliczenie kolokwium/testu końcowego/. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.