Polscy królowie elekcyjni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-PolKról |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Polscy królowie elekcyjni |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 5 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: HI2_W05 Umiejętności: HI2_U07 Kompetencje społeczne: HI2_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Zaawansowany Cele przedmiotu: Pogłębienie wiedzy o: - instytucji wolnych elekcji i zmianach w zakresie uprawnień monarszych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów; - uwarunkowaniach wyboru poszczególnych władców; - fundamentalnych problemach w czasie kolejnych panowań. Dyskusja nt. uwarunkowań, celów i skutków polityki władców elekcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem roli ich cech osobowych. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu wczesno nowożytnych dziejów Polski i Europy Środkowej |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Zasady i procedury wolnych elekcji viritim i Artykuły Henrykowskie; Henryk Walezy – dlaczego tron uzyskał, dlaczego opuścił RP, dlaczego wygaśnięcie jego panowania uznali obywatele RP? Stefan Batory – władca cieszący się największym uznanie potomnych, czy jednak zasłużenie? Zygmunt III Waza – monarcha niezłomny, któremu przyprawiono „gębę”; Władysław IV- zdolny, lubiany, labilny; Joannes Casimirus Rex – król którego panowanie bywa uznawane za „początek nieszczęść Królestwa” – na ile z jego winy? Michał Korybut Wiśniowiecki – panujący nikt? Jan III Sobieski – jednostka wybitna, efekty rządów mierne; August II i August III, czy jako królowie polscy zasługują na rehabilitację? Stanisław Leszczyński – panujący z woli Karola XII, oraz król wybrany ale nie rządzący; Stanisław August Poniatowski – król mecenas, carski namiestnik, marionetka? Metody oceny: Aktywny udział w zajęciach; kolokwium |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Augustyniak U., Wazowie i „królowie rodacy”. Studium władzy królewskiej w Rzeczypospolitej XVII w., Warszawa 1993 Ochmann-Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006 Poczet królów i książąt polskich, Warszawa 1978 i wyd. następne |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: Wiedza: Student dysponuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzą na temat polskich władców elekcyjnych. Umiejętnośći: Student potrafi formułować opinie krytyczne w w/w zakresie oraz umieć je prezentować w różnych mediach. Kompetencje społeczne: Studenta cechuje świadomość znaczenia epoki w procesie historycznym. Opis ECTS: 1. Obecność na zajęciach = 1 pkt, 2. Przygotowanie do zajęć (lektury) = 1 pkt, 3. Aktywny udział w zajęciach = 1 pkt, 4. Przygotowanie pracy egzaminacyjnej = 1 pkt. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie na bieżąco na podstawie aktywności studentów. Zgodnie z Regulaminem studiów, według stopnia zaangażowania się studenta na zajęciach, ocenianego na bieżąco po każdych zajęciach, do zaliczenia ćwiczeń wymagany jest aktywny udział w przynajmniej 60% zajęć, tj. 9 spotkaniach. Student otrzymuje odpowiednio według pozytywnie zweryfikowanego udziału w poszczególnych zajęciach/spotkaniach: 9 spotkań - dst, 10 spotkań - dst+, 11-12 spotkań - db, 13 spotkań - db+, 14-15 spotkań - bdb W razie potrzeby - tzn. przy niedostatecznej aktywności - test końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.