Warsztat badawczy archiwisty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-WBadArch |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat badawczy archiwisty |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Punkty ECTS: | 3 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W01 HI1_U02 HI1_W03 HI1_W09 HI1_K05, AZD1_W02, AZD1_W05, AZD1_W23, AZD1_U05, AZD1_K06 K_W12 K_U02 K_U06 K_K01 K_K02 K_K05 K_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii i archiwistyki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 Zna podstawową terminologię następujących dyscyplin: historia, historia sztuki, antropologia kultury, archeologia, filozofia. Zna podstawową terminologię z zakresu: archiwistyka, bibliotekoznawstwo, historia religii i teologii, historia Kościoła, historia wojskowości, a także – zależnie od specjalności – muzykologia, patrologia grecka i łacińska K_W03 Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła K_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym K_W09 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności K_W12 Zna najważniejsze słowniki językowe stosowane w analizie teksów źródłowych, zna typowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok; zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych z zakresu historii. Zna różnorakie teksty antyczne pod kątem ich wpływu na język i kulturę współczesną K_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U06 Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy |
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone są w ćwiczeń. Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z warsztatem badawczym archiwisty. Zajęcia z prowadzacym - 30 Przygotowanie do kolokwiów - 15 Przygotowanie do zajęć - 15 Konsultacje - 15 Sumaryczne obciążenie studenta - 75 Punkty ECTS za przedmiot - 3 |
Pełny opis: |
Zagadnienia wstępne. prezentacja treści programowych, metodologia zajęć, zasady zaliczenia, wysłuchanie uwag i propozycji studentów; podstawowa literatura archiwalna polska i obca; metody archiwalne stosowane w Polsce i innych krajach. Zasób i selekcja archiwalna. Tektonika zasobu. Digitalizacja. Dokumentacja niejawna. Archiwalne bazy danych – charakterystyka i możliwości stosowania; |
Literatura: |
Robótka Halina, Opracowanie i opis archiwaliów, Toruń 2010. NAWROCKI Stanisław, SIERPOWSKI Stanisław, Metodyka pracy archiwalnej, Poznań 2004. ROBÓTKA Halina, RYSZEWSKI Bohdan, TOMCZAK Antoni, Archiwistyka, Warszawa 1989; NAŁĘCZ Daria, Europejska polityka dostępu do dokumentacji i archiwów, Warszawa 2004. Archiwa polskie i ich zbiory, red. Kazimierz Kozłowski, Warszawa-Szczecin 2000; Archiwa w postaci cyfrowej, Warszawa 2003. Kształcenie archiwistów w Polsce na tle porównawczym. „Archiwista Polski” 3-4:2001, s. 9-119. Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, red. M. Terakowska, E. Rosowska, Warszawa 2001. Ewa ROSOWSKA, Archiwa w polityce Unii Europejskiej. Vademecum, Warszawa 2004; Kancelaria i archiwum zakładowe, red. Zbigniew Pastuła, Warszawa 2001 J. KWOLEK, Naukowa organizacja archiwów diecezjalnych. Archeion 4:1928, s. 15-35. H. MISZTAL, Sytuacja prawna archiwum parafialnego. ABMK 75:2001, 77-91. A. PAWŁOWSKA, Zasady porządkowania i przechowywania zasobów archiwów parafialnych i problemy wynikające z praktyki i ochrony archiwaliów. ABMK 75:2001, 101-109. Kancelaria parafialna, czyli zbiór przepisów kościelnych i państwowych dla urzędów parafialnych, Lwów 1912. W. ABRAHAM, Ustawodawstwo kościelne o archiwach. Archeion 4:1928, s. 54-65. M. DĄBROWSKA, Stan badań nad archiwami parafialnymi. ABMK 75:2001, s. 11-19. J. KWOLEK, Naukowa organizacja archiwów diecezjalnych. Archeion 4:1928, s. 15-35. B. RYSZEWSKI, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz przygotowanie i prezentacja referatu na zadany temat, który po wygłoszeniu należy przesłać do wszystkich studentów z roku praz prowadzącego zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.