Wojskowość europejska - od armii rewolucyjnej do armii zawodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-NH-HI-WEARAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wojskowość europejska - od armii rewolucyjnej do armii zawodowej |
Jednostka: | Instytut Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | 2 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia Wiedza HI1_w03 HI1_w04 HI1_W06 |
Skrócony opis: |
wykład przedstawia miejsce, rolę i znaczenie sil zbrojnych w państwie od czasów rewolucji francuskiej po pierwsza wojnę w Zatoce. Ukazuje wpływ armii na społeczeństwa w różnych systemach politycznych, znaczenie sil zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu patriotyzmów i nacjonalizmów, przyczyny tworzenia armii masowych z poboru powszechnego oraz stopniowego odchodzenia w kierunku modelu armii zawodowej w II połowie XX wieku |
Pełny opis: |
armia rewolucyjnej Francji, jej nowy charakter, nowe metody walki, źródła zwycięstw w starciu z armiami dawnego typu. Przemiany techniczne i organizacyjne w armiach XIX wieku. Wpływ sił zbrojnych na politykę wewnętrzna i zagraniczna wybranych państw. Militaryzacja społeczeństwa niemieckiego u schyłku XIX wieku jako źródło nowych zjawisk w sferze wychowania i mentalności młodego pokolenia. Wyścig zbrojeń a postęp techniczny w wieku XX. Ewolucja wyposażenia wojskowego ,taktyki i strategii podczas II wojny światowej. Rywalizacja mocarstw po II wojnie św., rola sil zbrojnych, lokalne wojny jako poligony wielkich mocarstw. Rewolucja techniczna jako pokłosie wojen i jej wpływ na wielkie zmiany zachodzące u schyłku XX wieku w układzie sił, tworzeniu świata jednobiegunowego, wprowadzanie rewolucyjnych zmian technologicznych do życia cywilnego. Armia nowego typu jako efekt doświadczeń I wojny w Zatoce. |
Literatura: |
Janusz Sikorski, Zarys historii wojskowości powszechnej do końca XIX w., Warszawa 1975 (wybrane fragmenty) Eduard von Hopfner, Wojna lat 1806-1807, t. I-II, Oświęcim 2013, 2014 (wybrane fragmenty) Janusz Odziemkowski, Międzynarodowe konflikty zbrojne po II wojnie światowej, Warszawa 2005, wybrane fragmenty Janusz Odziemkowski, Niedokończona wojna. Irak 1990-91, Kraków 2011, wybrane fragmenty |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza student opisuje zmiany zachodzące w siłach zbrojnych państw europejskich począwszy od 1789 r. Wyjaśnia rolę jaką odgrywały armie w głównych mocarstwach, ich wpływ na ekonomię i politykę Potrafi merytorycznie wyjaśnić wpływ służby wojskowej na mentalność społeczeństwa, Posiada pogłębioną wiedzę o zasadniczych cechach armii typu rewolucyjnego w dobie Wielkiej Rewolucji, armii masowego poboru drugiej polowy XIX i XX wieku i przyczyny przechodzenia do modelu armii zawodowej u schyłku ubiegłego stulecia obecność na wykładzie 30 godz. konsultacje 15 godz. przygotowanie pracy pisemnej 30godz. suma punktów 75 Liczba punktów ECTS 75/30/25 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na wykładzie przygotowanie pracy pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.