Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody prowadzenia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-PO-BW-MPBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody prowadzenia badań społecznych
Jednostka: Instytut Politologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

K_W02 - Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o bezpieczeństwie w systemie nauk oraz o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

K_W13 - Ma wiedzę o metodyce prowadzenia badań w dziedzinie nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności do badań nad bezpieczeństwem


UMIEJĘTNOŚCI:

K_U02 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa i powiązanych z nim dyscyplin oraz pozyskiwać dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem w wymiarze personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym i globalnym

K_U08 - Potrafi sporządzać analizy i prognozy


KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K_K06 - Potrafi planować i organizować pracę

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem przygotowania i realizacji badań oraz wybranymi metodami badawczymi.

Pełny opis:

I. Nauka i praca naukowa

1. Pojęcie nauki

2. Klasyfikacja nauk

3. Rzeczywistość społeczna i specyfika badań społecznych

4. Rola i znaczenie nauk społecznych i humanistycznych dla rozwoju człowieka i społeczeństwa

5. Praca naukowa jako działalność twórcza

6. Rodzaje pracy naukowej i typy badań naukowych

7. Społeczno-etyczne uwarunkowania pracy naukowej

II. Problemy naukowe i hipotezy

1. Pojęcie problemu naukowego. Problem naukowy a problem społeczny

2. Formułowanie ważnych problemów naukowych

3. Klasyfikacja problemów naukowych

4. Pojęcie hipotezy

5. Typy hipotez

6. Konstruowanie hipotez

III. Metody badań naukowych

1. Metoda i jej związek z teorią

2. Typologia metod naukowych

3. Rola dyskusji jako metody naukowej

IV. Badania naukowe

1. Pojęcie badań naukowych

2. Ustalanie tematu badań

3. Pozyskiwanie i analiza literatury przedmiotu oraz źródeł

4. Poznawanie literatury przedmiotu i źródeł

5. Stosunek (krytyczny) do literatury przedmiotu i źródeł

6. Porządkowanie i przechowywanie materiałów naukowych

7. Błędy w prowadzeniu badań naukowych

V. Narracja naukowa

1. Zadania pisarstwa naukowego

2. Zasady pisarstwa naukowego

3. Rodzaje pisarstwa naukowego

4. Ocena prac naukowych

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, przekł. W. Betkiewicz, M, Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, przekł. E. Hornowska, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.

3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, „Śląsk”, Katowice 1999.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Analiza informacji w działaniu, K. Liedel, P. Piasecka, T.R. Aleksandrowicz (red.), Difin, Warszawa 2012.

2. Analiza informacji w zarządzaniu bezpieczeństwem, K. Liedel, P. Piasecka, T.R. Aleksandrowicz (red.), Difin, Warszawa 2013.

3. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, przekł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przekł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

5. Borodako K., Foresight w zarządzaniu strategicznym, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.

6. Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2008.

7. Gryz J., Zarys podstaw teorii bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.

8. Interdyscyplinarność nauk o bezpieczeństwie. Paradygmat. Wiedza. Demarkacja, K. Raczkowski, K. Żukrowska, M. Żuber (red.), Difin, Warszawa 2013.

9. Jemioło T., Dawidczyk A. Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2008.

10. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011.

11. Korzeniowski R., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa narodowego, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, Białystok 2014.

12. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T.R., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2012.

13. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Bezpieczeństwo 2010. Tom I, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.

14. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Tom III, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.

15. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Tom IV, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.

16. Miles M.B., Huberman M.A., Analiza danych jakościowych, przekł. S. Zabielski, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2000.

17. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych. Zagadnienia ogólne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.

18. Pieter J., Praca naukowa, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1960.

19. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przekł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, wprowadzenie K. T. Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

20. Studia bezpieczeństwa, P.D. Williams (red.), przekł. W. Nowicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

21. Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.

22. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002.

23. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metody i techniki, K. Raczkowski, Ł. Sułkowski (red.), Difin, Warszawa 2014.

24. Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, CeDeWu, Warszawa 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach – 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 45 godz.

Liczba ECTS: 75 godz. / 30 (25) godz. = 2,5 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie konwersatorium składają się następujące elementy:

1. obecność podczas zajęć

2. przygotowanie do zajęć,

3. pisemne kolokwium z tekstów analizowanych podczas zajęć,

4. przygotowanie projektu w grupach,

5. syntetyczna prezentacja poszczególnych etapów z realizacji projektu podczas zajęć,

6. oddanie wydruku projektu w wyznaczonym przez prowadzącego terminie.

Obowiązkowe są obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - zgodnie z planem pracy wytyczonym przez prowadzącego. Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze. Nieobecność studenta podczas zajęć nie zwalnia z obowiązku terminowego rozliczenia wyznaczonych do realizacji zadań.

Nieobecność na więcej niż trzech zajęciach ćwiczeniowych skutkuje otrzymaniem punktacji ujemnej - 0,5 za każdą nieobecność powyżej trzech przewidzianych w warunkach zaliczenia. Punktacja ujemna odejmowana jest od końcowego wyniku.

Dwukrotne nieprzygotowanie do zajęć skutkuje otrzymaniem punktacji ujemnej - 0,5. Punktacja ujemna odejmowana jest od końcowego wyniku.

Końcowa ocena z konwersatorium ustalana jest na podstawie wyliczenia, na które składają się: 60% oceny ze sprawdzianu pisemnego oraz 40% oceny z przygotowanego projektu. W celu zaliczenia konwersatorium należy uzyskać co najmniej 3 (dst). Uzyskanie negatywnej oceny za co najmniej jeden element składający się na zaliczenie, w tym nie rozliczenie go w wyznaczonym terminie, skutkuje niezaliczeniem zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)