Współczesne konflikty społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-BW-WKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne konflikty społeczne |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Konwersatorium, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy dotyczącej analizy i zarządzania konfliktami społecznymi. |
Pełny opis: |
Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części. Część pierwsza trwa ok. 15 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji. Część druga zajęć, ok. 15 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 4-5 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce po roku 2000. W swej analizie studenci - obok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe sposoby zarządzania konfliktami. |
Literatura: |
E.W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 s. 242 - 263 A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018 A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1995 W. Ury, Odchodzenie od Nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009 R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993 R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 454 - 477 L. A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu , w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 478-481 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań - znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi - umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków. |
Metody i kryteria oceniania: |
W pierwszej części semestru zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Na początku zajęć jest 5-cio minutowa kartkówka ze znajomości, zadanego do czytania, tekstu. Potem następuje omówienie tekstu. W drugiej części semestru zajęcia mają charakter warsztatowy. W ich trakcie studenci prezentują przygotowaną w grupach analizę wybranych konfliktów społecznych. Warunkiem zaliczenia zajęć jest: a.obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2) b.zaliczenie kartkówek i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych). c.wystąpienie w grupie zadaniowej Ocena jest pochodną: a. oceny wystąpienia grupy – proponuje prowadzący (50%) b. wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%) Osoby które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dobrą . Osoby które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną. Aby ocena była pozytywna, obie składowe oceny muszą być pozytywne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.