Prawo Unii Europejskiej - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-EU-PUE-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo Unii Europejskiej - wykład |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EL_W08, EL_W11 EL_U05, EL_U06 EL_K04, EL_K05 |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: zrozumienie specyfiki prawa UE oraz jego relacji z międzynar. prawem publ. i prawem krajowym, w tym źródeł i zasad prawnych oraz metod i środków implementacji; poznanie instytucjonalnych podstaw stanowienia, stosowania oraz implementacji prawa UE; zaznajomienie studentów z głównymi instytucjami prawa unijnego, w szczególności z systemem sądowym i pozasądowym ochrony prawnej. Najważniejsze umiejętności jakie studenci powinni nabyć w trakcie zajęć to: identyfikowania zadań i obowiązków administracji krajowej związanych z implementacją prawa UE; rozszerzona um. pozyskiwana i samodzielnego wykorzystania wiedzy o prawie unijnym i jego oddziaływaniu na polski porządek prawny poszerzona o um. przeprowadzenia krytycznej analizy wybranego zagadnienia; interpretowania źródłowych materiałów obcojęz. (orzeczenia TSUE); samodzielne i krytyczne pogłębianie swojej wiedzy. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. 2. Pojęcie prawa UE wraz z systematyką jego źródeł. 3. Stanowienie prawa Unii Europejskiej. 4. Stosowanie prawa Unii Europejskiej. 5. Pojęcie zasad systemu prawa UE, geneza wraz z systematyką. 6. Zasady stanowienia prawa UE. 7. Zasady stosowania prawa UE. 8. Zasady wdrażania prawa UE. 9. Zasady poprawnej implementacji prawa UE do porządków prawa krajowego. 10. Pozasądowy system ochrony prawnej w Unii. 11. Zapewnienie efektywności prawu Unii przez państwa członkowskie. 12. Udział parlamentów krajowych w tworzeniu i kontroli prawa UE. 13. Program naprawy prawodawstwa UE (ang. Better Legislation). |
Literatura: |
Źródła: Traktat o Unii Europejskiej. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Teksty skonsolidowane traktatów uwzględniające korekty językowe, Dz.U. C 326 z 26.10.2012 Wskazane orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Podręcznik podstawowy: J. Barcz, M. Górka. A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej . Podręcznik dla kierunków zarządzania i administracji, Warszawa, 2011. M. Witkowska, Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008 Opracowania dodatkowe: 1. J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, Warszawa, 2011. 2. J. Galster (red.), Podstawy prawa Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony: zarys wykładu, Toruń, 2010. 3. R. Skubisz, E. Skrzydło-Tefelska (red.), Prawo europejskie: zarys wykładu, Lublin, 2008. 4. J. Barcz, W. M. Góralski, I. Kolowca, Prawo Unii Europejskiej; casebook; wybór orzecznictwa sądów wspólnotowych, Cz.1: 1963-1995, Warszawa 2006. 5. J. Barcz, W. M. Góralski, I. Kolowca, Prawo Unii Europejskiej; casebook; wybór orzecznictwa sądów wspólnotowych, Cz.2: 1996-2005, Warszawa 2006. 6. A. Nowak-Far, Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji, Warszawa, 2004. Literatura uzupełniająca: 1. P. Craig, G. de Búrca, The Evolution of EU law, Oxford, 2011. 2. A. Jaroń, The EU Charter of Fundamental Rights in the Reform Treaty and its Protocols. A Blurred Picture of the EU Fundamental Rights Protection Regime?, w: ECJ under siège, (red.)Giuseppe Martinico, ICFAI University Press, 2009. 3. T. Kubin, Postanowienia Traktatu Lizbońskiego a zagadnienie „deficytu demokracji” w Unii Europejskiej, Studia Europejskie 3/2010, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. 4. R. Talaga, Pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE w praktyce polskich sądów administracyjnych, Studia Europejskie 1/2010, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. 5. A. Fuksiewicz, Sejm I Senat rok po wejściu w życie traktatu lizbońskiego – dostosowanie do reformy instytucjonalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. 6. A. Flisek (red.), Prawo Unii Europejskiej wraz z indeksem rzeczowym, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej, jego relacji z prawem międzynarodowym publicznym oraz prawem krajowym; umie wskazać metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; umie zidentyfikować źródła prawa unijnego, zna i rozumie instytucjonalne i proceduralne mechanizmy tworzenia, wdrażania i funkcjonowania prawa unijnego; potrafi wymienić główne instytucje prawa unijnego, w tym w szczególności źródła i zasady prawa UE oraz środki ochrony; rozumie i umie zidentyfikować zakres prawnej integracji unijnej w poszczególnych jej obszarach. Poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach student potrafi samodzielnie pozyskiwać i wykorzystywać wiedzę o prawie unijnym i jego oddziaływaniu na polski porządek prawny, pogłębiać umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy wybranego zagadnienia oraz interpretować źródłowe materiały obcojęzyczneh (orzeczenia TSUE). Uzasadnienie punktów ECTS: Godziny kontaktowe: 30h Czytanie wskazanych lektur i identyfikacja materiałów: 40h E-learning (ćwiczenie):5h Przygotowanie do egzaminu: 25h Razem:100h=4ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: 1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń Prawo Unii Europejskiej. 2. Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym składającym się z pytań zamkniętych i otwartych. Kryteria oceniania w odniesieniu do efektów kształcenia: - na ocenę 2 (ndst.): nie rozumie specyfiki prawa Unii Europejskiej; nie potrafi wskazać źródeł prawa unijnego; nie zna instytucjonalnych podstaw tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; nie zna metod i środków implementacji prawa UE do prawa krajowego; nie zna podstawowej terminologii Traktatu z Lizbony. - na ocenę 3 (dst.): dostatecznie rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje zaledwie na wybrane źródła prawa Unii; potrafi wskazać instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; rozróżnia niektóre instrumenty prawa wtórnego; słabo zna metody i/lub środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać nazwać podstawowe instytucje prawa unijnego, ale nie potrafi ich zdefiniować; zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony, ale używa jej niewłaściwie/niespójnie. - na ocenę 4 (db.): dobrze rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje źródła prawa Unii; potrafi wskazać i umie pokazać w kontekście instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; rozróżnia instrumenty prawa wtórnego, ale ma kłopoty ze zrozumieniem ich specyfiki; zna metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać i przyporządkować podstawowe instytucje prawa unijnego do konkretnych orzeczeń TSUE, ale ma kłopoty z ich zdefiniowaniem; potrafi w sposób ogólny wytłumaczyć wpływ unijnej integracji prawnej Unii na sposób funkcjonowania współczesnych demokracji; zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony i używa jej w sposób właściwy/spójny. - na ocenę 5 (bdb.): bardo dobrze rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje i definiuje źródła prawa Unii; potrafi wskazać i umie pokazać w kontekście instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie instrumentów prawa wtórnego oraz rozumie ich specyfikę; dobrze zna metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać, zdefiniować i przyporządkować podstawowe instytucje prawa unijnego do konkretnych orzeczeń TSUE; potrafi w sposób głębiony wytłumaczyć wpływ unijnej integracji prawnej Unii na sposób funkcjonowania współczesnych demokracji;zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony i używa jej w sposób właściwy/spójny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.