Wprowadzenie do socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-EU-SOC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.pawelmatuszewski.com |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowym aparatem pojęciowym socjologii. Efektem kursu powinna być umiejętność zastosowania przez studentów nabytej wiedzy do identyfikacji, opisu i interpretacji wybranych zjawisk i procesów społecznych. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowym aparatem pojęciowym socjologii. Efektem kursu powinna być umiejętność zastosowania przez studentów nabytej wiedzy do identyfikacji, opisu i interpretacji wybranych zjawisk i procesów społecznych. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Giddens, A. (2004), Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Merton, R. K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sztompka, P. (2003), Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak Turner, J.H. (2006), Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN UZUPEŁNIAJĄCA: Boguszewski, R., Co jest ważne, co można, a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków, komunikat Centrum Badania Opinii Społecznej nr 99/2010 Boguszewski, R., Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, komunikat Centrum Badania Opinii Społecznej nr 40/2009 Boudon, R. (2009), Logika działania społecznego. Kraków: Nomos Coser, L. (2009), Funkcje konfliktu społecznego. Kraków: Nomos Gorlach, K., Wasilewski, J. (2000), Hasło: „Pozycja społeczna” w: Encyklopedia socjologii. T. 3. Warszawa: Oficyna Naukowa Kojder, A. (1999), Hasło: „Norma społeczna” w: Encyklopedia socjologiczna. T. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa Kwaśniewski, J. (1998), Hasło: „Dewiacja społeczna” w: Encyklopedia socjologiczna. T. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa Mazur, J. (1998), Hasło: „Grupa społeczna” w: Encyklopedia Socjologii. T. 1., Warszawa: Oficyna Naukowa Mucha, J. (1999), Hasło: „Konflikt społeczny” w: Encyklopedia Socjologii. T. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa Nowak, S. (1985), Metodologia badan społecznych. Warszawa: PWN Smak-Wójcicka, M., Moralność publiczna i stosunek do zachowań nagannych społecznie, komunikat Centrum Badania Opinii Społecznej nr 71/2009 Straffin, P. (2004), Teoria gier. Warszawa: SCHOLAR Szacki, J. (2002), Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Szczepański, J. (1970), Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN Szmatka, J. (1983). Próba strukturalistycznej koncepcji małej grupy społecznej, „Studia socjologiczne”, nr 2 Sztompka, P. (2005), Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak Sztompka, P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: K_W01 - student zna podstawowy aparat pojęciowy socjologii K_W02 - student ma uporządkowaną znajomość głównych zagadnień socjologii K_W03 - student zna wybrane koncepcje teoretyczne obecne w socjologii Umiejętności: K_U04 - studenci potrafią wykorzystać nabytą wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych Kompetencje: K_K05 - student jest przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych ECTS udział w wykładzie: 30 godzin czytanie literatury: 30 godzin przygotowanie projektu egzaminacyjnego: 30 godzin suma godzin: 90 liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowego aparatu pojęciowego socjologii; nie zna podstawowych zagadnień socjologii; nie posiada znajomości wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada ograniczoną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych ocena 4 (db): student zna w pełni podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada nie do końca uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada znaczną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawowy aparat pojęciowy socjologii; posiada w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień socjologii; posiada kompletną wiedzę na temat wybranych socjologicznych koncepcji teoretycznych Umiejętności: ocena 2 (ndst): student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do analizy realnych zjawisk społecznych ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych ocena 5 (bdb): student całkowicie poprawnie potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do analizy realnych zjawisk społecznych Kompetencje: ocena 2 (ndst): student nie jest przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych ocena 3 (dst): student jest przygotowany w ograniczonym stopniu do dokonywania podstawowych analiz społecznych ocena 4 (db): student jest przygotowany w zadowalającym stopniu do dokonywania podstawowych analiz społecznych ocena 5 (bdb): student jest w pełni przygotowany do dokonywania podstawowych analiz społecznych Ocena końcowa jest wystawiona na podstawie: 1) obecności na zajęciach poświęconych realizacji projektu(30%) 2) ocenie z projektu egzaminacyjnego (70%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.