Wprowadzenie do socjologii - ćw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-Scw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii - ćw. |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zamiarem ćwiczeń jest wprowadzenie studentów do metodologi badań socjologicznych. Studenci w czasie zajęć poznają właściwości, a także zastosowanie wybranych technik badawczych: socjologicznej analizy fotografii oraz ankiety audytoryjnej. Szczególna uwaga zostanie skierowana na: zasadach budowania kwestionariusza oraz formułowania pytań kwestionariuszowych, a także na podstawach metodologicznych, tj. formułowaniu hipotez i pytań badawczych. W czasie zajęć studenci zostaną wprowadzeni w oraz ćwiczone przy użyciu metody warsztatowej będą następujące umiejętności: - prawidłowe formułowanie pytań badawczych i hipotez, - problematyka konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, - tworzenie narzędzi badawczych, - zbieranie i uporządkowywanie materiałów badawczych, - socjologiczna analiza danych, - weryfikacja hipotez. Wymagania wstępne: Brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Badania ilościowe: założenia metodologiczne, kwestionariusz wywiadu i kwestionariusz ankiety audytoryjnej jako techniki badawcze; 2. Struktura procesu badawczego: rodzaje celów badań, jednostki analizy, konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć, tworzenie pytań badawczych, formułowanie hipotez, dobór próby, zbieranie materiału badawczego, przetwarzanie danych, analiza; 3. Kwestionariusz wywiadu i kwestionariusz ankiety audytoryjnej: struktura kwestionariusza, rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy wynikające z narzędzia, z ankietera i z respondenta, karta respondenta, trafność i rzetelność; 4. Zbieranie materiału badawczego: dobór próby, błąd statystyczny; 5. Przetwarzanie danych: wprowadzanie danych do programu SPSS, podstawowe funkcje SPSS: tabele częstości, statystyki opisowe, wykresy, tabele krzyżowe; 6. Analiza danych ilościowych: wnioskowanie na podstawie tabel krzyżowych, weryfikacja hipotez, pisanie raportu pobadawczego i prezentacja wyników; Metody nauczania: Zajęcia w formie warsztatów. Studenci w trakcie kursu będą opracowywać kwestionariusz ankiety oraz scenariusz wywiadu pogłębionego. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Babbie, E. (2003), Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Babbie, E. (2007), Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Frankfort-Nachmias, Ch. i D. Nachmias (2001), Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Gruszczyński, L. (2003), Kwestionariusze w socjologii. Katowice: WUŚ Mayntz, R, K. Holm i P. Hübner (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN Sułek, A. (2001), Sondaż polski : przygarść rozpraw o badaniach ankietowych. Warszawa: IFiS PAN UZUPEŁNIAJĄCA: Gobo, G. (2007), Sampling, Representativeness and Generalizibility. W: C. Seale i in. (red.), Qualitative Research Practice. London-Thousand Oaks-New Delhi: SAGE Publications, s. 405-426 Groves, R. (2004), Survey Errors and Survey Costs. New Jersey: John Wiley & Sons T. W. Pavkov, K. Pierce (2005), Wprowadzenie do SPSS dla Windows, GWP |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W01 - student zna zasady formułowania pytań kwestionariuszowych K_W02 - student wie, w jaki sposób zaprojektować i przeprowadzić badanie kwestionariuszowe K_W03 - student zna zasady pisania raportów badawczych K_U01 - student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie kwestionariuszowe K_U02 - student potrafi korzystać z podstawowych funkcji programu SPSS K_U03 - student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych K_K01 - student jest przygotowany do samodzielnego przeprowadzenia badania ilościowego i dokonania podstawowej analizy danych ilościowych ECTS: udział w ćwiczeniach: 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń poza zajęciami: 45 godzin suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: 1. Warunkiem zaliczenia jest wykonanie wszystkich zadań. Studenci mają obowiązek przygotowanie ankiety audytoryjnej, na wybrany temat, przeprowadzenia ankiety oraz przedstawienia jej w czasie zajęć. 2. W ramach zajęć można otrzymać punkty za prace grupowe na zajęciach, prace domowe i pełną frekwencję oraz minusy za nieterminowe wykonanie powierzonych zadań. Przewaga minusów nad plusami oznacza konieczność napisania eseju na temat związany z przedmiotem zajęć. Szczegółowe punktacja oceniania: Praca domowa 0-3 pkt. Praca grupowa 0-3 pkt. Premia za obecność 2 pkt. Raport z badań 0-15 pkt Prezentacja wyników 0-10 pkt Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Osoby, które uzyskają największą liczbę punktów mają podwyższoną o jeden stopień ocenę z egzaminu końcowego z wykładu „Socjologia” (pod warunkiem zaliczenia egzaminu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.