Etyczne problemy zawodu socjologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-EPZW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczne problemy zawodu socjologa |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W09. Umiejętności: S2A_U01, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09. Kompetencje społeczne: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K04, S2A_K06. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Rozumienia aksjologicznych problemów współczesnej nauki i jej społecznych funkcji; dostrzegania etycznych problemów zawodu; rozumienia społecznej odpowiedzialności socjologa-badacza i analityka; wskazywania na kwestie etyczne rozstrzygane przez aksjologiczny consensus profesji Wymagania wstępne: Wiedza ogólna z zakresu etyki i podstawowych systemów etycznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Współczesne problemy etyczne nauki, co i jak wolno badać, granice eksperymentu naukowego. Problemy etycznej odpowiedzialności badacza. Etyczne aspekty pracy naukowej, kodeks etyczny, dobre obyczaje w nauce. Etyczne problemy procesu organizacji pracy zawodowej; organizacja czasu pracy, elementy zarządzania czasem; wybrane aspekty pracy w grupie: podstawowe zasady twórczego współdziałania, teoria uczestnictwa, umiejętności interpersonalne, rozwiązywanie konfliktów, świadomość i kreatywność procesów myślowych, animacja społeczno-kulturalna; modele aktywności zawodowej. Zawód socjologa, typy ról zawodowych. Instytucjonalizacja norm etycznych. Zagadnienia etyczne w badaniach społecznych. Kodeksy etyczne stosowane przy prowadzeniu badań socjologicznych. Elementy etyki zawodowej socjologów, działaczy, badaczy, komentatorów. Społeczne funkcje socjologii, nauka, teoria, krytyka społeczna. Metody oceny: Zaliczenie na ocenę. Kryteria zaliczenia przedmiotu: 1.obecność na wykładach 2.rozmowa ewaluacyjna na koniec semestru - warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na pytania obejmujące treści prezentowane na wykładzie. |
Literatura: |
1.American Sociological Association Code of Ethics, http://www.asanet.org/galleries/default-file/Code%20of%20Ethics.pdf. 2.Animator skuteczny. Poradnik dla animatorów i tych wszystkich, którzy chcą coś zmienić w społeczności lokalnej, pr. zbior., Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008. 3.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004. 4.De Bono E., Kurs myślenia, Łódź 2007. 5.Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000. 6.Kodeks Etyczny Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 4. 7.Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2008. 8.Olejnik S., W kręgu moralności chrześcijańskiej. Studia i szkice, Warszawa 1985. 9.Pausch R., Ostatni wykład, Warszawa 2008. 10.Skorowski H., Dlaczego etyka zawodu?, w: Etyka zawodowa, Warszawa 1997. 11.Słownik społeczny, B. Szlachta (red.), Kraków 2004. 12.Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002. 13.USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883). 14.Wieke T., Zarządzanie czasem, Gliwice 2009. 15.Zbiór zasad i wytycznych Dobre obyczaje w nauce, Komitet Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk, www.ken.pan.pl 16.Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2004. 17.Żebrowski J., Zawód i osobowość animatorów kultury, Gdańsk 1987. 18. Styczeń T., Etyka niezależna?, Lublin 1980. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk; zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Umiejętności: student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii; potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii; wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych; posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Kompetencje społeczne: student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i rozumie potrzebę jej doskonalenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.