Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe ćw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-MiTBJćw. |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe ćw. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W07, SO1_U01, SO1_U02, SO1_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń, włączających aktywny udział studentów, prowadzone wedle dwu-częściowej formuły. Studenci pracują w 3-5osobowych Zespołach Badawczych. Opracowują i charakteryzują problem badawczy a następnie wykorzystując poznane techniki analizy jakościowej badają wybrane zagadnienie. W efekcie końcowym przegotowują spójny raport i prezentacje z zebranych wyników badań. |
Pełny opis: |
Zadaniem kursu jest przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu metodologii badań jakościowych, najnowszych trendów w tej dziedzinie wiedzy rozwijanych na gruncie współczesnej socjologii, antropologii i psychologii oraz kształcenie praktycznych umiejętności potrzebnych w realizacji badań tego typu. Poruszane tematy: 1. Badania jakościowe, czyli jakie? Charakterystyka podejścia jakościowego, porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych, badania jakościowe w Polsce. 2. Wybrane podejścia do badań jakościowych. 3. Obserwacja jako metoda gromadzenia danych jakościowych. 4. Wywiad swobodny jako technika zdobywania informacji, konstruowanie narzędzi do wywiadów swobodnych, wprowadzenie w zasady przeprowadzania wywiadów swobodnych 5. Zogniskowane wywiady grupowe, czyli fokusy. Porównanie fokusu i wywiadu indywidualnego. 6. Analiza danych jakościowych. 7. Przygotowywanie raportu z badań jakościowych. 8. Analiza treści i inne techniki analizy zawartości przekazów. 9. Omówienie raportów i przygotowanych prezentacji. 10. Prezentacja wyników grup. |
Literatura: |
Dukaczewska-Nałęcz A., 1999, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa; Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań Kłosiński M., Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” I „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, „Kultura I Społeczeństwo” 1994 Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa Konecki K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1 Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa Mayntz R., Holm K., Hubner P., 1985, Analiza treści, (w): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa, PWN, 1985 Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe., PWE, Warszawa Oppenheim N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa, Zysk-ska Prawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze) Studia Socjologiczne Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa Szczepański, J., 1973, Metoda biograficzna, [w:] tenże, Odmiany czasu teraźniejszego. PWN, Warszawa Worek B., 2002, Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK 10 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: SO1_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii (z koncentracją na metodach jakościowych) Umiejętności: SO1_U01: Student prawidłowo analizuje i interpretuje procesy i zjawiska społeczne SO1_U02: Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych Kompetencje: SO1_K02: Student współpracuje w Zespole Badawczym, przyjmując w nim różne role Opis ECTS: 30 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie co najmniej 3 zadań badawczych 10 h - konsultacje/realizacja ewentualnych zadań na platformie e-learning 15 h - indywidualna lektura tekstów 5 h - przygotowanie prezentacji/sprawozdań z realizacji zadań badawczych do omówienia na zajęciach Razem: 90 h = 3 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.