Bezpieczeństwo i higiena pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-1-BHP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W03; PS1_U04, PS1_U13; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Student po zakończonym konwersatorium powinien znać podstawowe zasady z zakresu bezpiecznego wykonywania czynności służbowych oraz posiąść umiejętność analizy związku przyczynowo-skutkowego w zdarzeniach zachodzących w procesach pracy. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu – po ukończeniu zajęć student powinien: - przyswoić sobie podstawowe pojęcia ergonomii jako interdyscyplinarnej nauki o człowieku w środowisku pracy, - poznać podstawowe cechy materialnego środowiska pracy, - poznać zasady ergonomicznego kształtowania środowiska pracy, - zapoznać się z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; w tym z obowiązkami I prawami pracownika oraz pracodawcy, -nabyć umiejętność identyfikacji niebezpiecznych i szkodliwych czynników środowisku pracy, - uzyskać podstawowe umiejętności oceny ryzyka zawodowego, - wskazać środki prowadzące do jego wyeliminowania lub zmniejszenia, - nabyć przekonanie o konieczności przestrzegania przepisów i zasad bhp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Warszawa-Poznań 2002. 2.Nycz T., Kodeks pracy z komentarzem, Tarnobrzeg 2011. 3.Rączkowski B., BHP w praktyce, Gdańsk 2012. 4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.). 5.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 129, poz. 844 z późn. zm.). 6.Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. (Dz.U. Nr 167, poz.1322 tekst jednolity). 7.Wieczorek S., Podstawy psychologii pracy i ergonomii, Tarnobrzeg 2005. 8.Wieczorek S., Żukowski P., Organizacja bezpiecznej pracy, Tarnobrzeg 2009. Literatura uzupełniająca: 1.Dyrektywa europejska 90/269/EWG w sprawie minimalnych wymagań dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas ręcznego przemieszczania ciężarów w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia, zwłaszcza urazów kręgosłupa pracowników. 2.Kowal R., Bezpieczeństwo i higiena pracy przy stosowaniu substancji i preparatów niebezpiecznych, Wrocław 2007. 3.Łodzińska J., Wypadki i świadczenia powypadkowe, "Firma bez barier" 01/2008, Warszawa 2008. 4.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Zna podstawowe przepisy prawne obowiązujące w dziedzinie BHP. Zna zasady zachowania się w sytuacjach, kiedy sam doznał wypadku przy pracy lub był świadkiem wypadku innej osoby. Zna zagrożenia występujące w pracy zawodowej powodujące wypadki przy pracy. Zna podstawowe zasady ergonomii, które obowiązują w pracy zawodowej. Umiejętności: - Umie posługiwać przepisami, które dotyczą ochrony pracy i BHP. Umie zachować się w sytuacjach kiedy doznał sam wypadku przy pracy, lub w okolicznościach, które wyznaczać mu będą rolę świadka. Kompetencje społeczne: -Jest świadom swych pewnych ograniczeń w zakresie znajomości przepisów dotyczących prawa pracy i BHP. Dlatego planuje w dalszej karierze zawodowej edukację permanentną. Ma świadomość, że stosowanie ergonomii ma wymiar zdrowotny i społeczny. Jest przeświadczony, że w życiu zawodowym należy przestrzegać przepisów prawa pracy obowiązujących w danym zakładzie pracy. Opis ECTS: udział w konwersatorium - 30 godzin przygotowanie się do konwersatorium - 15 godzin przygotowanie się do kolokwium - 10 godzin konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.