Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-1-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W08 , PS1_W09; PS1_U04, PS1_U18; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych.Omówienie wybranych problemów z zakresu psychopatologii, różnic indywidualnych i twórczości. Wymagania wstępne: |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi 2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 4.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 5.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społeczno-poznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 6.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 7.Procesy poznawcze Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów. 8.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 9.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 10.Temperament Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu. 11.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. 12.Różnice indywidualne Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny. 13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna 14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii 15.Twórczość Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii .Gdańsk 2003 3.Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom I i II Gdańsk 2000 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka 2.Hall C.S., Lindzey G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: WN PWN 3.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 4.Nęcka E., Inteligencja. Geneza – struktura – funkcje. Gdańsk 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie, temperament, osobowość, inteligencja, różnice indywidualne) - Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii - Zna podstawowe procesy związane z grupą społeczną Umiejętności: - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych - Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie - Analizuje i interpretuje przebieg procesów uczenia się, pamięci, myślenia i rozwiązywania problemów Kompetencje społeczne: - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną Punkty ECTS: udział w wykładzie: 30 konsultacje: 5 przygotowanie do dyskusji: 5 analiza zadanej literatury: 10 przygotowanie do egzaminu: 30 Punkty ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja w grupie egzamin pisemny warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach - pozytywne zaliczenie egzaminu końcowego Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, wymaga utrwalenia poznanego materiału |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.