Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-1-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W01, PS1_W02; PS1_U04; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologii rozwojowej, prawidłowościami rozwoju psychicznego człowieka, zmianami rozwojowymi, etapami rozwoju poznawczego. Przedstawienie właściwości poszczególnych okresów rozwojowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy wieku starzenia się. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych 2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka 3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki 4.Periodyzacja rozwoju psychicznego 5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych. 6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie. 7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu 8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa 9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny 10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny 11.Adolescencja 12.Wczesna dorosłość 13.Średnia dorosłość. Wiek średni 14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna, 15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004 2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009 3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006 4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003 5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000 2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005 3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997 4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005 5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Zna przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych - Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka - Charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie - Charakteryzuje właściwości okresu prenatalnego i specyfikę rozwoju dziecka w tym okresie - Charakteryzuje i opisuje specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach: wczesnego dzieciństwa, wieku przedszkolnego, młodszego wieku szkolnego, adolescencji, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości. Umiejętności: - Potrafi różnicować pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, wskazuje rodzaje zmian rozwojowych i cechy rozwoju - Potrafi charakteryzować właściwości rozwoju psychicznego człowieka - Potrafi dokonań periodyzacji rozwoju psychicznego człowieka - Wykorzystuje wiedzę z zakresu rozwoju prenatalnego oraz poszczególnych etapów rozwoju w praktyce - Posiada umiejętność analizowania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego w poszczególnych okresach rozwojowych Kompetencje społeczne: - Zna i rozumie własne ograniczenia poznawcze i dąży do ich przezwyciężania - Potrafi formułować pytania służące rozszerzeniu posiadanej wiedzy i samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze - Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda: wykład interaktywny Forma zaliczenia: egzamin pisemny Kryteria oceny: zna podstawowe zagadnienia w obszarze psychologii rozwoju człowieka - 3 potrafi analizować procesy rozwoju człowieka w odniesieniu do koncepcji teoretycznych - 4 potrafi zastosować podstawowe koncepcje rozwoju do analizy aktualnego poziomu rozwoju człowieka - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.