Pomoc społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-1-PoSpo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc społeczna |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PS1_W06, PS1_W12 Umiejętności: PS1_U02 Kompetencje społeczne: PS1_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu prezentację pomocy społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa. Ukazując jej genezę, ewolucję oraz rozwiązania systemowe w Polsce i w wybranych państwach. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje genezę i ewolucję pomocy społecznej ( w tym m.in.: od opieki społecznej do pomocy społecznej i od działań osłonowych do aktywizujących – budowanie systemu po 1989 roku, decentralizacja pomocy społecznej); pomoc społeczną w systemie zabezpieczenia społecznego, prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej; zakres podmiotowy oraz przedmiotowy pomocy społecznej; instytucje pomocy społecznej. Następnie zostanie zaprezentowana zasada subsydiarności w pomocy społecznej oraz rola organizacji pozarządowych w realizacji zadań pomocy społecznej. |
Literatura: |
Bojanowska E., Krzyszkowski J., Pomoc społeczna: od opieki do pomocy, (w:) Stulecie polskiej polityki społecznej 1918-2018, Bojanowska E., Grewiński M., Rymsza M., Uścińska G., Warszawa 2018, s. 313-341. Krzyszkowski J., Między państwem opiekuńczym a opiekuńczym społeczeństwem. Determinanty funkcjonowania środowiskowej pomocy społecznej na poziomie lokalnym, Łódź 2005. Krzyszkowski J., Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Warszawa 2008. Poławski P. (red.), Warunkowość i kontraktualizm w pomocy społecznej. Lokalne zróżnicowanie i społeczne konsekwencje, IPiSS, Warszawa 2018. Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Warszawa 2013. Sałustowicz P., Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2009. Ustawa o pomocy społecznej z komentarzem, Praca Socjalna, 2004 nr 4 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - student zna genezę i najważniejsze etapy ewolucji systemów pomocy społecznej; - student posiada wiedzę systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; - student zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce; - student ma wiedzę o przeobrażeniach wybranych instytucji społecznych, o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych przeobrażeń. Umiejętności: - student potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa; - student potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń; - student potrafi analizować, oceniać, selekcjonować różne źródła dotyczące sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, grup i społeczności. Kompetencje społeczne: - student ma świadomość dylematów pomocy społecznej i potrafi zaproponować sposób ich rozwiązania oraz przedstawić jego potencjalne konsekwencje, - student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą pracownika socjalnego, - staje się bardziej otwarty na dostrzeganie i interpretowanie zjawisk społecznych, - dostrzega swoje możliwości poznawcze i rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji. Opis ECTS: obecność na zajęciach: 30 godzin przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 20 godz. przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin konsultacje: 10 godzin Suma godzin: 90 [90:30(25)=3] Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena 2 (ndst) - student nie zna najważniejszych etapów ewolucji instytucji pomocy społecznej; student nie posiada wiedzy o systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; student nie zna podstaw prawnych i struktury organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce. Student nie potrafi scharakteryzować pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa; student nie potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakresu udzielanych przez nie świadczeń. ocena 3 (dst,) - student w stopniu podstawowym zna najważniejsze etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada słabo uporządkowaną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; student w ograniczonym zakresie zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce. Student w stopniu podstawowym potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa; potrafi przyporządkować wybrane grupy odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i w stopniu podstawowym określić zakres udzielanych przez nie świadczeń. ocena 4 (db) - student zna główne etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada uporządkowaną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach; student zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce. Student potrafi samodzielnie wskazać cechy pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa; student potrafi przyporządkować większość odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń. ocena 5 (bdb) - Student zna najważniejsze etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada pełną wiedzę o systemie pomocy społecznej w Polsce i w wybranych krajach; student zna podstawy prawne i posiada kompletną wiedzę o strukturze organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce. Student potrafi wyczerpująco scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa; student potrafi przyporządkować wszystkie kategorie odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.