Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-1-WdP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W01, PS1_W07, PS1_W08; PS1_U04; PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie z podstawowymi terminami pedagogicznymi, metodologią zbierania danych w badaniach pedagogicznych. Przedstawienie współczesnych kierunków na gruncie pedagogiki a także szczegółowe omówienie procesu wychowania, dziedzin, metod, form i środków stosowanych w wychowaniu. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Przedmiot i zadania pedagogiki, podstawowe terminy pedagogiczne, związek z innymi naukami. 2.Metody zbierania danych w badaniach pedagogiczny, metody jakościowe i ilościowe 3 – 8 Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: 3.Pedagogika pozytywistyczna 4.Pedagogika personalistyczna 5.Pedagogika egzystencjalna 6.Pedagogika Marii Montessori 7.Pedagogika Janusza Korczaka 8.Współczesne teorie i koncepcje wychowania 9.Społeczeństwo i wychowanie 10.Ku otwartej i interakcyjnej koncepcji wychowania 11.Teorie wychowania w ujęciu aksjologicznym 12.Pedagogika wartości 14.Wychowanie w warunkach anomii i kryzysu normatywności Metody oceny: egzamin pisemny |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 2.Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; 3.Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999 4.Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008 5. Rutkowiak J., Potulicka E.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: Kwieciński Z.: Nieobecne dyskursy. Toruń 2000-2010. Śliwerski B.: Edukacja alternatywna. Kraków 2008. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, t.1-7. Warszawa 2001-2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Definiuje podstawowe terminy pedagogiczne, zna przedmiot i zadania pedagogiki oraz jej powiązania z innymi dziedzinami wiedzy - Wymienia i opisuje metody ilościowe i jakościowe stosowane w badaniach pedagogicznych - Zna współczesne prądy i kierunki w pedagogice - Definiuje pojęcie wychowania i zna koncepcje wychowania - Charakteryzuje istotę, strukturę procesu wychowania, dziedziny wychowania oraz metody, formy i techniki wychowania Umiejętności: - Analizuje zakres znaczeniowy podstawowych pojęć pedagogicznych - Interpretuje założenia wybranych teorii pedagogicznych - Rozwiązuje problemy w zakresie pedagogiki Kompetencje społeczne: - Rozumie znaczenie problemów pedagogicznych w życiu i pracy zawodowej - Ma poczucie zmian dokonujących się w obszarze edukacji i wychowania Punkty ECTS: udział w wykładzie: 30 konsultacje: 5 analiza zadanej literatury: 10 przygotowanie do egzaminu: 30 Punkty ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda: wykład interaktywny Forma zaliczenia: egzamin pisemny Kryteria oceny: zna podstawowe zagadnienia w obszarze pedagogiki - 3 potrafi analizować procesy edukacyjne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - 4 potrafi zastosować podstawowe koncepcje do tworzenia projektów i rozwiązań w obszarze edukacji - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.