Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-SO-PS-1-WdP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS1_W01, PS1_W07, PS1_W08; PS1_U04; PS1_K01

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi terminami pedagogicznymi, metodologią zbierania danych w badaniach pedagogicznych. Przedstawienie współczesnych kierunków na gruncie pedagogiki a także szczegółowe omówienie procesu wychowania, dziedzin, metod, form i środków stosowanych w wychowaniu.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1.Przedmiot i zadania pedagogiki, podstawowe terminy pedagogiczne, związek z innymi naukami.

2.Metody zbierania danych w badaniach pedagogiczny, metody jakościowe i ilościowe

3 – 8 Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne:

3.Pedagogika pozytywistyczna

4.Pedagogika personalistyczna

5.Pedagogika egzystencjalna

6.Pedagogika Marii Montessori

7.Pedagogika Janusza Korczaka

8.Współczesne teorie i koncepcje wychowania

9.Społeczeństwo i wychowanie

10.Ku otwartej i interakcyjnej koncepcji wychowania

11.Teorie wychowania w ujęciu aksjologicznym

12.Pedagogika wartości

14.Wychowanie w warunkach anomii i kryzysu normatywności

Metody oceny:

egzamin pisemny

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993

2.Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003;

3.Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999

4.Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008

5. Rutkowiak J., Potulicka E.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca:

Kwieciński Z.: Nieobecne dyskursy. Toruń 2000-2010.

Śliwerski B.: Edukacja alternatywna. Kraków 2008.

Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, t.1-7. Warszawa 2001-2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Definiuje podstawowe terminy pedagogiczne, zna przedmiot i zadania pedagogiki oraz jej powiązania z innymi dziedzinami wiedzy

- Wymienia i opisuje metody ilościowe i jakościowe stosowane w badaniach pedagogicznych

- Zna współczesne prądy i kierunki w pedagogice

- Definiuje pojęcie wychowania i zna koncepcje wychowania

- Charakteryzuje istotę, strukturę procesu wychowania, dziedziny wychowania oraz metody, formy i techniki wychowania

Umiejętności:

- Analizuje zakres znaczeniowy podstawowych pojęć pedagogicznych

- Interpretuje założenia wybranych teorii pedagogicznych

- Rozwiązuje problemy w zakresie pedagogiki

Kompetencje społeczne:

- Rozumie znaczenie problemów pedagogicznych w życiu i pracy zawodowej

- Ma poczucie zmian dokonujących się w obszarze edukacji i

wychowania

Punkty ECTS:

udział w wykładzie: 30

konsultacje: 5

analiza zadanej literatury: 10

przygotowanie do egzaminu: 30

Punkty ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Metoda: wykład interaktywny

Forma zaliczenia: egzamin pisemny

Kryteria oceny:

zna podstawowe zagadnienia w obszarze pedagogiki - 3

potrafi analizować procesy edukacyjne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - 4

potrafi zastosować podstawowe koncepcje do tworzenia projektów i rozwiązań w obszarze edukacji - 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)