Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-2-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W01, PS1_W10, PS1_U03, PS1_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy dotyczących badań oraz umiejętne praktyczne ich wykorzystanie; począwszy od konceptualizacji i operacjonalizacji problemu badawczego, doboru próby, realizacji badania, interpretacji danych aż po sporządzenie raportu. |
Pełny opis: |
Głównymi celami realizowanymi podczas zajęć to: • umożliwienie opanowania siatki pojęciowej związanej z problematyką; • zaznajomienie z procedurami przygotowania i realizacji badań ilościowych i jakościowych; • przygotowanie raportu; • wyrobienie w studentach umiejętności krytycznej analizy oraz interpretacje danych uzyskanych z realizowanych badań; • zaznajomienie z wadami i zaletami poszczególnych technik badawczych; • analiza dodatkowych materiałów mająca za zadanie pogłębianie problematyki. |
Literatura: |
Babbie E.,2004, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa Babiński G., 1980, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków. Babbie E., 2008, Podstawy badań społecznych, Warszawa, Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań. Silverman D., 2009, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa. Silverman D., 2009, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa. Nowak S., 2008, Metodologia badań społecznych, Warszawa. Sztumski J., 2005, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice Malikowski M., Niezgoda M.,1997, Badania empiryczne w socjologii , t. I, Tyczyn Ossowski S., 2001, O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa. Sułek A., 1990, W terenie, w archiwum i w laboratorium. Studia nad warsztatem socjologa, Warszawa. Sułek A., 2002, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa. Zimny Z. M., 2000, Metodologia badań społecznych. Wprowadzenie, Częstochowa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: 1. Zna podstawy filozofii systemu nauk, ich relacji, w szczególności potrafi określić miejsce wobec charakteru nauk społecznych pracy socjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter (wobec pedagogiki, andragogiki, socjologii, psychologii). 2. Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych, 3. Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowania i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań. 4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Opis ECTS: - udział w wykładzie - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Razem: 90/30=3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach obowiązkowa. Do egzaminu dopuszczeni zostaną studenci, którzy będą mieli maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Egzamin w formie testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.