Pedagogika społeczna ćw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-2-PScw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna ćw. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W07, PS1_W08; PS1_U02, PS1_U05, PS1_K05, PS1_K09 |
Wymagania wstępne: | Student zna podstawowe wartości życia społecznego. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę pedagogiki społecznej, obszarów jej zainteresowania, metod i form działania, współczesnych przeobrażeń przestrzeni społeczno-wychowawczych i warunków socjalizacji. |
Pełny opis: |
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
Literatura: |
1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. 4. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 5. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 6. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Łódź 2007. 7Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna), o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. - Posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i prekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmacnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek,grup i środowisk. - Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i kulturalnych. Umiejętności: - Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska spoleczne: analizuje ich powiązania z róznymi obszarami działalności socjalnej. - Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i oraganizacji społecznych. - Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej. - Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych i prognozować ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań. - Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. - Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności spolecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk. Kompetencje społeczne: - Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. - Potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne. - Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym/publicznym. - Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniam kulturowym i społecznym. Punkty ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin przygotowanie się do kolokwium - 10 godzin konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.