Pomoc rodzinie dysfunkcyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PS-PRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc rodzinie dysfunkcyjnej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W06, PS1_W07; PS1_U04, PS1_U11, PS1_U18; PS1_K09 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej. |
Pełny opis: |
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca 2. Rodzina dysfunkcyjna 3. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym 4. Praca z rodziną przemocową 5. Specyfika pracy socjalnej z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne 6.Piecza zastępcza jako forma pomocy dziecku 7. Empowerment 8.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie 9.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną 10.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach 11. Superwizja w pracy socjalnej |
Literatura: |
1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999. 2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek, M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy. 3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012 4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi. 5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004. 6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją. Umiejętności: Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Kompetencje społeczne: Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego Dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa: obecność na zajęciach, aktywność, egzamin końcowy w formie pisemnej - opisowy. Zna podstawowe zagadnienia w obszarze dysfunkcji rodziny - 3 Potrafi analizować proces dysfunkcji rodziny z perspektywy różnych jej rodzajów - 4 Potrafi zastosować podstawowe koncepcje do tworzenie systemu pomocy rodzinom z różnymi dysfunkcjami - 5. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.