Przygotowanie i realizacja projektu badawczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-PiRPB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie i realizacja projektu badawczego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W06, SO1_W07; SO1_U02, SO1_U08; SO1_K05 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:Głównym celem przygotowania i realizacji projektu badawczego jest wykształcenie umiejętności identyfikowania i analizy kwestii społecznych w nawiązaniu do określonego paradygmatu heurystycznego. Zakres projektu obejmuje: opracowanie bibliografii tematu, postawienie pytania głównego i hipotez badawczych, opis założeń metodologicznych, zebranie i analizę danych empirycznych, sformułowanie wniosków i konkluzji. Studenci w toku realizacji projektu zdobywają umiejętności w zakresie kolejnych etapów procedury badawczej, zespołowego przygotowania i opracowania wyników. W rezultacie, powinni opanować teoretyczny dorobek dyscypliny, umieć analizować dane empiryczne w nawiązaniu do pojęć i modeli teoretycznych, a także projektować, monitorować i ewaluować programy służące rozwiązywaniu problemów społecznych. Wymagania wstępne:metodologia badań społecznych |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są kolejne etapy realizacji projektu badawczego: - wybór tematu projektu i jego uzasadnienie; - zdefiniowanie problemu badawczego oraz celu planowanych badań; - osadzenie problematyki badań w odpowiednim paradygmacie teoretycznym; - sformułowanie hipotez badawczych; - wybór metody badawczej; - analiza merytoryczna zebranych danych w trakcie badań własnych; Omówienie każdego z etapów realizacji projektu badawczego wiążę się z przygotowaniem przez studentów poszczególnych etapów ich własnych projektów badawczych; udział w ćwiczeniach i przygotowanie projektu badawczego 60 godzin badania własne 30 godzin napisanie raportu z badań własnych 30 godzin |
Literatura: |
Babbie Earl, 2003, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa Silverman David, 2009, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa Silverman David, 2009, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa Nowak Stefan, 2008, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa Oppenheim, 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i s-ka, Poznań Gibbs Graham, 2011, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa; Angrosino Michael, 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza - student bada i analizuje postawy społeczne, korzysta ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych, interpretuje zjawiska społeczne, umiejętności - student posiada umiejętność opracowania projektu badawczego w zakresie problemów społecznych; kompetencje - student zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań w zakresie problemów społecznych, jest wrażliwy na kwestie społeczne i potrafi pracować w zespole; |
Metody i kryteria oceniania: |
efekt kształcenia - wiedza: - na ocenę ndst. student nie potrafi analizować postaw społecznych, korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych; - na ocenę dst. student potrafi analizować postawy społeczne oraz w ograniczonym stopniu potrafi korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych; - na cenę db. student potrafi analizować postawy społeczne oraz korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych; - na ocenę bdb. student potrafi analizować postawy społeczne oraz korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych oraz interpretuje zjawiska społeczne; efekt kształcenia umiejętności: - na ocenę ndst. student nie potrafi opracować w zespole projektu społecznego w zakresie problemów społecznych; - na ocenę dst. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy, jednak w stopniu umiarkowanym korzysta z dostępnej w wybranej przez niego problematyce literatury oraz potrafi przedstawić "suche" wyniki badań własnych bez ich analizy; - na ocenę db. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań a także dokonać ich analizy; - na ocenę bdb. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań własnych a także dokonać ich analizy oraz prowadzić dyskusję osiągniętych wyników prowadzonych badań, proponować dalsze projekty badawcze w wybranej problematyce; Na ocenę końcową składa się: a) Raport końcowy z badań (około 15 str. plus załączniki w postaci kwestionariusza ankiety lub wywiadu) Struktura raportu: 1. Temat 2. Uzasadnienie wyboru tematu 3. Zdefiniowanie problemu badawczego 4. Cel badania 5. Paradygmat badawczy 6. Hipotezy badawcze 7. Metoda badawcza 8. Literatura przedmiotu 9. Analiza merytoryczna z przeprowadzonego badania 10. Wnioski b) aktywny udział w zajęciach; c) obecność na zajęciach; d) zaliczenie I semestru zajęć - przygotowanie części teoretycznej raportu (punkty 1-8); zaliczenie II semestru - oddanie kompletnego raportu - przeprowadzenie badań i ich analiza merytoryczna; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.