Rozwój i osobowość jednostki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-RiOJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój i osobowość jednostki |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia S02_W05 S02_W07 S02_U02 S02_U03 S02_U05 S02_U06 S02_K01 S02_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do swobodnego posługiwania się wiedzą z zakresu rozwoju i osobowości człowieka oraz wykorzystywania jej we wszelkich relacjach interpersonalnych, a przede wszystkim tam, gdzie będą doradzać, zarządzać lub współpracować w zakresie doradztwa lub zarządzania analizując zachowanie człowieka. Można oczekiwać, że po zapoznaniu się z treścią wykładów student potrafi definiować pojęcie rozwoju człowieka, jego etapy, czynniki, które go wyznaczają oraz podstawowe trudności (kryzysy rozwojowe). Wie jak definiuje się dojrzałość. Zna kluczowe koncepcje ujmujące i wyjaśniające różne aspekty rozwoju. Podobnie: zna i rozumie pojęcie osobowości z uwzględnieniem różnych jej wymiarów i koncepcji ujmowania. Rozumie jaki wpływ ma osobowość na sposób myślenia, emocje i zachowanie człowieka. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej i socjologii. |
Pełny opis: |
Pojęcie rozwoju. Rodzaje zmian uwzględniane w rozwoju człowieka. Koncepcje rozwoju człowieka. Rozwój człowieka w cyklu życia. Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny.Rozwój prenatalny i perinatalny, rozwój w okresie dzieciństwa, w okresie dorastania i dorosłości. Późny okres dorosłości. Teorie starzenia się. Pojęcie "Ja". Wiedza o obrazie samego siebie. Rozwój obrazu samego siebie. Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości. Osobowość człowieka w głównych nurtach psychologicznych - na przykładzie wybranych koncepcji osobowości. Temperament - pojęcie, wybrane koncepcje i typologie. Potrzeby psychiczne i system wartości, lęk i agresja - ich wpływ na rozwój i osobowość. |
Literatura: |
Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 2012. Gałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999. Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Siek S., Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, 2, Gdańsk 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: S02_W05 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju, dojrzałości i osobowości człowieka; Zna czynniki kształtujące rozwój jednostki (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, osobowości); Zna i rozumie działanie czynników kształtujących obraz siebie jednostki; Wie jaki wpływ na rozwój człowieka i jego zachowanie mają jego potrzeby, wartości, lęk, agresja; S02_W07 Ma pogłębioną wiedzę na temat reguł kształtujących rozwój i osobowość jednostki; Umiejętności Student: S02_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania poszczególnych etapów rozwoju człowieka oraz czynników kształtujących rozwój i osobowość jednostki; Rozumie zachodzące między nimi zależności; S02_U03 Potrafi właściwie analizować przebieg procesu rozwoju człowieka (fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego i osobowości); Umie właściwie analizować wymiary dojrzałości człowieka i odnosić je do zachowania; S02_U05 Sprawnie określa normy kształtujące rozwój i osobowość człowieka; S02_U06 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie określania przyczyn zachowania człowieka wynikających z różnych aspektów jego rozwoju i kształtowania się osobowości; Kompetencje społeczne Student: S02_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Rozumie, że rozwój i osobowość człowieka zależą od czynników, które kształtują się zawsze w odniesieniu do rozwoju cywilizacji, kultury i procesów społecznych i wymagają ciągłego ich zgłębiania; S02_K06 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; |
Metody i kryteria oceniania: |
Pod koniec każdego wykładu studenci otrzymują do wykonania w zespole krótkie zadanie praktyczne zawierające opis sytuacji i kilka pytań odnoszących się do przedstawionych na wykładzie treści. Na koniec semestru studenci piszą także test z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz testu stanowi podstawę do postawienia oceny. W przypadku, gdy student nie mógł uczestniczyć w zajęciach, a posiada usprawiedliwienie, indywidualnie uzupełnia zadanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.