Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka - ćw.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-SO-Sćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka - ćw.
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

S1A_W01 student posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki, jej działach i relacji do nauk społecznych


S1A_W03 student potrafi określić współzależność i podać sposób ich statystycznego pomiaru w skali mezo i makro


S1A_W06 zna metody i techniki statystyczne, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisać struktury oraz instytucje społeczne, procesy w nich i między nimi zachodzące


S1A-W07 ma wiedzę o prawach i regułach probabilistycznych rządzących strukturami i instytucjami społecznymi na tej podstawie potrafi formułować zasady prowadzenia badań ilościowych w formie etycznej poprawności


S1A_U01 potrafi prawidłowo obliczać oraz interpretować parametry statystyczne dotyczące zjawisk i procesów społecznych


S1A_U02 potrafi wykorzystać wiedzę teoretryczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnego problemu badawczego


S1A_U03 potrafi przeprowadzić statystyczną analizę oraz omówić zagadnienie korelacji wybranych zjawisk społecznych


S1A-U04 potrafi przeprowadzać statystyczną prognozę procesów społecznych oraz dokonywać estymacji zachodzących zjawisk społecznych


S1A_U07 analizuje proponowane rozwiązania z zakresu proponowanych parametrów statystycznych, estymacj i weryfikacji hipotez proponując prawidłowe rozstzrygnięcia


S1A_U08 potrafi zaproponować i przeprowadzić ze zrozumieniem statystyczną analizę zjawisk i procesów społecznych


S1A_K01 samodzielnie podejmuje poszukiwania rozwiązań postawionych problemów analizy ilościowej; rozumie potrzebę prezentacji wyników takiej analizy w przystępnej i poprawnej polszczyźnie


S1A_K02 współdziałając w grupie potrafi przygotować i przeprowadzić pomiar oraz analizę danych z wykorzystaniem technik ilościowych wraz z podziałem zadań na etapy realizowane przez zespół


S1A_K03 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga społeczne problemy badawcze wraz z przypisaniem odpowiednich metod i technik analizy ilościowej potrafiąc jednocześnie tę analizę przeprowadzić i zaprezentować jej wyniki

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:Realizacja programu wykładów i ćwiczeń zakłada, że student uzyska umiejętności pozwalające: krytycznie oceniać dane i rezultaty badań społecznych, poprawnie interpretować wartości parametrów statystycznych, projektować analizę statystyczną wyników badań społecznych, programować badania socjologiczne w konsultacji ze specjalistami metody reprezentacyjnej.

Wymagania wstępne:matematyka na poziomie licealnym

Pełny opis:

Program jest realizowany w trakcie ćwiczeń (30godz) oraz przez e-learning (materiały i zadania dodatkowe)

Treści merytoryczne:1/Statystyka opisowa (2 godz.)

Działy statystyki opisowej: struktura zbiorowości, współzależność cech (zależności stochastyczne i korelacyjne), dynamika zjawisk. Zbiorowość statystyczna i jej cechy. Rozkład empiryczny cechy. Rodzaje szeregów statystycznych.

2/Klasyczne miary tendencji centralnej (2 godz.)

Miary opisu struktury zjawisk masowych: tendencji centralnej (wartości średnie), zróżnicowania, asymetrii, koncentracji. Średnia arytmetyczna i jej własności. Średnia harmoniczna i jej zastosowanie.

3/Pozycyjne miary tendencji centralnej (2 godz.)

Miary pozycyjne: kwantyle, mediana, dominanta. Metody wyznaczania: rachunkowa, graficzna. Warunki stosowania dominanty. Relacje między średnią arytmetyczną, medianą

i dominantą.

4/Statystyczne miary zróżnicowania (2 godz.)

Empiryczny obszar zmienności. Wariancja i odchylenie standardowe. Równość wariancyjna. Typowy obszar zmienności: Pozycyjne miary zróżnicowania: odchylenie ćwiartkowe.

5/Statystyczne miary asymetrii i koncentracji zjawisk (2 godz.)Współczynnik skośności. Moment standaryzowany trzeciego rzędu. Krzywa i współczynnik Lorenza.

6/Podstawy wnioskowania statystycznego (2 godz.)

Losowość. Tablice liczb losowych. Prawdopodobieństwo zdarzenia losowego. Zbiorowość generalna. Próba losowa. Metody pobierania prób.

7/Zmienne losowe i ich rozkłady (2 godz.)

Funkcja rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej losowej skokowej. Funkcja gęstości i dystrybuanta zmiennej losowej ciągłej. Rozkład dwumianowy. Rozkład normalny i jego własności.

8/Statystyczna analiza współzależności zjawisk (4 godz.)

Zależność stochastyczna i korelacyjna. Tablica korelacyjna: rozkłady brzegowe i warunkowe. Test niezależności chi-kwadrat. Miary siły związków stochastycznych i korelacji dwóch zmiennych. Miernik krzywoliniowości zależności korelacyjnej.

9/Analiza regresji (4 godz.)

Funkcja regresji i jej aproksymanta. Empiryczne linie regresji. Zależności międzywspółczynnikiem korelacji liniowej a parametrami funkcji regresji. Analiza siły związków korelacyjnych na podstawie liniowej funkcji regresji. Współczynniki zbieżności w badaniu

dokładności oszacowania parametrów funkcji regresji. Przedziały ufności dla wybranych parametrów rozkładu zmiennej (2 godz.)

10/Estymacja przedziałowa wartości oczekiwanej i wariancji zmiennej o rozkładzie normalnym na podstawie małych i dużych prób. Przedziały ufności dla wskaźnika struktury. Zagadnienie minimalnej liczebności próby.

11/Parametryczne i nieparametryczne testy istotności (4 godz.)Wybrane parametryczne testy istotności w analizie struktury. Warunki stosowania nieparametrycznych testów istotności: zgodności, losowości, niezależności. Test zgodności chi-kwadrat Pearsona. Test o losowości próby.

12/Wnioskowanie statystyczne w analizie korelacji i regresji (4 godz.).Przedział ufności dla współczynnika korelacji liniowej Pearsona. Ocena istotności

współczynnika korelacji liniowej. Istotność współczynnika regresji liniowej. Test liniowości regresji.

Metody oceny: pisemne sprawdziany- połówkowy (15pkt)i końcowy (20pkt)oraz testy e-learningowe (10pkt)

Przedmiot zalicza min 27 z 45 pkt.

Literatura:

Sobczyk M.Statystyka, PWN, Warszawa 2008 (podręcznik).

Zasępa R.Zarys metody reprezentacyjnej, GUS Warszawa 1991.

Kassyk-Rokicka H.Statystyka.Zbiór zadań,PWE,Warszawa,1996.

Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS,Kraków, 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. ~ 3

przygotowanie do ćwiczeń 30

udział w ćwiczeniach 30

konsultacje 5

przygotowanie do zaliczenia 20

czas zaliczenia 5

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczebną o nastawieniu praktycznym; zawierają elementy wykładu projekcyjnego oraz zadania do samodzielnej analizy i praktyki zastosowania narzędzi statystycznych;

Student po zajęciach potrafi efektywnie dobierać i wykorzystywać narzedzia analizy statystycznej:

- na ocene 2 (nast..): nie umie wykorzystywać podstawowych narzędzi;

- na ocene 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi;

- na ocene 4 (db.): poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz potrafi je porównać;

- na ocene 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystac zaproponowane w trakcie zajec narzedzia, potrafi porównac ich efektywnosc a także samodzielnie identyfikowac narzedzia potrzebne do rozwiazywania

zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

2) student potrafi efektywnie prezentowac i dyskutowac wyniki

badań:

- na ocene 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników badań;

- na ocene 3 (dst.): poprawnie prezentuje „suche” wyniki bez umiejetności ich analizy;

- na ocene 4 (db.): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję osiągniętych wyników;

- na ocene 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować wyniki a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)