Statystyka - ćw.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-Sćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka - ćw. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S1A_W01 student posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki, jej działach i relacji do nauk społecznych S1A_W03 student potrafi określić współzależność i podać sposób ich statystycznego pomiaru w skali mezo i makro S1A_W06 zna metody i techniki statystyczne, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisać struktury oraz instytucje społeczne, procesy w nich i między nimi zachodzące S1A-W07 ma wiedzę o prawach i regułach probabilistycznych rządzących strukturami i instytucjami społecznymi na tej podstawie potrafi formułować zasady prowadzenia badań ilościowych w formie etycznej poprawności S1A_U01 potrafi prawidłowo obliczać oraz interpretować parametry statystyczne dotyczące zjawisk i procesów społecznych S1A_U02 potrafi wykorzystać wiedzę teoretryczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnego problemu badawczego S1A_U03 potrafi przeprowadzić statystyczną analizę oraz omówić zagadnienie korelacji wybranych zjawisk społecznych S1A-U04 potrafi przeprowadzać statystyczną prognozę procesów społecznych oraz dokonywać estymacji zachodzących zjawisk społecznych S1A_U07 analizuje proponowane rozwiązania z zakresu proponowanych parametrów statystycznych, estymacj i weryfikacji hipotez proponując prawidłowe rozstzrygnięcia S1A_U08 potrafi zaproponować i przeprowadzić ze zrozumieniem statystyczną analizę zjawisk i procesów społecznych S1A_K01 samodzielnie podejmuje poszukiwania rozwiązań postawionych problemów analizy ilościowej; rozumie potrzebę prezentacji wyników takiej analizy w przystępnej i poprawnej polszczyźnie S1A_K02 współdziałając w grupie potrafi przygotować i przeprowadzić pomiar oraz analizę danych z wykorzystaniem technik ilościowych wraz z podziałem zadań na etapy realizowane przez zespół S1A_K03 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga społeczne problemy badawcze wraz z przypisaniem odpowiednich metod i technik analizy ilościowej potrafiąc jednocześnie tę analizę przeprowadzić i zaprezentować jej wyniki |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu:Realizacja programu wykładów i ćwiczeń zakłada, że student uzyska umiejętności pozwalające: krytycznie oceniać dane i rezultaty badań społecznych, poprawnie interpretować wartości parametrów statystycznych, projektować analizę statystyczną wyników badań społecznych, programować badania socjologiczne w konsultacji ze specjalistami metody reprezentacyjnej. Wymagania wstępne:matematyka na poziomie licealnym |
Pełny opis: |
Program jest realizowany w trakcie ćwiczeń (30godz) oraz przez e-learning (materiały i zadania dodatkowe) Treści merytoryczne:1/Statystyka opisowa (2 godz.) Działy statystyki opisowej: struktura zbiorowości, współzależność cech (zależności stochastyczne i korelacyjne), dynamika zjawisk. Zbiorowość statystyczna i jej cechy. Rozkład empiryczny cechy. Rodzaje szeregów statystycznych. 2/Klasyczne miary tendencji centralnej (2 godz.) Miary opisu struktury zjawisk masowych: tendencji centralnej (wartości średnie), zróżnicowania, asymetrii, koncentracji. Średnia arytmetyczna i jej własności. Średnia harmoniczna i jej zastosowanie. 3/Pozycyjne miary tendencji centralnej (2 godz.) Miary pozycyjne: kwantyle, mediana, dominanta. Metody wyznaczania: rachunkowa, graficzna. Warunki stosowania dominanty. Relacje między średnią arytmetyczną, medianą i dominantą. 4/Statystyczne miary zróżnicowania (2 godz.) Empiryczny obszar zmienności. Wariancja i odchylenie standardowe. Równość wariancyjna. Typowy obszar zmienności: Pozycyjne miary zróżnicowania: odchylenie ćwiartkowe. 5/Statystyczne miary asymetrii i koncentracji zjawisk (2 godz.)Współczynnik skośności. Moment standaryzowany trzeciego rzędu. Krzywa i współczynnik Lorenza. 6/Podstawy wnioskowania statystycznego (2 godz.) Losowość. Tablice liczb losowych. Prawdopodobieństwo zdarzenia losowego. Zbiorowość generalna. Próba losowa. Metody pobierania prób. 7/Zmienne losowe i ich rozkłady (2 godz.) Funkcja rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej losowej skokowej. Funkcja gęstości i dystrybuanta zmiennej losowej ciągłej. Rozkład dwumianowy. Rozkład normalny i jego własności. 8/Statystyczna analiza współzależności zjawisk (4 godz.) Zależność stochastyczna i korelacyjna. Tablica korelacyjna: rozkłady brzegowe i warunkowe. Test niezależności chi-kwadrat. Miary siły związków stochastycznych i korelacji dwóch zmiennych. Miernik krzywoliniowości zależności korelacyjnej. 9/Analiza regresji (4 godz.) Funkcja regresji i jej aproksymanta. Empiryczne linie regresji. Zależności międzywspółczynnikiem korelacji liniowej a parametrami funkcji regresji. Analiza siły związków korelacyjnych na podstawie liniowej funkcji regresji. Współczynniki zbieżności w badaniu dokładności oszacowania parametrów funkcji regresji. Przedziały ufności dla wybranych parametrów rozkładu zmiennej (2 godz.) 10/Estymacja przedziałowa wartości oczekiwanej i wariancji zmiennej o rozkładzie normalnym na podstawie małych i dużych prób. Przedziały ufności dla wskaźnika struktury. Zagadnienie minimalnej liczebności próby. 11/Parametryczne i nieparametryczne testy istotności (4 godz.)Wybrane parametryczne testy istotności w analizie struktury. Warunki stosowania nieparametrycznych testów istotności: zgodności, losowości, niezależności. Test zgodności chi-kwadrat Pearsona. Test o losowości próby. 12/Wnioskowanie statystyczne w analizie korelacji i regresji (4 godz.).Przedział ufności dla współczynnika korelacji liniowej Pearsona. Ocena istotności współczynnika korelacji liniowej. Istotność współczynnika regresji liniowej. Test liniowości regresji. Metody oceny: pisemne sprawdziany- połówkowy (15pkt)i końcowy (20pkt)oraz testy e-learningowe (10pkt) Przedmiot zalicza min 27 z 45 pkt. |
Literatura: |
Sobczyk M.Statystyka, PWN, Warszawa 2008 (podręcznik). Zasępa R.Zarys metody reprezentacyjnej, GUS Warszawa 1991. Kassyk-Rokicka H.Statystyka.Zbiór zadań,PWE,Warszawa,1996. Nawojczyk Maria, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS,Kraków, 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. ~ 3 przygotowanie do ćwiczeń 30 udział w ćwiczeniach 30 konsultacje 5 przygotowanie do zaliczenia 20 czas zaliczenia 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczebną o nastawieniu praktycznym; zawierają elementy wykładu projekcyjnego oraz zadania do samodzielnej analizy i praktyki zastosowania narzędzi statystycznych; Student po zajęciach potrafi efektywnie dobierać i wykorzystywać narzedzia analizy statystycznej: - na ocene 2 (nast..): nie umie wykorzystywać podstawowych narzędzi; - na ocene 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi; - na ocene 4 (db.): poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz potrafi je porównać; - na ocene 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystac zaproponowane w trakcie zajec narzedzia, potrafi porównac ich efektywnosc a także samodzielnie identyfikowac narzedzia potrzebne do rozwiazywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. 2) student potrafi efektywnie prezentowac i dyskutowac wyniki badań: - na ocene 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników badań; - na ocene 3 (dst.): poprawnie prezentuje „suche” wyniki bez umiejetności ich analizy; - na ocene 4 (db.): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusję osiągniętych wyników; - na ocene 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować wyniki a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.