Socjologia miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-SM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia miasta |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W02, K_W08, K_W05 K_U02, K_U03 K_K06, K_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: 1. Znajomość głównych orientacji teoretyczno-metodologicznych i podstawowych pojęć z zakresu socjologii miasta. 2. Wyposażenie w podstawowy zasób wiedzy, dotyczącej procesów urbanizacji i metropolizacji. 3. Zapoznanie z przestrzenią miejską, jej percepcją, waloryzacją, przyswajaniem i wytwarzaniem. Wymagania wstępne: brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Przedmiot socjologii miasta: pojęcia i problemy, społeczne uwarunkowania rozwoju socjologii miasta. (2h) 2. Orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta: szkoła chicagowska, szkoły kulturalistyczne, szkoły neoekologiczne. (2h) 3. Orientacje teoretyczne i metodologiczne w socjologii miasta c.d.: szkoły konwencjonalne, szkoły makrostrukturalne i strukturalno-funkcjonalne, szkoły humanistyczne. (2h) 4. Socjologiczne pojęcie przestrzeni i rodzaje przestrzeni miejskiej. (2h) 5. Rodzaje przestrzeni miejskiej c.d. (2h) 6. Percepcja i waloryzacja przestrzeni. (2h) 7. Przyswajanie i wytwarzanie przestrzeni. (2h) 8. Miasto w historii: społeczna geneza miasta, miasta starożytne, koncepcja miasta Maxa Webera. (2h) 9. Miasto w historii c.d.: miasta islamu, miasta pozaeuropejskie. (2h) 10. Urbanizacja: proces urbanizacji i jego przemiany. (2h) 11. Urbanizacja c.d.: proces urbanizacji w USA. (2h) 12. Metropolizacja i metropolie: funkcje metropolii. (2h) 13. Metropolizacja i metropolie c.d.: polskie metropolie. (2h) 14. Kształtowanie się metropolitalnego społeczeństwa. (2h) 15. Zaliczenie zajęć na ocenę w formie pisemnej (test). (2h) Metody oceny: 1. Zajęcia są prowadzone w języku polskim w jednej grupie jako wykład w wymiarze 30h w semestrze zimowym na studiach stacjonarnych (2h w tygodniu), kończący się zaliczeniem na ocenę. 2. Zaliczenie na ocenę ma formę pisemną (test). 3. Wymagana jest obecność na zajęciach. 4. Aktywność na zajęciach może - lecz nie musi - być punktowana przez prowadzącego. Zdobyte za aktywność na zajęciach punkty zostają dodane do punktów zdobytych z testu na zaliczenie zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. Jałowiecki, M.S. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002 (lub późniejsze). Rozdziały: I, IV, V, VI i rozdział II częściowo, tj. p. 1, p. 2 i KONTRAPUNKT 1. 2. Socjologia miasta. Wybór tekstów, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wydawnictwo Mana, Rzeszów 1999, teksty następujące: - A. Wallis, Definicja miasta. Symbole, s. 67-82, - Aleksander Wallis, Pojęcie obszaru kulturowego. Pojęcie centrum. Krajobraz i szata informacyjna, s. 83-103, - Manuel Castells, Badania nad społecznymi ruchami miejskimi, s. 238-264, - Andrzej Sadowski, Białystok, procesy ruralizacji miasta, s. 361-371. 3. Człowiek, miasto, region. Związki i interakcje. Księga jubileuszowa profesora Bohdana Jałowieckiego, G. Gorzelak, M.S. Szczepański, W. Ślęzak-Tazbir (red.), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, następujące artykuły: - Andrzej Majer, Współczesna urbanizacja, przemiany i szanse rozwoju miast, s. 249-266, - Sławomir Gzell, Ulica w mieście jako przestrzeń publiczna – w teorii urbanistyki i praktyce projektowej w XX w., s. 94-116. 4. Bohdan Jałowiecki, Miasto mieszkańców?, w: B. Jałowiecki, E.A. Sekuła, M. Smętkowski, A. Tucholska, Warszawa. Czyje jest miasto?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, s. 89-131. Literatura uzupełniająca: 1. R. Sennett, Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk 1996. 2. Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Rzeszów 1999. 3. J. Węgleński, Miasta Ameryki u progu XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2001. 4. B. Jałowiecki, Elżbieta Anna Sekuła, Maciej Smętkowski, Anna Tucholska, Warszawa. Czyje jest miasto?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Rozpoznaje główne orientacje teoretyczno-metodologiczne i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii miasta. 2. Charakteryzuje procesy urbanizacji i metropolizacji w oparciu o podstawową wiedzę z zakresu socjologii miasta. 3. Identyfikuje przestrzeń miejską i procesy jej percepcji, waloryzacji, przyswajania i wytwarzania. Umiejętności: 1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczna z zakresu socjologii miasta do oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących w wielkim mieście. 2. Analizuje prawidłowo przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z procesami urbanizacji i metropolizacji. Kompetencje: 1. Jest zdolny do stosowania wiedzy i umiejętności socjologicznych z zakresu socjologii wsi w swej karierze zawodowej, zwłaszcza podczas studiów socjologicznych, i w życiu osobistym. 2. Dyskutuje na temat głównych problemów wsi i rolnictwa w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności socjologiczne z zakresu socjologii wsi. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładzie - 30 g. Konsultacje - 15 g. Przygotowanie do egzaminu - 30 g. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.