Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-SO-SW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia wychowania
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://WS-SO-SW
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

SO1_W05; ; SO1_W06; SO1_W08

SO1_U08; SO1_U10

SO1_K01; SO1_K04



Wymagania wstępne:

Zaliczony kurs ze Wstępu do socjologii (semestr pierwszy, I rok socjologii)

Skrócony opis:

- Socjologia wychowania dostarcza terminologii pozwalającej dostrzegać i wyjaśniać pozytywne i negatywne zjawiska, jakie niosą ze sobą przemiany charakteru procesów socjalizacji i wychowania współczesnych społeczeństw;

-pozwala uzasadniać konieczność rekonstrukcji „świata dzielonego z innymi” poprzez właściwą argumentacją opartą na przygotowaniu do dyskusji i debaty;

-uczy przejawiać troskę o jakość komunikacji w perspektywie lokalnej i globalnej, nabywać nowe kompetencje o znaczeniu edukacyjnym.

Pełny opis:

1.Zjawiska i procesy społeczne w obszarze zainteresowań socjologii wychowania 2.Procesy socjalizacyjne w kontekście przemian systemowych społeczeństw (Los, Wybór, Ryzyko) 3. Kultura i jej funkcje wychowawcze w społeczeństwie ryzyka 5-6. Pierwotne środowisko wychowawcze w społeczeństwie zmiany (rodzina współczesna a nienormatywne praktyki rodzinne) 7-8.Grupy odniesienia (środowisko młodzieżowe; subkultury) 9.Szkoła jako współczesna instytucja socjalizacji wtórnej 10. Nowe media a generacja Sieci (możliwości i zagrożenia) 11. Patriotyzm w procesie wychowania 12-13. Socjalizacyjne znaczenie religii (na przykładzie chrześcijaństwa i innych wielkich religii świata) 14.Wychowanie a społeczeństwo obywatelskie 15.Podsumowanie

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Berger P.L., Luckmann Th., Socjalizacja pierwotna,s.156-165, w: H. Mielicka (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wydawnictwo Stachurski, Kielce 2002.

2.Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, s.258-267, w: Mielicka H. (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, tamże.

3.Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Znak 2002, s.392-410 (Socjalizacja i kontrola społeczna).

4.Sroczyńska M., O zjawisku „nadnormalności” w przestrzeni edukacyjnej (szkic socjologiczny),w: M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg, Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany, Wydawnictwo APS, Warszawa 2016, s.94-110.

5.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 119-129 (Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości)

6.Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2001, s. 50-56 (Środowisko wychowawcze)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student potrafi identyfkiować zjawiska społeczne o charakterze wychowawczym, mające miejsce, np. w rodzinie, w szkole, w środowisku młodzieżowym, w relacjach z mediami, z instytucjami religijnymi (SO1_W05; ; SO1_W06; SO1_W08);

- Student potrafi diagnozować sytuacje, wyciągać wnioski dotyczące działań wychowawczych, obserwując zachowanie dorosłych, relacje dziecka lub młodego człowieka z otoczeniem społecznym; proponuje rozwiązania problemów wychowawczych; potrafi prezentować swoje poglądy i współpracować w zespole (SO1_U08; SO1_U10);

- Student potrafi określać priorytety edukacyjne/wychowawcze związane z podopiecznymi oraz potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności (SO1_K01; SO1_K04)

Nakład pracy studenta w ECTS (3 punkty - 75 godzin)

- udział w wykładzie- 30 godzin

- przygotowanie do testu zaliczeniowego - 15 godzin

udział w projekcie zespołowym, debacie* (na podstawie wybranego tematu) - 15 godzin

-udział w dyskusjach podejmowanych w ramach zajęć - 15 godzin*

*Przygotowanie i przeprowadzenie debaty: wybór kontrowersyjnego tematu debaty, umożliwiającego zaprezentowanie zróżnicowanych stanowisk z udziałem „dwóch stron” i moderatora, dyskusja w grupie, podsumowanie debaty.

Ważne aspekty projektu/debaty: uzasadnienie wyboru tematu, cechy zjawiska/ procesu, przyczyny i psychospołeczne konsekwencje (pozytywne i negatywne) w świetle literatury przedmiotu, własna ocena zjawiska w kontekście społecznym/wychowawczym w ramach dyskusji.

Proponuje się wybranie jakiegoś szczegółowego tematu, np. w ramach następujących grup tematycznych: Współczesna polska rodzina wobec form alternatywnych; Dylematy współczesnej szkoły; Młodzi - konformiści czy buntownicy?; Komunikacja medialna – wychowawcze szanse czy zagrożenia; Być patriotą - być kosmopolitą; Socjalizacja religijna - utracone możliwości i wyzwania; O potrzebie savoir-vivre´u w dzisiejszych czasach.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny (30 godz.), z wykorzystaniem dyskusji, pracy zespołowej (w tym debaty)

Metody oceniania:

- na ocenę bardzo dobrą - należy poprawnie odpowiedzieć na wszystkie pytania testowe, wziąć udział w debacie, zabierać głos w ramach dyskusji, regularnie uczestniczyć w zajęciach

- na ocenę dobrą - należy poprawnie odpowiedzieć na 80% pytań testowych, zabierać głos w dyskusjach, regularnie uczestniczyć w zajęciach

-na ocenę dostateczną - należy poprawnie odpowiedzieć na 50- 60% pytań testowych, zabierać głos w dyskusjach, uczestniczyć w zajęciach

- na ocenę niedostateczną - student odpowiada poprawnie na mniej niż 50% pytań, nie zabiera głosu w dyskusjach, nieregularnie uczestniczy w zajęciach.

- Przewiduje się także oceny połówkowe - db plus, dst plus.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)