Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-SW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://WS-SO-SW |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W05; ; SO1_W06; SO1_W08 SO1_U08; SO1_U10 SO1_K01; SO1_K04 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs ze Wstępu do socjologii (semestr pierwszy, I rok socjologii) |
Skrócony opis: |
- Socjologia wychowania dostarcza terminologii pozwalającej dostrzegać i wyjaśniać pozytywne i negatywne zjawiska, jakie niosą ze sobą przemiany charakteru procesów socjalizacji i wychowania współczesnych społeczeństw; -pozwala uzasadniać konieczność rekonstrukcji „świata dzielonego z innymi” poprzez właściwą argumentacją opartą na przygotowaniu do dyskusji i debaty; -uczy przejawiać troskę o jakość komunikacji w perspektywie lokalnej i globalnej, nabywać nowe kompetencje o znaczeniu edukacyjnym. |
Pełny opis: |
1.Zjawiska i procesy społeczne w obszarze zainteresowań socjologii wychowania 2.Procesy socjalizacyjne w kontekście przemian systemowych społeczeństw (Los, Wybór, Ryzyko) 3. Kultura i jej funkcje wychowawcze w społeczeństwie ryzyka 5-6. Pierwotne środowisko wychowawcze w społeczeństwie zmiany (rodzina współczesna a nienormatywne praktyki rodzinne) 7-8.Grupy odniesienia (środowisko młodzieżowe; subkultury) 9.Szkoła jako współczesna instytucja socjalizacji wtórnej 10. Nowe media a generacja Sieci (możliwości i zagrożenia) 11. Patriotyzm w procesie wychowania 12-13. Socjalizacyjne znaczenie religii (na przykładzie chrześcijaństwa i innych wielkich religii świata) 14.Wychowanie a społeczeństwo obywatelskie 15.Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Berger P.L., Luckmann Th., Socjalizacja pierwotna,s.156-165, w: H. Mielicka (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wydawnictwo Stachurski, Kielce 2002. 2.Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, s.258-267, w: Mielicka H. (wstęp i opracowanie), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, tamże. 3.Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Znak 2002, s.392-410 (Socjalizacja i kontrola społeczna). 4.Sroczyńska M., O zjawisku „nadnormalności” w przestrzeni edukacyjnej (szkic socjologiczny),w: M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg, Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany, Wydawnictwo APS, Warszawa 2016, s.94-110. 5.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 119-129 (Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości) 6.Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2001, s. 50-56 (Środowisko wychowawcze) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student potrafi identyfkiować zjawiska społeczne o charakterze wychowawczym, mające miejsce, np. w rodzinie, w szkole, w środowisku młodzieżowym, w relacjach z mediami, z instytucjami religijnymi (SO1_W05; ; SO1_W06; SO1_W08); - Student potrafi diagnozować sytuacje, wyciągać wnioski dotyczące działań wychowawczych, obserwując zachowanie dorosłych, relacje dziecka lub młodego człowieka z otoczeniem społecznym; proponuje rozwiązania problemów wychowawczych; potrafi prezentować swoje poglądy i współpracować w zespole (SO1_U08; SO1_U10); - Student potrafi określać priorytety edukacyjne/wychowawcze związane z podopiecznymi oraz potrzebę doskonalenia wiedzy i umiejętności (SO1_K01; SO1_K04) Nakład pracy studenta w ECTS (3 punkty - 75 godzin) - udział w wykładzie- 30 godzin - przygotowanie do testu zaliczeniowego - 15 godzin udział w projekcie zespołowym, debacie* (na podstawie wybranego tematu) - 15 godzin -udział w dyskusjach podejmowanych w ramach zajęć - 15 godzin* *Przygotowanie i przeprowadzenie debaty: wybór kontrowersyjnego tematu debaty, umożliwiającego zaprezentowanie zróżnicowanych stanowisk z udziałem „dwóch stron” i moderatora, dyskusja w grupie, podsumowanie debaty. Ważne aspekty projektu/debaty: uzasadnienie wyboru tematu, cechy zjawiska/ procesu, przyczyny i psychospołeczne konsekwencje (pozytywne i negatywne) w świetle literatury przedmiotu, własna ocena zjawiska w kontekście społecznym/wychowawczym w ramach dyskusji. Proponuje się wybranie jakiegoś szczegółowego tematu, np. w ramach następujących grup tematycznych: Współczesna polska rodzina wobec form alternatywnych; Dylematy współczesnej szkoły; Młodzi - konformiści czy buntownicy?; Komunikacja medialna – wychowawcze szanse czy zagrożenia; Być patriotą - być kosmopolitą; Socjalizacja religijna - utracone możliwości i wyzwania; O potrzebie savoir-vivre´u w dzisiejszych czasach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny (30 godz.), z wykorzystaniem dyskusji, pracy zespołowej (w tym debaty) Metody oceniania: - na ocenę bardzo dobrą - należy poprawnie odpowiedzieć na wszystkie pytania testowe, wziąć udział w debacie, zabierać głos w ramach dyskusji, regularnie uczestniczyć w zajęciach - na ocenę dobrą - należy poprawnie odpowiedzieć na 80% pytań testowych, zabierać głos w dyskusjach, regularnie uczestniczyć w zajęciach -na ocenę dostateczną - należy poprawnie odpowiedzieć na 50- 60% pytań testowych, zabierać głos w dyskusjach, uczestniczyć w zajęciach - na ocenę niedostateczną - student odpowiada poprawnie na mniej niż 50% pytań, nie zabiera głosu w dyskusjach, nieregularnie uczestniczy w zajęciach. - Przewiduje się także oceny połówkowe - db plus, dst plus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.