Socjologia wsi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-SocWsi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W02, K_W05 K_U02, K_U03 K_K06, K_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: zaznajomienie studentów z tematyką i specyfiką obszaru badawczego socjologii wsi Wymagania wstępne:brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Wprowadzenie: specyfika nauki i zakres zainteresowań socjologii wsi. Socjologia wsi a socjologia obszarów wiejskich Tradycyjna organizacja społeczna wsi polskiej. Koncepcja kontinuum wieś – miasto Modernizacja wsi polskiej w okresie 20-lecia międzywojennego. Ruch ludowy, ideologia agrarystyczna. Kultura narodowa a tradycyjna kultura chłopska w Polsce. Inspiracje historyczne i współczesne. Etos pracy w rolnictwie wczoraj i dziś. Społeczne oblicze PGR-ów. Przykładowe zagadnienia socjologii obszarów wiejskich. Preferencje kulturalne mieszkańców wsi. Wieś jako środowisko obywatelskie - zagadnienia relacji wobec władzy. Nowe osadnictwo na wsi polskiej. Aktywizacja społeczna współczesnej wsi polskiej |
Literatura: |
-Thomas W.I., Znaniecki. F., 1976, Chłop polski w Europie i Ameryce, LSW, Warszawa -Franciszek Bujak, 1903, Żmiąca. Wieś powiatu limanowskiego. -Zbigniew Tadeusz Wierzbicki, 1963, Żmiąca w pół wieku, później, Ossolineum -Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa. Metody i wyniki badań, Norbertinum, Lublin -Burszta J.: 1978, Kultura chłopska a ruch ludowy 1895 – 1949, [w:] Ruch ludowy w najnowszych dziejach Polski, LSW, Warszawa. 1985, Chłopskie źródła kultury, LSW, Warszawa. -Fedyszak-Radziejowska B., 1992, Etos pracy rolnika. Modele społeczne a rzeczywistość, IRWiR PAN, Warszawa -Bukraba-Rylska I. : -2004, Polska wieś w społecznej świadomości: wiedza i opinia o kulturze ludowej, rolnikach i rolnictwie, IRWiR PAN, Warszawa. -2005, Na temat wsi i socjologii wsi. Pomiędzy dyskursem wiejsko-plebejskim a miejsko-inteligenckim, IRWiR PAN, Warszawa Gorlach. K.2004. Socjologia obszarów wiejskich, problemy i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa red. Kaleta A., Vonderach G., 2006, Nowa socjologia wsi w Niemczech, Toruń red. Wierzbicki Zb., Socjologia wsi we Francji, Toruń B. Lewenstein,1999, Wspólnota społeczna a uczestnictwo , lokalne, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Identyfikuje główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażenia rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Umiejętności: 1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 2. Analizuje poprawnie przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Kompetencje społeczne: 1. Jest zdolny do stosowania wiedzy i umiejętności socjologicznych z zakresu socjologii wsi w swej karierze zawodowej, zwłaszcza podczas studiów socjologicznych, i w życiu osobistym. 2. Dyskutuje na temat głównych problemów wsi i rolnictwa w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności socjologiczne z zakresu socjologii wsi. Opis ECTS: Uczestnictwo w zajęciach - 30 g. Konsultacje - 10 g. Przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 20 g. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.