Umiejętności diagnostyczne i interpretacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-UDI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności diagnostyczne i interpretacyjne |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: SO1_W07; Umiejętności: SO1_U01, SO1_U08; Kompetencje społeczne: SO1_K |
Skrócony opis: |
TYTUŁ ZAJĘĆ: Umiejętności diagnostyczne i interpretacyjne RODZAJ ZAJĘĆ: obligatoryjne FORMA ZAJĘĆ: konwersatorium TOK STUDIÓW: stacjonarne SEMESTR: zimowy ILOŚĆ GODZIN ZAJĘCIOWYCH: 30 LICZBA JEDNOSTEK DYDAKTYCZNYCH: 15 Na ocenę końcową składały się będą następujące rozłączne elementy: 1. Punkty za aktywność uzyskane w części spotkania poświęconej analizie tekstów (możliwość uzyskania 0-2 punktu na spotkaniu - max. 18 punktów z całości zajęć), a także kolokwia z zaproponowanych lektur. 2. Analiza socjologiczna napisana na temat zaproponowany przez prowadzącego zajęcia. Lista 30 tematów przedstawiona zostanie na 3 spotkaniu. |
Pełny opis: |
CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: Analiza danych to integracja wiedzy i umiejętności rozumienia i wyjaśniania. Zasadniczym celem kursu jest poznanie klasycznych i współczesnych metod oraz technik interpretacji danych gromadzonych w procesie psychologicznego i socjologicznego poszukiwania wiedzy empirycznej. Wielość technik w obrębie poszczególnych metod wymaga zastosowania wielości technik analitycznych odnoszących się do rozumienia i wyjaśniania ludzkiego zachowania. Słuchacze poprzez samodzielne studiowanie tekstów i ich omawianie na zajęciach powinni posiąść umiejętność posługiwania się elementarnymi kategoriami analitycznymi, użytecznymi podczas prowadzenia badań społecznych i komercyjnych. Kurs ma zachęcać do korzystania z jakościowych metod (etnometodologia, fenomenologia, etnografia, badanie w działaniu) i technik (studium przypadku, wywiad zogniskowany, obserwacja, analiza tekstu, analiza obrazu – filmu, reklamy, itp.) badań socjologicznych, stąd poza wiedzą teoretyczną daje także praktyczne umiejętności ich zastosowania. Z drugiej strony kurs obejmuje umiejętności interpretacji danych statystycznych w zakresie komparatystyki i badań międzykrajowych. I. Wstęp: dlaczego? dla kogo? o czym? – logika i zasady kooperacji II. Metody i techniki badań socjologicznych i psychologicznych – o alternatywizacji podmiotów badania III. Modele poznania i zachowania: od socjobiologii do kognitywistyki IV. Modele rozumienia i wyjaśniania: od behawioryzmu do socjologizmu V. Specyfika danych demoskopowych i komercyjnych VI. Interpretacja danych jakościowych – socjologia wizualna VII. Interpretacja danych jakościowych – storytelling VIII. Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu IX. Procedury i emergencja: metody teorii ugruntowanej - Glaser Barney i Anselm L. Strauss X. Analiza i interpretacja danych zastanych XI. Analiza danych ilościowych – komparatystyka danych XII. Analiza danych ilościowych – badania międzykrajowe XIII. Rozumienie danych |
Literatura: |
A.Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002 Bartosz B. (2004) Ludzie chcą opowiedzieć swoją historię. Konstruowanie rzeczywistości w narracji (przez pryzmat doświadczeń autobiograficznych). W: E. Dryll, i A. Cierpka (red.) Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, s. 229-240. CH. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 Charmaz K. (2008). Grounded Theory. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 81-110. Charmaz, Kathy. 2009. Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN. Chmielnicka-Kuter E., Puchalska-Wasyl M. i Oleś P. (red.) (2004) Polifonia osobowości: Aktualne problemy psychologii narracji. Lublin: Wydawnictwo KUL. Christians C.G. (2009) Etyka i polityka w badaniach jakościowych. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.) Metody badao jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin N.K. i Lincoln Y.S. (red.) (2009) Metody badań jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drew P. (2008) Conversation Analysis. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 133-159. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007. Giorgi A. i Giorgi B. (2008) Phenomenology. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 26-52. Glaser Barney i Anselm L. Strauss. 1967. Discovery of Grounded Theory : Strategies for Qualitative Research. Chicago : Aldine. (wydanie polskie: Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss "Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego." Kraków: Nomos.) Glaser Barney. 1998. Doing Grounded Theory. Issues and Discussions. Mill Valley: Sociology Press. Glaser, Barney. 1992. Basics of Grounded Theory Analysis, Mill Valley, CA: The Sociology Press. Glaser, Barney. 2002, September. Constructivist Grounded Theory? [47 paragraphs]. “Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research” [On-line Journal], 3(3). Available at: http://www.qualitative-research.net/fqs/fqs-eng.htm [Date of access: 11.30.2007]. Gorzko, Marek. 2008. Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995Janusz B., Gdowska K. i de Barbaro B. (red.) (2008) Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: WUJ. Konecki, Krzysztof T. 2005a. Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1. Pobrany Miesiąc 03, Rok 2008 (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) Konecki, Krzysztof T. 2008. Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom IV Numer 3. Pobrany Grudzień, Rok 2008 (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Konecki.pdf) Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. Kostera, Monika (2003) Antropologia organizacji, Warszawa: PWN Kvale S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Lincoln Y.S. (2009) Komisje etyczne i konserwatyzm metodologiczny. Wyzwania dla i ze strony paradygmatu fenomenologicznego. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.) Metody badao jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA: Analiza danych to integracja wiedzy i umiejętności rozumienia i wyjaśniania. Zasadniczym celem kursu jest poznanie klasycznych i współczesnych metod oraz technik interpretacji danych gromadzonych w procesie psychologicznego i socjologicznego poszukiwania wiedzy empirycznej. Wielość technik w obrębie poszczególnych metod wymaga zastosowania wielości technik analitycznych odnoszących się do rozumienia i wyjaśniania ludzkiego zachowania. Słuchacze poprzez samodzielne studiowanie tekstów i ich omawianie na zajęciach powinni posiąść umiejętność posługiwania się elementarnymi kategoriami analitycznymi, użytecznymi podczas prowadzenia badań społecznych i komercyjnych. Kurs ma zachęcać do korzystania z jakościowych metod (etnometodologia, fenomenologia, etnografia, badanie w działaniu) i technik (studium przypadku, wywiad zogniskowany, obserwacja, analiza tekstu, analiza obrazu – filmu, reklamy, itp.) badań socjologicznych, stąd poza wiedzą teoretyczną daje także praktyczne umiejętności ich zastosowania. Z drugiej strony kurs obejmuje umiejętności interpretacji danych statystycznych w zakresie komparatystyki i badań międzykrajowych. Wiedza: student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, siatkę pojęciową oraz typologie w kluczowych zjawisk i procesów, zna fundamentalne dla dyscypliny teorie oraz szkoły badań. Student zna teoretyczne podstawy i praktyczne znaczenia zjawisk społecznych. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty z zakresu dyscypliny. Posiada umiejętność analizy powiązań zjawisk oraz ich wzajemnych relacji, zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji społecznych, reguł ich funkcjonowania oraz ich różnorodnych aspektów tak w wymiarze powstawania i zmiany, jak i skutków oddziaływania. Kompetencje: student dzięki konwersatorium posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenie samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim ma wiedzę i umiejętności praktycznej analizy opisanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji. udział w zajęciach - 18 konsultacje – 15 interaktywna gra zespołowa - 12 przygotowanie do testu - 15 SUMA GODZIN 60 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.