Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BW-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o bezpieczeństwie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BW1_W02, BW1_W07 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
BW1_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu czynników o charakterze psychologicznym i ich znaczenia dla zachowania człowieka w otoczeniu społecznym w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego. BW1_W03 Student ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań oddziałujących na rzeczywistość społeczną, a w szczególności: procesów poznawczych i decyzyjnych, czynników kształtujących relacje międzyludzkie, komunikację i negocjacje, postawy, działania w grupie i indywidualne. BW1_U01 Student potrafi obserwować i interpretować zachowanie człowieka w otoczeniu społecznym, a zwłaszcza sytuacji zagrożenia oraz rozumie i rozpoznaje wpływ sytuacji na jego zachowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć studenci mają możliwość wykazania się aktywnością podczas dyskusji i analizy studium przypadku, prezentując tym samym pozyskaną wiedzę i umiejętności ujęte w efektach kształcenia. Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład prowadzony zdalnie (MS Teams) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. Wymagana obecność na zajęciach prowadzonych zdalnie. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects) przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects) suma: 60 godz. (2 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects) przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects) suma: 60 godz. (2 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.