Religia w konfliktach etnicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BW-RKE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religia w konfliktach etnicznych |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Zajęcia do wyboru 3 rok (Bezpieczeństwo wewnętrzne I st) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQHD3RD_t2beV4eo9SW2hvxVPm0pUY59RTV-VzjlC4mM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5d0c0b1f-497d-4330-985e-95ed8d6fe3a1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BW1_W01, BW1_U02 |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać studentom ambiwalentne znaczenia czynnika religijnego w konfliktach etnicznych. |
Pełny opis: |
1. Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne 1.1. Konflikt etniczny 1.2. Konflikt religijny 1.3. Religia i etnos a konflikt kulturowy 1.3.1. Konflikt etniczny i konflikt religijny: modele relacji 1.3.2. Konflikt etnoreligijny 1.4. Ambiwalentna rola religii w konflikcie etnicznym 1.4.1. Religia jako czynnik wywołujący lub wzmacniający konflikt etniczny 1.4.2. Religia jako czynnik łagodzący lub rozwiązujący konflikt etniczny 1.5. Polityczny wymiar konfliktów etnicznych, religijnych i etnoreligijnych 2. Religie we współczesnym świecie 2.1. Geneza i rozwój religii 2.2. Główne religie w ujęciu statystycznym 2.3. Religijniość we współczesnym świecie 3. Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie 3.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja T. Szyszlak, Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 125-142. 4. Religia w konfliktach na Bałkanach 4.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja J. Muś, Religia w konfliktach na Bałkanach: krytyczne ujęcie procesu historycznego, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 179-192. 5. Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej 5.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja M. Karliński, Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 193-206. 6. Etniczność bez religii. Czeska (a)religijność 6.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja E. Szyszlak, Etniczność bez religii? Rozważania o czeskiej areligijności, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 257-274. 7. Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii 7.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Peck, Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 293-308. 8. Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej 8.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Wierzbicki, Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 309-320. 9. Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie 9.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Curanović, Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 321-334. 10. Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny? 10.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja B. Patlewicz, Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny?, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 377-402. 11. Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii 11.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja D. Wybranowski, Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 11-60. 12. Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie 12.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja J. Czerep, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 97-112. 13. Stosunki chrześcijańsko-muzułmańskie w Egipcie 13.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Woźniak-Bobińska, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 113-126. 14. Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela 14.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Solarz, Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 161-182. 15. Kwestia ujgurska w Chinach 15.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja A. Gil, Kwestia ujgurska w Chinach, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 291-314. Scenariusz zajęć: • Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut) • Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut. • Student proponuje tematy do dyskusji. • Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia. • Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia. |
Literatura: |
1. Zenderowski R., Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2013 nr 38, s. 46-69. 2. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 414. 3. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 440. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach. Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania. Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego. Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę: - jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym, - dobór źródeł i opracowań, w tym filmów, - umiejętność prowadzenia dyskusji, - terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Zenderowski | |
Prowadzący grup: | Radosław Zenderowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Zenderowski | |
Prowadzący grup: | Radosław Zenderowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.