Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religia w konfliktach etnicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-BW-RKE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religia w konfliktach etnicznych
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Zajęcia do wyboru 3 rok (Bezpieczeństwo wewnętrzne I st)
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQHD3RD_t2beV4eo9SW2hvxVPm0pUY59RTV-VzjlC4mM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5d0c0b1f-497d-4330-985e-95ed8d6fe3a1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o polityce i administracji

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BW1_W01, BW1_U02

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać studentom ambiwalentne znaczenia czynnika religijnego w konfliktach etnicznych.

Pełny opis:

1. Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne

1.1. Konflikt etniczny

1.2. Konflikt religijny

1.3. Religia i etnos a konflikt kulturowy

1.3.1. Konflikt etniczny i konflikt religijny: modele relacji

1.3.2. Konflikt etnoreligijny

1.4. Ambiwalentna rola religii w konflikcie etnicznym

1.4.1. Religia jako czynnik wywołujący lub wzmacniający konflikt etniczny

1.4.2. Religia jako czynnik łagodzący lub rozwiązujący konflikt etniczny

1.5. Polityczny wymiar konfliktów etnicznych, religijnych i etnoreligijnych

2. Religie we współczesnym świecie

2.1. Geneza i rozwój religii

2.2. Główne religie w ujęciu statystycznym

2.3. Religijniość we współczesnym świecie

3. Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie

3.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

T. Szyszlak, Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 125-142.

4. Religia w konfliktach na Bałkanach

4.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

J. Muś, Religia w konfliktach na Bałkanach: krytyczne ujęcie procesu historycznego, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 179-192.

5. Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej

5.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

M. Karliński, Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 193-206.

6. Etniczność bez religii. Czeska (a)religijność

6.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

E. Szyszlak, Etniczność bez religii? Rozważania o czeskiej areligijności, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 257-274.

7. Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii

7.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Peck, Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 293-308.

8. Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej

8.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Wierzbicki, Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 309-320.

9. Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie

9.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Curanović, Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 321-334.

10. Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny?

10.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

B. Patlewicz, Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny?, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 377-402.

11. Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii

11.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

D. Wybranowski, Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 11-60.

12. Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie

12.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

J. Czerep, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 97-112.

13. Stosunki chrześcijańsko-muzułmańskie w Egipcie

13.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Woźniak-Bobińska, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 113-126.

14. Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela

14.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Solarz, Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 161-182.

15. Kwestia ujgurska w Chinach

15.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja

A. Gil, Kwestia ujgurska w Chinach, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 291-314.

Scenariusz zajęć:

• Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut)

• Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut.

• Student proponuje tematy do dyskusji.

• Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia.

• Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia.

Literatura:

1. Zenderowski R., Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2013 nr 38, s. 46-69.

2. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 414.

3. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 440.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach.

Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania.

Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego.

Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę:

- jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym,

- dobór źródeł i opracowań, w tym filmów,

- umiejętność prowadzenia dyskusji,

- terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Zenderowski
Prowadzący grup: Radosław Zenderowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Zenderowski
Prowadzący grup: Radosław Zenderowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)