Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje menedżerskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-EK-KM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje menedżerskie
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Przedmioty obligatoryjne 1 rok ekonomia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

ekonomia i finanse

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EK1_W05, EK1_K08

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z regułami komunikacji, cechami menedżera i zarządzania czasem, istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady motywowania, style kierowania, rodzajami konfliktów i metodami ich rozwiązywania.

Pełny opis:

Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji.

Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania.

Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej.

Literatura:

podana przy sylabusie danego roku

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK1_W05 potrafi zdefiniować kompetencje menedżera i scharakteryzować jego pracę w organizacji, zna mocne i słabe aspekty własnych kompetencji menedżerskich i rozumie potrzebę ich doskonalenia

EK1_K08 docenia znaczenie etyki w pracy menedżera

ECTS: 3 pkt

uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.

prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

90 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia

EK1_W05 - aktywność na zajęciach, testy kompetencji na platformie moodle, test zaliczeniowy

EK1_K08 - aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Pakulska
Prowadzący grup: Jolanta Pakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami.

Pełny opis:

Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji.

Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania.

Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej.

Literatura:

Przegląd problemów doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwem, pod red. A.Stabryły, Mfiles.pl Encyklopedia Zarządzania, Kraków 2011

B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, OnePress, Gliwice 2010

M.Holliday, Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, OnePress, Gliwice 2006

Uzupełniająca:

R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo PWN Wydawnictwo Naukowe, 2005

B. Nogalski, J. Śniadecki, Umiejętności menadżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Bydgoszcz 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 112 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Pakulska
Prowadzący grup: Jolanta Pakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 3 pkt

uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.

prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz.

przygotowanie do testów zaliczeniowych: 30 godz.

90 godz. = 3 ECTS

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami.

Pełny opis:

Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji.

Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania.

Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej.

Literatura:

1. J.Ober, Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 1897/2013

2. A.Frączek, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie, Wizje i rzeczywistość t.IX

3. Z.Sepkowska, Podstawy przedsiębiorczości, Diffin, Warszawa 2014, rozdz. 4

4.A.Friedberg, Proces komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy, Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, tom 22/2019

5. P.Bartkowiak, Menedżer a kierownik w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskieg, nr 687/2011

6. R.Wolniak, Postrzeganie funkcji menedżera we współczesnej organizacji przez osoby na stanowiskach kierowniczych

7. K.Walicka-Howaniec, Rola współczesnego menedżera i jego nowe koncepcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Logistyka 5.2012

8.I.Bednarska-Wnuk, Transformacja ról i umiejętności menedżera, rozdz. 2.3

9. W.Machul, Techniki, zasady i reguły zarządzania czasem

10. B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, rozdz. 7

11. J.Mioduszewski, Metody usprawniające pracę kierowniczą, w: Metody organizacji i zarządzania, pr. zbior. pod red. J.Mioduszewskiego, Uniwersytet Warmińsko-Maurski w Olsztynie, Olsztyn 2012

12. A.Olejniczak, Efektywne zarządzanie czasem - wybrane zagadnienia, Marketing instytucji naukowych i badawczych, nr 1(7)/2013

13. M.Sierpińska, Zarządzanie czasem jako umiejętność wpływająca na skuteczność organizacji pracy menadżera

14.J.Frąś, Kompetencje menedżera przyszłości, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego 25/2011

15. A.Rola-Jarzębowska, I.Malinowska, Kompetencje menedżerskie w gospodarce opartej na informacji

16. W.Załoga, Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 57/2013

17. K. Ławicka, Współczesne modele kompetencji menedżerskich

18. Z.Ciekanowski, Z.Szymański, Metody motywowania pracowników we współczesnej organizacji, Nowoczesne Systemy Zarządzania, zeszyt 12/2017

19. P.Maziarz, Motywowanie jako podstawowy element zarządzania personelem, Współczesne Problemy Zarządzania, vol. 8, nr 2(17)/2020

20. M.A.Leśniewski, J.Berny, Motywowanie płacowe i pozapłacowe w przedsiębiorstwie - ujęcie teoretyczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 90/2011

21. A.Knap-Stefanik, W.J.Karna, E.Ambrozova, Motywowanie pracowników jako ważny element zarządzania zasobami ludzkimi - wyzwania dla współczesnej edukacji, KNUV 2018, 2(56)

22. W.Karna, A.Knap-Stefanik, Motywowanie pracowników jako wyzwanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Studia i Prace WNEiZ US, nr 48/2, 2017

23. S.Gostkowska-Dźwig, Motywowanie i kontrola w organizacji, w: S.Gostkowska-Dźwig, E.Kempa, M.Mrozik, R.Królik,Teoretyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem na rynku. Wybrane zagadnienia, Częstochowa 2021

24. D.Jemielniak, D.Latusek, Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw. Ćwiczenia, Wydawnictwo WSPiZ, rozdz. IX

25. M.Mazur, Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Nauki Społeczne 2(8), 2013

26.Z.Domański, Zarządzanie organizacją poprzez motywowanie pracowników, Journal of Modern Science, tom 4/43/3019

27. I.Oleaszewska-Porzycka, Problematyka stylów zarządzania w kontekście funkcjonowania instytucji bibliotecznych. Definicje i klasyfikacje.

28.P.Żukowski, R.Galla, Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją, Problemy Profesjologii, nr 1, 2009

29. I.Dukaj, Style kierowania w małej firmie, Internetowe Wydawnictwo "e-bookowo" 2008

30. A.Walecka, Style kierowania zespołami pracowniczymi podczas kryzysu w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, nr 1144/2013

31. C.Sikorski, Dopuszczalność konfliktów w organizacji, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol XL, 16.2006

32. A.WIelgus, Emocje oraz konflikty w zespole i sposoby ich rozwiązywania, w: M.Kamińska, I. Szczęsna,A.Wielgus, R.Żak, Praca zespołowa jako kompetencja XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe, Płock 2021

33. B.Kowrygo, H.Górska-Warsewicz, M.Świątkowska, Podstawy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2017, rozdz. 12

34.M.Mrozik, Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie, w: S.Gostkowska-Dźwig, E.Kempa, M.Mrozik, R.Królik,Teoretyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem na rynku. Wybrane zagadnienia, Częstochowa 2021

35. S.Bartosewicz, System podejmowania decyzji we współczesnym przedsiębiorstwie, Zarządzanie i Edukacja nr 84/2012

36. A.Holska, Teorie podejmowania decyzji, w: Klincewicz K. (red) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Pakulska
Prowadzący grup: Jolanta Pakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 3 pkt

uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.

prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz.

przygotowanie do testów zaliczeniowych: 30 godz.

90 godz. = 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami.

Pełny opis:

Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji.

Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania.

Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej.

Literatura:

Literatura dostępna w open access, zebrana na platformie moodle.

A.Frączek, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość. t.IX

A.Lęgowicz, Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych. Trening umiejętności komunikacyjnych w branży turystycznej, Diffin, 2014, rozdz.3

A.Friedberg, Proces komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 2019, tom 22, s. 151-158

Z.Chodkowski, Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, Kultura-Przemiany-Edukacja, t.V (2017), s.289-294

P.Bartkowiak, P.Niewiadomski, Menedżer a kierownik w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 48, 2011

R.Wolniak, Postrzeganie ról i funkcji menedżera we współczesnej organizacji przez osoby na stanowiskach kierowniczych

J.Frąś, Kompetencje menedżera przyszłości, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 25, 2011

L.Kiełtyka, Rola menedżera we współczesnych organizacjach, Przegląd Organizacji, nr 8(919), 2016

K.Jaśkiewicz, Zarządzanie zespołem, Nauka-Nowoczesna Administracja Uczelni i Kadra Akademicka

J.Mioduszewski, Metody usprawniające pracę kierowniczą, w: Metody organizacji i zarządzania, pr. zbior. pod red. J.Mioduszewskiego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Olsztyn 2013

B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, rozdz. 7

W.Machul, Techniki, zasady i reguły zarządzania czasem

A.Walecka, Zarządzanie przez delegowanie, w: Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. K.Szymańska, Oficyna a Wolters Kluwer Bussines, Warszawa 2015

G.Idziak, Zarządzanie konfliktem, Nauka-Nowoczesna Administracja Uczelni i Kadra Akademicka

Skuteczne zarządzanie firmą, Kar-Group, rozdz. 3

E.Bojat, A.Rakowska, Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)