Kompetencje menedżerskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EK-KM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje menedżerskie |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Przedmioty obligatoryjne 1 rok ekonomia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | ekonomia i finanse |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EK1_W05, EK1_K08 |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z regułami komunikacji, cechami menedżera i zarządzania czasem, istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady motywowania, style kierowania, rodzajami konfliktów i metodami ich rozwiązywania. |
Pełny opis: |
Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji. Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania. Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej. |
Literatura: |
podana przy sylabusie danego roku |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1_W05 potrafi zdefiniować kompetencje menedżera i scharakteryzować jego pracę w organizacji, zna mocne i słabe aspekty własnych kompetencji menedżerskich i rozumie potrzebę ich doskonalenia EK1_K08 docenia znaczenie etyki w pracy menedżera ECTS: 3 pkt uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. 90 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia EK1_W05 - aktywność na zajęciach, testy kompetencji na platformie moodle, test zaliczeniowy EK1_K08 - aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Pakulska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Pakulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji. Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania. Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej. |
|
Literatura: |
Przegląd problemów doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwem, pod red. A.Stabryły, Mfiles.pl Encyklopedia Zarządzania, Kraków 2011 B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, OnePress, Gliwice 2010 M.Holliday, Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, OnePress, Gliwice 2006 Uzupełniająca: R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo PWN Wydawnictwo Naukowe, 2005 B. Nogalski, J. Śniadecki, Umiejętności menadżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Bydgoszcz 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 112 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Pakulska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Pakulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 3 pkt uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz. przygotowanie do testów zaliczeniowych: 30 godz. 90 godz. = 3 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji. Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania. Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej. |
|
Literatura: |
1. J.Ober, Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 1897/2013 2. A.Frączek, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie, Wizje i rzeczywistość t.IX 3. Z.Sepkowska, Podstawy przedsiębiorczości, Diffin, Warszawa 2014, rozdz. 4 4.A.Friedberg, Proces komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy, Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, tom 22/2019 5. P.Bartkowiak, Menedżer a kierownik w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskieg, nr 687/2011 6. R.Wolniak, Postrzeganie funkcji menedżera we współczesnej organizacji przez osoby na stanowiskach kierowniczych 7. K.Walicka-Howaniec, Rola współczesnego menedżera i jego nowe koncepcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Logistyka 5.2012 8.I.Bednarska-Wnuk, Transformacja ról i umiejętności menedżera, rozdz. 2.3 9. W.Machul, Techniki, zasady i reguły zarządzania czasem 10. B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, rozdz. 7 11. J.Mioduszewski, Metody usprawniające pracę kierowniczą, w: Metody organizacji i zarządzania, pr. zbior. pod red. J.Mioduszewskiego, Uniwersytet Warmińsko-Maurski w Olsztynie, Olsztyn 2012 12. A.Olejniczak, Efektywne zarządzanie czasem - wybrane zagadnienia, Marketing instytucji naukowych i badawczych, nr 1(7)/2013 13. M.Sierpińska, Zarządzanie czasem jako umiejętność wpływająca na skuteczność organizacji pracy menadżera 14.J.Frąś, Kompetencje menedżera przyszłości, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego 25/2011 15. A.Rola-Jarzębowska, I.Malinowska, Kompetencje menedżerskie w gospodarce opartej na informacji 16. W.Załoga, Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 57/2013 17. K. Ławicka, Współczesne modele kompetencji menedżerskich 18. Z.Ciekanowski, Z.Szymański, Metody motywowania pracowników we współczesnej organizacji, Nowoczesne Systemy Zarządzania, zeszyt 12/2017 19. P.Maziarz, Motywowanie jako podstawowy element zarządzania personelem, Współczesne Problemy Zarządzania, vol. 8, nr 2(17)/2020 20. M.A.Leśniewski, J.Berny, Motywowanie płacowe i pozapłacowe w przedsiębiorstwie - ujęcie teoretyczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 90/2011 21. A.Knap-Stefanik, W.J.Karna, E.Ambrozova, Motywowanie pracowników jako ważny element zarządzania zasobami ludzkimi - wyzwania dla współczesnej edukacji, KNUV 2018, 2(56) 22. W.Karna, A.Knap-Stefanik, Motywowanie pracowników jako wyzwanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Studia i Prace WNEiZ US, nr 48/2, 2017 23. S.Gostkowska-Dźwig, Motywowanie i kontrola w organizacji, w: S.Gostkowska-Dźwig, E.Kempa, M.Mrozik, R.Królik,Teoretyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem na rynku. Wybrane zagadnienia, Częstochowa 2021 24. D.Jemielniak, D.Latusek, Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw. Ćwiczenia, Wydawnictwo WSPiZ, rozdz. IX 25. M.Mazur, Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Nauki Społeczne 2(8), 2013 26.Z.Domański, Zarządzanie organizacją poprzez motywowanie pracowników, Journal of Modern Science, tom 4/43/3019 27. I.Oleaszewska-Porzycka, Problematyka stylów zarządzania w kontekście funkcjonowania instytucji bibliotecznych. Definicje i klasyfikacje. 28.P.Żukowski, R.Galla, Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją, Problemy Profesjologii, nr 1, 2009 29. I.Dukaj, Style kierowania w małej firmie, Internetowe Wydawnictwo "e-bookowo" 2008 30. A.Walecka, Style kierowania zespołami pracowniczymi podczas kryzysu w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, nr 1144/2013 31. C.Sikorski, Dopuszczalność konfliktów w organizacji, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol XL, 16.2006 32. A.WIelgus, Emocje oraz konflikty w zespole i sposoby ich rozwiązywania, w: M.Kamińska, I. Szczęsna,A.Wielgus, R.Żak, Praca zespołowa jako kompetencja XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe, Płock 2021 33. B.Kowrygo, H.Górska-Warsewicz, M.Świątkowska, Podstawy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2017, rozdz. 12 34.M.Mrozik, Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie, w: S.Gostkowska-Dźwig, E.Kempa, M.Mrozik, R.Królik,Teoretyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem na rynku. Wybrane zagadnienia, Częstochowa 2021 35. S.Bartosewicz, System podejmowania decyzji we współczesnym przedsiębiorstwie, Zarządzanie i Edukacja nr 84/2012 36. A.Holska, Teorie podejmowania decyzji, w: Klincewicz K. (red) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Pakulska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Pakulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 3 pkt uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. prace domowe i własne studia literaturowe: 30 godz. przygotowanie do testów zaliczeniowych: 30 godz. 90 godz. = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z istotą, cechami i strukturą kompetencji menedżerskich, jak też rolami, funkcjami i umiejętnościami menedżera. Pozna zasady delegowania zadań, organizacji pracy kierowniczej, kierowniczej, jak też zapozna się z innymi aspektami pracy menedżera i pożądanymi do tego kompetencjami. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje menedżerskie są niezwykle ważne dla dobrego rozwoju firmy. Wpływają nie tylko na procesy zarządzania, ale i sukces całej organizacji. Skuteczne zarządzanie wymaga od menedżera uświadomienia sobie stosowanego przez siebie stylu kierowania i wpływu, jaki ma on na pracowników, którymi zarządza. Dobrze przygotowany do swojej roli nie tylko rozpoznaje własny, najbliższy mu styl kierowania, ale potrafi również zależnie od sytuacji stosować różne style kierowania. Celem przedmiotu jest przedstawienie istoty kompetencji menedżerskich i ich elementów we współczesnej organizacji oraz ich wpływu na osiągane efekty organizacji. Podkreślone zostanie zapotrzebowanie na doskonalenie kompetencji interpersonalnych w biznesie, a także na cechy przywódcze. Ponadto celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności związanych z przygotowaniem do pracy menedżera, jak też kształtowanie osobowości menedżerskiej. |
|
Literatura: |
Literatura dostępna w open access, zebrana na platformie moodle. A.Frączek, Komunikacja interpersonalna, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość. t.IX A.Lęgowicz, Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych. Trening umiejętności komunikacyjnych w branży turystycznej, Diffin, 2014, rozdz.3 A.Friedberg, Proces komunikacji interpersonalnej w środowisku pracy. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 2019, tom 22, s. 151-158 Z.Chodkowski, Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery, Kultura-Przemiany-Edukacja, t.V (2017), s.289-294 P.Bartkowiak, P.Niewiadomski, Menedżer a kierownik w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 48, 2011 R.Wolniak, Postrzeganie ról i funkcji menedżera we współczesnej organizacji przez osoby na stanowiskach kierowniczych J.Frąś, Kompetencje menedżera przyszłości, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 25, 2011 L.Kiełtyka, Rola menedżera we współczesnych organizacjach, Przegląd Organizacji, nr 8(919), 2016 K.Jaśkiewicz, Zarządzanie zespołem, Nauka-Nowoczesna Administracja Uczelni i Kadra Akademicka J.Mioduszewski, Metody usprawniające pracę kierowniczą, w: Metody organizacji i zarządzania, pr. zbior. pod red. J.Mioduszewskiego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Olsztyn 2013 B.R.Kuc, M.Żemigała, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, rozdz. 7 W.Machul, Techniki, zasady i reguły zarządzania czasem A.Walecka, Zarządzanie przez delegowanie, w: Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. K.Szymańska, Oficyna a Wolters Kluwer Bussines, Warszawa 2015 G.Idziak, Zarządzanie konfliktem, Nauka-Nowoczesna Administracja Uczelni i Kadra Akademicka Skuteczne zarządzanie firmą, Kar-Group, rozdz. 3 E.Bojat, A.Rakowska, Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.