Metody eksperymentalne w ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EK-MGR-ME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody eksperymentalne w ekonomii |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EM2_U04: student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych (ICT), EM2_U06: student potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów. |
Skrócony opis: |
Zastosowanie eksperymentalnej teorii gier do badań zachowania ludzi w warunkach strategicznej interakcji i procesu podejmowania decyzji w warunkach ryzyka w powiązaniu z teorią oczekiwanej użyteczności, obserwacja warunków zaistnienia kooperacji między uczestnikami. Słowa kluczowe: eksperyment ekonomiczny, teoria gier, proces podejmowania decyzji. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1) Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym, Poznań: Media Rodzina. 2) Krawczyk M.W. (2012). Ekonomia eksperymentalna, Warszawa: Wolters Kluwer Polska. 3) Tyszka T. (2010). Decyzje: perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 4) Tyszka T. (2004). Psychologia ekonomiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5) Zaleśkiewicz T. (2011). Psychologia ekonomiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1) Akerlof G.A. (2010). Zwierzęce instynkty: czy ludzka psychika napędza globalną gospodarkę i jaki to ma wpływ na przemiany światowego kapitalizmu?, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA we współpracy z Deloitte. 2) Biela A. (2011). Informacja i decyzja w ekonomii behawioralnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. 3) Bizon W. (2019). Wiedza i jej transfer z perspektywy współczesnej ekonomii: wykorzystanie instrumentarium ekonomii behawioralnej w edukacji ekonomicznej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 4) Falkowski A., Zaleśkiewicz T. (2012). Psychologia poznawcza w praktyce: ekonomia, biznes, polityka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5) Maison D. (2014). Polak w świecie finansów: o psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6) Tyszka T. (1997). Psychologia zachowań ekonomicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
UMIEJĘTNOŚCI: - student potrafi formułować problem badawczy i planować eksperyment naukowy (EM2_U04), - student potrafi właściciwie dobierać materiały źródłowe, dokonywać oceny i krytycznej analizy informacji, stosować właściwe metody badawcze, w tym projektować eksperyment prowadzony w laboratorium i za pomocą narzędzi internetowych (EM2_U06), - student potrafi analizować procesy podejmowania decyzji i obserwować strategiczne interakcje oraz warunki zaistnienia kooperacji między uczestnikami eksperymentów (EM2_U04). OPIS ECTS: Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30h (1,2 pkt.) Projektowanie eksperymentu: 5h (0,2 pkt.) Przeprowadzenie eksperymentu: 25h (1 pkt.) Opracowanie wyników badania: 15h (0,6 pkt.) Sporządzenie raportu z badania: 25h (1 pkt.) Łącznie: 100 godz., tj. 4 pkt. ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia EM2_U04 Na ocenę 2: student nie potrafi formułować problemu badawczego, nie potrafi planować i przeprowadzać eksperyment naukowy. Na ocenę 3, 3+: student potrafi formułować problem badawczy i planować eksperyment naukowy. Na ocenę 4, 4+: student potrafi formułować problem badawczy, planować i przeprowadzać eksperyment naukowy. Na ocenę 5: student potrafi formułować problem badawczy, planować i przeprowadzać eksperyment naukowy oraz potrafi zaobserować interakcje uczestników eksperymentu i warunki zaistnienia kooperacji. Efekt kształcenia EM2_U06 Na ocenę 2: student nie potrafi dobierać materiałów źródłowych ani dokonywać oceny informacji i nie potrafi stosować metod badawczych. Na ocenę 3,3+: student potrafi dobierać materiały źródłowe i potrafi stosować metody badawcze. Na ocenę 4,4+: student potrafi dobierać materiały źródłowe, dokonywać oceny informacji i potrafi stosować metody badawcze. Na ocenę 5: student potrafi dobierać materiały źródłowe, dokonywać zaawansowanej oceny informacji i krytycznej analizy wyników oraz potrafi stosować metody badawcze. Ocena podsumowująca: jest wynikiem zrealizowania przez studenta poszczególnych etapów przeprowadzania eksperymentu naukowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PROJ
PROJ
PROJ
|
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Karaś | |
Prowadzący grup: | Dariusz Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zaplanowanie eksperymentu – określenie tematu, pytania badawczego i zmiennych manipulacji. Opracowanie procedury eksperymentu. Przeprowadzenie eksperymentu. Sporządzenie raportu z wynikami eksperymentu i podstawą teoretyczną opartą o źródła naukowe. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza w zakresie formułowania i weryfikacji hipotez badawczych oraz przeprowadzania testów statystycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Karaś | |
Prowadzący grup: | Dariusz Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Karaś | |
Prowadzący grup: | Dariusz Karaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PROJ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Landowska | |
Prowadzący grup: | Alina Landowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.