Systemy gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EK-MON-SG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy gospodarcze |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOIEcJQgcmMJXpxJv-ziP2kLUMqxKjTPioz_iPbCm95g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a52e6bc-cee9-44f1-bf3a-925bf238b968&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | ekonomia i finanse |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EM2_W01 EM2_W04 EM2_W08 |
Wymagania wstępne: | Zaliczone zajęcia z makroekonomii, historii gospodarczej i polityki gospodarczej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z istotą systemów gospodarczych, przyczynami i kierunkami ewolucji systemów gospodarczych oraz metodami relatywnej oceny ich sprawności i efektywności, a także zaznajomienie ze strategiami reformowania systemów gospodarczych. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Pojęcie systemu gospodarczego. Alternatywne ujęcia systemów gospodarczych. 3. Modele systemów gospodarczych i ich klasyfikacja. 4. System wartości a system społeczno-polityczny i gospodarczy. Podstawowe motywacje podmiotów gospodarujących. 5. Zakres oddziaływania państwa i rola rynku. Kwestia własności, wolności i konkurencji. 6. Rola systemu finansowego. 7. Znaczenie systemu finansów publicznych. 8. Bezpieczeństwo systemów gospodarczych. Konkurencyjność gospodarki. 9. Kwestia podziału dochodu. 10. Procesy dostosowawcze systemów gospodarczych w warunkach globalizacji. 11. Metody porównań systemów gospodarczych. 12. Strategie reform systemów gospodarczych. 13. Transformacja systemowa w Polsce. 14. Rekapitulacja. 15. "Zerówka". |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. J.W. Bossak, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja. SGH, Warszawa 2006. 2. A. Wojtyna, Teoretyczny wymiar zależności między zmianami instytucjonalnymi, polityką ekonomiczną a wzrostem gospodarczym. "Gospodarka Narodowa" 189-190(5-6)/2007, 1–22. https://gnpje.sgh.waw.pl/Teoretyczny-wymiar-zaleznosci-miedzy-zmianami-instytucjonalnymi-polityka-ekonomiczna,101367,0,1.html 3. A. Wojtyna, Alternatywne modele kapitalizmu. "Gospodarka Narodowa" 202(9)/2005, 1–23. https://gnpje.sgh.waw.pl/Alternatywne-modele-kapitalizmu,101499,0,1.html 4. E. Mączyńska, Ład gospodarczy. Pochwała ordo. http://www.pte.pl/pliki/2/12/16_Maczynska.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. F.A. von Hayek, Konstytucja wolności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. A. Wojtyna, Nowe kierunki badań nad rolą instytucji we wzroście i transformacji. "Gospodarka Narodowa" 134(10)/2002, 1–24. https://gnpje.sgh.waw.pl/Nowe-kierunki-badan-nad-rola-instytucji-we-wzroscie-i-transformacji,113863,0,1.html 3. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: W1. Student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi ją wykorzystać w analizie komparatywnej. W2. Student zna ujęcia teoretyczne systemów gospodarczych. W3. Student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego. OPIS ECTS: – uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.) – studiowanie literatury: 25h (1 pkt.) – przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych dotyczących tez, metod i konkluzji przedstawionych w dwóch wybranych artykułach naukowych z obszaru tematycznego przedmiotu: 25h (1 pkt.) Łącznie: 80h (3 pkt.) |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ad W1: – ocena 3 (dost.): student zna elementarną terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w podstawowym zakresie; – ocena 4 (db.): student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej z uwzględnieniem przynajmniej kilku kryteriów; – ocena 5 (bdb.): student jest biegły w posługiwaniu się terminologią używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w szerokim zakresie. Ad W2: – ocena 3 (dost.): student zna przynajmniej jedno teoretyczne ujęcie systemów gospodarczych, potrafi je omówić w podstawowym zakresie; – ocena 4 (db.): student zna przynajmniej dwa teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je omówić w rozszerzonym zakresie; – ocena 5 (bdb.): student zna przynajmniej trzy teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je dokładnie omówić. Ad W3: – ocena 3 (dost.): student rozumie istotę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w podstawowym zakresie; – ocena 4 (db.): student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w rozszerzonym zakresie; – ocena 5 (bdb.): student potrafi dokładnie omówić rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, wykazuje biegłość w tym obszarze. METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, dyskusje. TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne. SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena dwóch prezentacji multimedialnych i sposobu ich przedstawienia (maksymalnie 35 pkt. – 2x17,5 pkt.), ocena aktywności na zajęciach (maksymalnie 7,5 pkt.), frekwencja na zajęciach (maksymalnie 7,5 pkt.). OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa. Obecność na zajęciach jest premiowana (maksymalnie 7,5 pkt.). Liczba punktów – Ocena 0–30 – ndst. 31–34 – dost. 35–38 – dost. plus 39–42 – db. 43–46 – db. plus 47–50 – bdb. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Sadłowski | |
Prowadzący grup: | Adrian Sadłowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOIEcJQgcmMJXpxJv-ziP2kLUMqxKjTPioz_iPbCm95g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a52e6bc-cee9-44f1-bf3a-925bf238b968&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Wymagania wstępne: |
Dane do zajęć zdalnych w MS Teams: 1) link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOIEcJQgcmMJXpxJv-ziP2kLUMqxKjTPioz_iPbCm95g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a52e6bc-cee9-44f1-bf3a-925bf238b968&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 2) kod zespołu: pkv8xrz |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Sadłowski | |
Prowadzący grup: | Adrian Sadłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Sadłowski | |
Prowadzący grup: | Adrian Sadłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.