Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zamówienia publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-EK-ZPubl
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zamówienia publiczne
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy: Przedmioty obligatoryjne 1 rok ekonomia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

ekonomia i finanse

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EK1_U07

EK1_K03


Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Przedstawienie istoty zamówień publicznych, zapoznanie z zasadami i procedurami udzielania zamówień, analiza czynności dokonywanych przez zamawiającego w ramach przygotowania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia, zaprezentowanie rozwiązań instytucjonalnych w obszarze zamówień publicznych oraz omówienie przysługujących wykonawcy środków ochrony prawnej.

Pełny opis:

ZAJĘCIA I (ORGANIZACYJNE):

Przedstawienie się, omówienie zainteresowań naukowych i doświadczeń akademickich.

Omówienie sylabusu, w tym głównych treści programowych przedmiotu, efektów uczenia się, literatury przedmiotu i formy zaliczenia.

Miejsce przedmiotu w programie studiów i jego znaczenie dla przyszłej kariery studentów.

Możliwości konsultacji poza zajęciami: kontakt mailowy, dyżury dydaktyczne.

ZAJĘCIA II:

PODSTAWOWE POJĘCIA (zamówienia publiczne, zamawiający, wykonawca, postępowanie o udzielenie zamówienia, najkorzystniejsza oferta, cena).

ZAJĘCIA III:

USTALENIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA (szacunkowa wartość zamówienia, sposoby ustalania wartości zamówienia, zasady ustalania wartości zamówienia).

ZAJĘCIA IV:

PODZIAŁ ZAMÓWIEŃ ZE WZGLĘDU NA WARTOŚĆ (zamówienia podprogowe, zamówienia powyżej progu bagatelności).

ZAMÓWIENIA TEGO SAMEGO RODZAJU (tożsamość przedmiotowa, czasowa i podmiotowa).

ZAJĘCIA V:

OGÓLNE ZASADY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ (zasada zachowania uczciwej konkurencji, zasada równego traktowania wykonawców, zasada przejrzystości postępowania, zasada bezstronności i obiektywizmu, zasada legalizmu działań zamawiającego).

ZAJĘCIA VI:

PODSTAWOWE KWESTIE DOTYCZĄCE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA (podmiot przygotowujący i przeprowadzający postępowanie, czynności dokonywane w ramach przygotowania postępowania, czynności dokonywane w ramach przeprowadzania postępowania).

ZAJĘCIA VII:

TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę, partnerstwo innowacyjne, licytacja elektroniczna).

ZAJĘCIA VIII:

ZASADY DOPUSZCZANIA WYKONAWCÓW DO UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA (podstawy wykluczenia z postępowania, warunki udziału w postępowaniu).

ZAJĘCIA IX:

OPRACOWANIE DOKUMENTÓW (opis przedmiotu zamówienia, specyfikacja istotnych warunków zamówienia).

PUBLIKACJA OGŁOSZEŃ (Biuletyn Zamówień Publicznych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej).

ZAJĘCIA X:

KRYTERIA OCENY OFERT.

ZAJĘCIA XI:

KOMISJA PRZETARGOWA.

ZAJĘCIA XII:

RODZAJE UMÓW W SPRAWACH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NAJCZĘŚCIEJ ZAWIERANYCH W PRAKTYCE.

ZAJĘCIA XIII:

SOLIDARNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ WYKONAWCÓW.

ZABEZPIECZENIE NALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY (formy zabezpieczenia, wysokość zabezpieczenia, zwrot zabezpieczenia).

ZAJĘCIA XIV:

ORGANY WSPÓŁTWORZĄCE INFRASTRUKTURĘ INSTYTUCJONALNĄ SYSTEMU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W POLSCE (Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Rada Zamówień Publicznych, Krajowa Izba Odwoławcza).

ZAJĘCIA XV:

ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ (odwołanie, skarga).

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Bełdowska K., Prawo zamówień publicznych w pigułce. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2022.

2. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.).

3. Jaworska M. (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2021.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Nowicki J.E., Kołecki M., Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2019.

2. Smerd A., Zamówienia publiczne poniżej 30.000 euro. Wskazówki, wzorcowe regulaminy, praktyczne porady. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2018.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

U1. Student potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę, rozwiązując problemy związane z różnymi aspektami zamówień publicznych oraz wysuwając propozycje rozwiązań określonych problemów.

K1. Student posiada umiejętność przedstawienia, w formie wystąpienia ustnego z ewentualnym wykorzystaniem środków audiowizualnych, określonego zagadnienia mieszczącego się w tematyce zamówień publicznych, akcentując w nim społeczno-ekonomiczne implikacje rozwiązań stosowanych w tym obszarze, a także potrafi współdziałać z innymi studentami w ramach pracy zespołowej w celu przygotowania wystąpienia.

OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:

– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS),

– studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS),

– przygotowanie prezentacji: 20h (0,8 pkt. ECTS),

– przygotowanie projektu: 20h (0,8 pkt. ECTS).

Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS).

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ad U1:

– na ocenę dostateczną (3) student potrafi określić wartość zamówienia i zidentyfikować zamówienia tego samego rodzaju;

– na ocenę dobrą (4) student potrafi określić wartość zamówienia, zidentyfikować zamówienia tego samego rodzaju i wskazać odpowiedni dla danego przypadku tryb udzielenia zamówienia;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student potrafi określić wartość zamówienia, zidentyfikować zamówienia tego samego rodzaju i wskazać odpowiedni dla danego przypadku tryb udzielenia zamówienia, a także przekonująco uzasadnić zaproponowane przez siebie rozwiązania.

Ad K1:

– na ocenę dostateczną (3) student wraz pozostałymi studentami będącymi członkami danego zespołu przedstawia na forum grupy określone zagadnienie mieszczące się w tematyce zamówień publicznych, ograniczając się do ogólnego omówienia rozwiązań stosowanych w tym obszarze i ich głównych implikacji praktycznych;

– na ocenę dobrą (4) student wraz pozostałymi studentami będącymi członkami danego zespołu przedstawia na forum grupy określone zagadnienie mieszczące się w tematyce zamówień publicznych, omawiając szczegółowo rozwiązania stosowane w tym obszarze oraz ich bezpośrednie implikacje praktyczne;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student wraz pozostałymi studentami będącymi członkami danego zespołu przedstawia na forum grupy określone zagadnienie mieszczące się w tematyce zamówień publicznych, omawiając szczegółowo rozwiązania stosowane w tym obszarze oraz ich bezpośrednie implikacje praktyczne, a także pośrednie skutki społeczno-gospodarcze.

WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

1) opracowanie przez zespół liczący nie więcej niż trzech studentów trwającej ok. 30 min. prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego) zagadnienia z obszaru zamówień publicznych i przedstawienie jej na forum grupy – maksymalnie 50 pkt.;

2) opracowanie przez studenta projektu (case study zamówienia publicznego) i przedstawienie tego projektu na forum grupy (ok. 30 min.) – maksymalnie 50 pkt.

UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje i projekty złożone w Moodle.

Liczba punktów – Ocena

0–60 – ndst. (2)

61–68 – dost. (3)

69–76 – dost. plus (3+)

77–84 – db. (4)

85–92 – db. plus (4+)

93–100 – bdb. (5)

OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Nieusprawiedliwioną nieobecność można "odrobić", przystępując do odpowiedzi ustnej z materiału, który był omawiany na opuszczonych zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Marks
Prowadzący grup: Bogusław Marks
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Zamówienia publiczne (ZP): istota, przedmiot, podmioty (zamawiający, wykonawcy, podwykonawcy, konsorcja), historia

2. Przepisy prawne dotyczące ZP (polskie i unijne źródła prawa). Zasady udzielania ZP.

3. Instytucjonalny system ZP: Prezes UZP, inne instytucje)

4. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne

5. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne

6. Zamówienia sektorowe

7. ZP w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

8. Instrumenty, procedury i tryby udzielania ZP

9. Planowanie i przygotowanie postępowania o udzielenia ZP (podmiot przeprowadzający postępowanie, opis przedmiotu ZP, zasady i sposoby ustalania wartości zamówienia. Podział ZP według różnych kryteriów.

10. Postępowanie w sprawie udzielenia ZP. Specyfikacja warunków zamówienia (SWZ)

11. Zasady dopuszczenia wykonawców do udziału w postępowaniu o ZP (przesłanki wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty i unieważnienia postępowania)

12. Oferty: przygotowanie, złożenie, kryteria oceny. Komisja przetargowa. Badanie i wybór najkorzystniejszej oferty.

13. Umowy w sprawach ZP (rodzaje umów, czas trwania, zgodność z ofertą, warunki zmian umowy i odstąpienia od niej, zabezpieczenie wykonania, etc.)

14. Środki ochrony prawnej (odwołanie, skargi). Kontrola ZP i odpowiedzialność za naruszenie ustawy.

15. Pozasądowe rozwiązywanie sporów

Literatura:

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r.)

Nowicki J.E., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa

Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. M. Jaworska, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa

Smerd A., Zamówienia publiczne poniżej 30.000 euro. Wskazówki, wzorcowe regulaminy, praktyczne porady, Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa

Olszowska H., Przewodnik po zamówieniach publicznych, PRESSCOM Sp. z o.o., Wrocław

Olszewska J., Rokicki J., Zamówienia publiczne. Zarządzanie organizacją, ludźmi i problemami, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa

"Zamówienia Pubiczne Doradca"

UWAGA: zaleca się korzystanie z najnowszych wydań

Wymagania wstępne:

Ocena prezentacji (do 50 punktów), aktywności na zajęciach (w sumie do 30 punktów), przygotowanej SIWZ (do 20 punktów). Każda nieobecność na zajęciach: - 15 punktów (z możliwością jej zaliczenia w formie pisemnej lub ustnej)

Zaliczenie:

51-60 punktów ocena 3.0; 61-70 punktów ocena 3.5; 71-80 punktów ocena 4.0; 81-90 punktów ocena 4.5

> 90 ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 112 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 66 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)