Wprowadzenie do europeistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EU-WEU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do europeistyki |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | E1_W01, E1_W03, E1_U01, E1_U06, E1_K03 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie wiedzy, czym są studia europejskie (europeistka) oraz zaznajomienie z problematyką podejmowaną w ramach tych studiów. Studenci poznają podstawowe terminy i kategorie europeistyczne. Zostaną zaznajomieni z głównymi procesami zachodzącymi w przeszłości i współcześnie w Europie. Uwaga studentów zostanie zwrócona w sposób szczególny na procesy integracji europejskiej. Zajęcia mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale również naukę umiejętności zdobywania informacji w zakresie problematyki europejskiej, ich prezentacji oraz dyskutowania na tematy europejskie z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: Student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też podstawowe pojęcia (siatkę pojęciową) i podstawowe problemy (zagadnienia) podejmowane w ramach studiów europejskich (E1_W01); Student ma podstawową wiedzę o charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych ( E1_W03). 2. Umiejętności: Student rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej (E1_U01); Student potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE ( E1_U06). 3. Kompetencje społeczne: Student potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu (E1_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty E1_W01, E1_W03 1. na ocenę bardzo dobrą: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też wszystkie podstawowe pojęcia i podstawowe zagadnienia podejmowane w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o wszystkich charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych. 2. na ocenę dobrą: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też większość podstawowych pojęć i podstawowych zagadnień podejmowanych w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o większości charakterystycznych dla Europy struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych. 3. na ocenę dostateczną: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też niektóre podstawowe pojęcia i podstawowe zagadnienia podejmowane w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o niektórych charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych. Efekty E1_U01, E1_U06, 1. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć do wszystkich potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. Bardzo sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE. 2. na ocenę dobrą: student dobrze rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. W miarę prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć do większości potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. W miarę sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE. 3. na ocenę dostateczną: student w dostatecznym stopniu rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. W miarę prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć tylko do niektórych potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. W stopniu dostatecznym porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE. Efekty E1_K03 1. na ocenę bardzo dobrą: student doskonale potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, doskonale wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu; 2. na ocenę dobrą: student w miarę potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu, 3. na ocenę dostateczną: student w ograniczonym stopniu potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, w ograniczonym stopniu wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. W ograniczonym stopniu potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z problematyką podejmowaną w ramach studiów europejskich. Studenci poznają podstawowe terminy i kategorie europeistyczne. Zostaną zaznajomieni z głównymi procesami zachodzącymi w przeszłości i współcześnie w Europie. Uwaga studentów zostanie zwrócona w sposób szczególny na procesy integracji europejskiej. Zajęcia mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale również naukę umiejętności zdobywania informacji w zakresie problematyki europejskiej, ich prezentacji oraz dyskutowania na tematy europejskie z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. |
|
Pełny opis: |
Tematyka podejmowana na zajęciach: 1. Studia europejskie (europeistyka) - w poszukiwaniu tożsamości dyscypliny 2. Europa jako przestrzeń geograficzna 3. Idea Europy. Kulturowe dziedzictwo Europy 4. Narody, mniejszości narodowe i etniczne w Europie 5. Ruchy migracyjne w Europie 6. Systemy i ustroje polityczne państw europejskich 7. Regionalizm w Europie 8. Koncepcje integracji europejskiej 9. Procesy integracyjne i dezintegracyjne we współczesnej Europie 10. Polityczny, instytucjonalny i prawny wymiar integracji europejskiej 11. Gospodarczy wymiar integracji europejskiej 12. Społeczny wymiar Europy 13. Bezpieczeństwo europejskie 14. Europa we współczesnych stosunkach międzynarodowych i procesach globalizacji |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Ruszkowski, Wstęp do studiów europejskich, PWN, Warszawa 2007 2. K.A. Wojtaszczyk (red.), Integracja europejska, Poltext, Warszawa 2011 3. K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Europeistyka. Podręcznik akademicki, t.1. i t.2, PWN, Warszawa 2012 4. W. Bokajło, A. Pacześniak (red.), Podstawy europeistyki, Atla 2, Wrocław 2009 5. A.Z. Nowak, D. Milczarek (red.), Europeistyka w zarysie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006 6. W. Stankowski (red.), Europeistyka. Leksykon, PWN, Warszawa 2011 7. F. Gołembski, Kulturowe aspekty integracji europejskiej, WAiP, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Z. Bauman, Europa - niedokończona przygoda, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005 2. N. Davis, Europa. Między Wschodem a Zachodem, Znak, Kraków 2007 3. G. Delanty, Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999 4. P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, IP UKSW, Warszawa 2001 5. J. H. H. Weiler, Chrześcijańska Europa, Poznań 2003 6. J. Barcz (red.), Ustrój Unii Europejskiej, EuropPrawo, Warszawa 2010 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: ....................(będzie podany wkrótce) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1) udział w zajęciach 30 godzin 2) przygotowanie referatu 10 godzin 3) wykonywanie zadań domowych 5 godzin 4) czytanie zadanej lektury 10 godzin 5) udział w konsultacjach 5 godzin 6) napisanie eseju 15 godzin SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godzin (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1) udział w zajęciach 30 godzin 2) przygotowanie referatu 10 godzin 3) wykonywanie zadań domowych 5 godzin 4) czytanie zadanej lektury 10 godzin 5) udział w konsultacjach 5 godzin 6) napisanie eseju 15 godzin SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godzin (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.