Media i polaryzacja polityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-MIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media i polaryzacja polityczna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Wykłady specjalizacyjne Politologia II st |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P2_W06, P2_W10, P2_U02, P2_K02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej. 2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie). 3. Polaryzacja mediów: - przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna). - sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna. - stronniczości mediów - nowe media a komunikowanie polityczne - kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna 4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna: - mediatyzacja polityki - marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja) - mediatyzacja skandalu politycznego - sposób wykorzystania mediów przez polityków - mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków - język a polaryzacja polityczna. 5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa: - zmediatyzowana sfera publiczna - media a polityczna i obywatelska mobilizacja - przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli 6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej. |
Literatura: |
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019. Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Efekty kształcenia: - student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki - student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki - student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie - student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki - student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne - student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej) - student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego - student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki 2. Opis ECTS: - udział w zajęciach 12 godzin - przygotowanie referatu 20 godz. - czytanie zadanej lektury 18 godz. - przygotowanie do zaliczenia 10 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane będą: - treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zleconych zadań domowych - wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie. Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć. Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego (w formie ustnej) na ostatnich zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a677d372df6df4dd4afaf902a1d9baa91%40thread.tacv2/conversations?groupId=78ffc2ac-9c8a-4033-9206-40c8e4e1eced&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej. 2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie). 3. Polaryzacja mediów: - przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna). - sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna. - stronniczości mediów - nowe media a komunikowanie polityczne - kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna 4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna: - mediatyzacja polityki - marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja) - mediatyzacja skandalu politycznego - sposób wykorzystania mediów przez polityków - mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków - język a polaryzacja polityczna. 5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa: - zmediatyzowana sfera publiczna - media a polityczna i obywatelska mobilizacja - przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli 6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej. |
|
Literatura: |
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15496 |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej. 2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie). 3. Polaryzacja mediów: - przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna). - sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna. - stronniczości mediów - nowe media a komunikowanie polityczne - kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna 4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna: - mediatyzacja polityki - marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja) - mediatyzacja skandalu politycznego - sposób wykorzystania mediów przez polityków - mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków - język a polaryzacja polityczna. 5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa: - zmediatyzowana sfera publiczna - media a polityczna i obywatelska mobilizacja - przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli 6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej. |
|
Literatura: |
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.