Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing polityczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-PO-MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing polityczny
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P1_W06, P1_U04,

P1_U07, P1_K05

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu praktyczne przedstawienie studentom teorii marketingu politycznego, zasad budowania strategii wyborczej, technik kreowanie wizerunku i komunikowania politycznego.

Pełny opis:

Wstęp do marketingu politycznego

Marketing polityczny w Europie i USA

Kampanie wyborcze i kampanie polityczne

Systemy polityczny i system wyborczy

Wyborcy i zachowania wyborcze

Strategia w kampanii wyborczej

Analiza środowiska politycznego

Budowanie wierunku partii politycznej, liderów i kandydatów

Komunikacja w kampanii wyborczej

Kampania bezpośrednia

Negatywne kampanie wyborcze

Marketing Polityczny w Internecie

Literatura:

1. Marek Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych USA i w Polsce, PWN, Warszawa 2002

2. Robert Wiszniowski, Marketing wyborczy, PWN, Warszawa 2000.

3. Wojciech Cwalina, Andrzej Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, GWP, Gdańsk 2005.

4. Sergiusz Trzeciak, Marketing polityczny w Internecie, Muza SA, Warszawa 2010.

5. B. Dobek‐Ostrowska (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

6. Bogusława Dobek-¬‐Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2012.

7. Sylwia Wilkos, Witold Ferenc, Kampania Wyborcza, Strategia, Taktyka, Komunikacja, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2001.

8. Andrzej W. Jabłoński i Leszek Sobkowiak, Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.

Literatura dodatkowa:

B. Ociepka (red.), Kształtowanie wizerunku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

A. R. Faucheux, Winning elections: Political Campaing Management. Strategy & Tactics, M. Evans and Company, New York 2003.

R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

K. Skarżyńska (red.), Psychologia polityczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999.

M. Karwat, Teoria prowokacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 - ma wiedzę na temat podstaw marketingu politycznego oraz jego relacji z narzędziami komunikowania politycznego

EK 2 - zna zastosowanie marketingu politycznego w kampaniach politycznych i wyborczych w Polsce i na świecie

Umiejętności:

EK 3 - potrafi wymienić czynniki decydujące o skutecznym zastosowaniu marketingu politycznego w środowisku kampanii politycznych

EK 4 - potrafi analizować zjawiska w politycznej sferze życia i jej otoczeniu

EK 5 - potrafi analizować i oceniać działania marketingowe a także ich potencjalny wpływ na wyborcę.

Kompetencje społeczne:

EK 6 - jest przygotowany do uczestnictwa do budowania różnych form aktywności obywatelskiej

EK 7 - potrafi przyjmować rożne role w grupie dzięki zaangażowaniu w projekty grupowe

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia są obowiązkowe. Studenci mają obowiązek czytać zadawane im na każde zajęcia teksty. Nieprzygotowanie oznacza konieczność umówienia się z prowadzącym na dyżur. Brak odpracowania nieprzygotowania skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.

Studenci piszą kolokwium końcowe oraz przestawiają projekt kampanii w podwarszawskich miastach.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NjIxMDM2OGUtMzJhZi00NDlkLTg1NmItYzM4ZGQyNGYwMTU0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2216fd8ee9-018d-4718-8543-6bf0d6ff67b7%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Grzybowska-Walecka
Prowadzący grup: Katarzyna Grzybowska-Walecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Ołtarzewska
Prowadzący grup: Karolina Ołtarzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Przybysz
Prowadzący grup: Monika Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Wiedza:


EK 1 - ma wiedzę na temat podstaw marketingu politycznego oraz jego relacji z narzędziami komunikowania politycznego


EK 2 - zna zastosowanie marketingu politycznego w kampaniach politycznych i wyborczych w Polsce i na świecie


Umiejętności:


EK 3 - potrafi wymienić czynniki decydujące o skutecznym zastosowaniu marketingu politycznego w środowisku kampanii politycznych


EK 4 - potrafi analizować zjawiska w politycznej sferze życia i jej otoczeniu


EK 5 - potrafi analizować i oceniać działania marketingowe a także ich potencjalny wpływ na wyborcę.


Kompetencje społeczne:


EK 6 - jest przygotowany do uczestnictwa do budowania różnych form aktywności obywatelskiej


EK 7 - potrafi przyjmować rożne role w grupie dzięki zaangażowaniu w projekty grupowe

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu praktyczne przedstawienie studentom narzędzi marketingu politycznego, zasad budowania strategii wyborczej, technik kreowania wizerunku i komunikowania politycznego, trendów i narzędzi komunikacji w internecie.

Pełny opis:

1. Komunikacja cyfrowa i zasady higieny cyfrowej

2. Planowanie strategiczne i operacyjne

3. Relacje z mediami

4. Komunikacja wewnętrzna i budowanie relacji

5. E-kryzys - strategia, taktyki i narzędzia reagowania na problemy i kryzysy

6. Fake newsy, deepfake, plotka i sztuczna inteligencja w komunikacji

7. Hejt, trolling i mowa nienawiści

8. Cyberprzemoc, stalking, cybeprzestępczość, ataki hybrydowe

9. Monitoring internetu i mediów offline

10. Narzędzia content marketingu w polityce

11. Storytelling i video marketing

12. Reklama polityczna i memy

13. Sondaże wyborcze

14. Sztab wyborczy

15. Kampania wyborcza

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Trzeciak, Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory?, Wydawnictwo: Estymator 2022.

A. Łaszyn, e-Kryzys, Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie, Warszawa b.r.w.

D. Tworzydło, Public relations praktycznie, Rzeszów 2017.

Literatura dodatkowa

S. Trzeciak, Marketing polityczny w Internecie, Muza SA, Warszawa 2010.

R. Stępowski, Marketing polityczny. Jak wygrać wybory?, Roster 2019.

M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze, PWN, Warszawa 2023.

R. Wiszniowski, Marketing wyborczy, PWN, Warszawa 2000.

W. Cwalina, Andrzej Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, GWP, Gdańsk 2005.

B. Dobek‐Ostrowska (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2012.

S. Wilkos, Witold Ferenc, Kampania Wyborcza, Strategia, Taktyka, Komunikacja, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2001.

A. W. Jabłoński i L. Sobkowiak, Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.

B. Ociepka (red.), Kształtowanie wizerunku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

A. R. Faucheux, Winning elections: Political Campaing Management. Strategy & Tactics, M. Evans and Company, New York 2003.

R. Siemieńska (red.), Płeć, wybory, władza, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

K. Skarżyńska (red.), Psychologia polityczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1999.

M. Karwat, Teoria prowokacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Wymagania wstępne:

Student ma prawo do 2 nieobecności.

Przy trzeciej zdaje dodatkowe kolokwium z podanej lektury.

Studenci przygotowują prezentację na wybrany 1 z 15 temat.

Studenci opracowują również w grupach najważniejsze tematy kampanii wyborczej w 2023 roku.

Studenci pracują w ćwiczeniowych sztabach wyborczych partii przygotowując się do wyborów samorządowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)