Asystent rodziny - wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-ARWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodziny - wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af62db96cc5994cd4a9817cb23fff7a74%40thread.tacv2/conversations?groupId=f223d7d7-dbfa-4040-bfed-ee70f5c0a305&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W07, PS1_W14; PS1_U01, PS1_U07, PS1_U10; PS1_K10 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej i rozwojowej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu o podejmowanych w jego zakresie zagadnień jest kształcenie podstawowych i bazowych kompetencji komunikowania się z rodziną. W trakcie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami pracy i działania asystenta rodziny. Zostaną wyposażeni w podstawowe narzędzia planowania i realizowania pracy pomocowej wobec rodziny z dziećmi. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Na czym polega asystentura rodziny? 3.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina 4.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 5. Genogram w pracy z rodziną 6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 7.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 8. Dysfunkcja środowiska rodzinnego 9.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 10.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Zespół interdyscyplinarny 13.Etyka pracy asystenta rodziny 14.Ewaluacja pracy własnej 15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych |
Literatura: |
Literatura: 1.De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk 2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 3.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 4.Łecki K., Szóstka. A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Śląsk 5.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EW_01 - Student zdobędzie wiedzę o jednym z głównych środowisk życia człowieka jakim jest rodzina, jej strukturze, dynamice, warunkach optymalnego rozwoju. EW_02 - Student zdobędzie wiedzę na temat dysfunkcji rodziny. EW_03 - Student zdobędzie wiedzę na temat grup i więzi społecznych istotnych dla pracy socjalnej. Umiejętności: EU_01 - Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne w obrębie rodziny dysfunkcyjnej. EU_02 - Student potrafi opracować strategię diagnozy i oddziaływania wobec rodziny z dysfunkcją. EU_03 - Student potrafi wskazywać rozwiązania konkretnych problemów społecznych w obrębie rodziny, prognozować ich przebieg i przewidywać skutki. Kompetencje: EK_01 - Student dostrzega potrzebę współpracy z różnymi specjalistami w celu pomocy rodzinie dysfunkcyjnej. Nakład pracy studenta: Udział w konwersatorium: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy kompetencji pracy z klientem jakim jest rodzina, nie potrafi wskazać metod pracy z rodzina, nie zaliczył egzaminu pisemnego z wiedzy Na ocenę 3 (dst.) - posiada jedynie elementarną wiedzę o metodach pracy z rodzina, wykształcił niskie kompetencje do pracy pomocowej, na niskim poziomie napisał egzamin pisemny Na ocenę 4 (db) - posiada dobry poziom kompetencji wymaganych w pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować większość poznanych metod, poprawnie napisał egzamin pisemny Na ocenę 5 (bdb) - posiada bardzo dobrą wiedzę o metodach i sposobach pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować wszystkie poznane metody, bardzo dobrze napisał egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af62db96cc5994cd4a9817cb23fff7a74%40thread.tacv2/conversations?groupId=f223d7d7-dbfa-4040-bfed-ee70f5c0a305&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu o podejmowanych w jego zakresie zagadnień jest kształcenie podstawowych i bazowych kompetencji komunikowania się z rodziną. W trakcie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami pracy i działania asystenta rodziny. Zostaną wyposażeni w podstawowe narzędzia planowania i realizowania pracy pomocowej wobec rodziny z dziećmi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Na czym polega asystentura rodziny? 2.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina 3.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 4. Genogram w pracy z rodziną 5.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 7. Dysfunkcja środowiska rodzinnego 8.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 9.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 10.Postepowanie z klientem, który nie podejmuje rozmowy, praca z oporem i motywowanie do zmiany 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Zespół interdyscyplinarny 13.Etyka pracy asystenta rodziny 14.Ewaluacja pracy własnej 15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1..De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk 2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 3.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 4.Łecki K., Szóstka. A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Śląsk 5.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu o podejmowanych w jego zakresie zagadnień jest kształcenie podstawowych i bazowych kompetencji komunikowania się z rodziną. W trakcie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami pracy i działania asystenta rodziny. Zostaną wyposażeni w podstawowe narzędzia planowania i realizowania pracy pomocowej wobec rodziny z dziećmi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Na czym polega asystentura rodziny? 3.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina 4.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 5. Genogram w pracy z rodziną 6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 7.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 8. Dysfunkcja środowiska rodzinnego 9.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 10.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Zespół interdyscyplinarny 13.Etyka pracy asystenta rodziny 14.Ewaluacja pracy własnej 15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych |
|
Literatura: |
Literatura: 1.De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk 2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 3.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 4.Łecki K., Szóstka. A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Śląsk 5.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Drzewek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Drzewek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3.00 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu o podejmowanych w jego zakresie zagadnień jest kształcenie podstawowych i bazowych kompetencji komunikowania się z rodziną. W trakcie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami pracy i działania asystenta rodziny. Zostaną wyposażeni w podstawowe narzędzia planowania i realizowania pracy pomocowej wobec rodziny z dziećmi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Na czym polega asystentura rodziny? 3.Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodzina 4.Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 5. Genogram w pracy z rodziną 6.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 7.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 8. Dysfunkcja środowiska rodzinnego 9.Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 10.Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Zespół interdyscyplinarny 13.Etyka pracy asystenta rodziny 14.Ewaluacja pracy własnej 15. Rozwijanie własnych kompetencji zawodowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Badura-Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 2.Krasiejko I. (2016) Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 3.Szpunar M. red, (2010)Asystentura rodziny -nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, Gdynia, 4.Nocuń A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart Literatura uzupełniająca: 1.De De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk 2.Robertis C., Pascal H. (1999) Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe 3.Szczepkowski J. (2010) Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń: Wyd. Akademickie Akapit. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.