Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-IK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a55245ce985014ad7ac52d9b5aec6f243%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9030e7d-a0fd-4212-bb39-5b2a3f6efcbf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W11, PS1_U10 PS1_U11 PS1_K06 PS1_K10 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedz z psychologii ogólnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami prowadzenia interwencji kryzysowej. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, zostanie przedstawiona wiedza teoretyczna z omawianego zakresu jak również techniki praktyczne stosowane w procesie interwencji kryzysowej. |
Pełny opis: |
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej: 1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie. 2. Modele interwencji kryzysowej 3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II 4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej 5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa 6.Kryzys utraty – żałoba 7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof 8.Napaść seksualna 9.Przemoc ze strony partnera 10.Kryzys nałogu 11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD) 12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu 13.Interwencja związana z porwaniem zakładników 14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi? 15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej |
Literatura: |
Literatura: 1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999. 2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004 3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010 4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010 5. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Żałoba i strata – ujęcie interdyscyplinarne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016. 6. Kurtyka-Chałas J. Poczucie osamotnienia u kobiet doświadczających straty męża. [w] Wasilewska-Ostrowska K. (red.) Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin, Warszawa 2019, s. 85-108. 7.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007. 8. Steuden S., Kurtyka-Chałas J. (2009) „Dynamika procesu przeżywania straty związanej ze śmiercią współmałżonka”. [W] S. Steuden, K. Janowski Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: WN KUL, s.123-144 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EW_01 - Student zna metody diagnozowania i interwencji kryzysowej stosowane w pracy socjalnej EW_02 - Student potrafi wskazać podstawowe teorie z zakresu interwencji kryzysowej. EW_03 - Student posiada wiedzę teoretyczną na temat omówionych sytuacji kryzysowych. Umiejętności: EU_01 - Student potrafi proponować rozwiązania dla sytuacji interwencyjnych i umie przewidywać ich skutki EU_01 - Student zna i potrafi zastosować metody interwencji kryzysowej dla poszczególnych sytuacji kryzysowych Kompetencje: EK_01 - Student szanuje różnice kulturowe EK_02 - Student rozumie potrzebę współpracy wielospecjalistycznej dla celów optymalizowania procesu pomocowego. Nakład pracy studenta: Udział w konwersatorium: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii interwencji kryzysowej, nie zna podstawowych rodzajów interwencji kryzysowej, nie potrafi wskazać oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, nie rozumie idei współpracy wielospecjalistycznej. Na ocenę dost (3) - student posiada dostateczną wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna niektóre rodzaje interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilka oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, dostatecznie rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej. Na ocenę dobrą (4) - student posiada dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilkanaście oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej. Na ocenę bardzo dobrą (5) - student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać wiele różnorodnych oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej i potrafi ją zastosować w praktyce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami prowadzenia interwencji kryzysowej. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, zostanie przedstawiona wiedza teoretyczna z omawianego zakresu jak również techniki praktyczne stosowane w procesie interwencji kryzysowej. |
|
Pełny opis: |
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej: 1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej 2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II 3.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej 4.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa 5.Kryzys utraty – żałoba 6.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof 7.Napaść seksualna 8.Przemoc ze strony partnera 9.Kryzys nałogu 10.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD) 11.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu 12.Interwencja związana z porwaniem zakładników 13.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi? 14.Nowe trendy w interwencji kryzysowej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999. 2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004 3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010 4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010 5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami prowadzenia interwencji kryzysowej. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, zostanie przedstawiona wiedza teoretyczna z omawianego zakresu jak również techniki praktyczne stosowane w procesie interwencji kryzysowej. |
|
Pełny opis: |
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej: 1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie. 2. Modele interwencji kryzysowej 3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II 4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej 5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa 6.Kryzys utraty – żałoba 7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof 8.Napaść seksualna 9.Przemoc ze strony partnera 10.Kryzys nałogu 11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD) 12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu 13.Interwencja związana z porwaniem zakładników 14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi? 15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999. 2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004 3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010 4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010 5. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Żałoba i strata – ujęcie interdyscyplinarne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016. 6. Kurtyka-Chałas J. Poczucie osamotnienia u kobiet doświadczających straty męża. [w] Wasilewska-Ostrowska K. (red.) Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin, Warszawa 2019, s. 85-108. 7.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007. 8. Steuden S., Kurtyka-Chałas J. (2009) „Dynamika procesu przeżywania straty związanej ze śmiercią współmałżonka”. [W] S. Steuden, K. Janowski Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: WN KUL, s.123-144 |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rozalska | |
Prowadzący grup: | Agata Rozalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.