Poradnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ćwiczenia: PS1_W11; PS1_U06; PS1_U07; PS1_K09 Wykład: PS1_W07; PS1_W11; PS1_U06; PS1_U07; PS1_K09 |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad życia społecznego. |
Skrócony opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Poradnictwo; rodzaje i typy poradnictwa, etapy procesu poradnianego. 2. Poradnictwo specjalistyczne w pomocy społecznej. 3. Klient pomocy społecznej jako podmiot działania w poradnictwie. 4. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa. 5. Poradnictwo jako działalność zorganizowana. 6. Konstrukcja i przekazanie porady w ramach poradnictwa socjalnego 7. Poradnictwo dla osób opuszczających zakłady karne i ich rodzin. 8. Poradnictwo zawodowe dla osób długotrwale bezrobotnych. 9. Poradnictwo dla osób wykluczonych ze względu na pochodzenie, wyznanie, przekonania. 10. Poradnictwo dla cudzoziemców. 11. Poradnictwo dla osób starszych. 12. Poradnictwo dla osób z syndromem DDA. 13. Poradnictwo a rodzina dysfunkcyjna. 14. Poradnictwo a bezdomni, rola streetworkerów. 15. Poradnictwo dla rodzin, których bliscy zostali zwerbowani przez sekty. Wykład: 1. Zapoznanie Studentów z Sylabusem, zapoznanie z warunkami zaliczenia. Wprowadzenie do problematyki poradnictwa. 2. Stereotypy utrudniające wykonywanie zadań z zakresu poradnictwa. 3. Kompetencje zawodowe pracownika, cechy doradcy, metody działania poradniczego. 4. Znaczenie komunikacji interpersonalnej w sytuacji poradniczej. 5. Konflikty społeczne. Rodzaje konfliktów i ich skutki. 6. Podstawowe zasady i dylematy etyczne w poradnictwie. 7. Relacje w pracy socjalnej. 8. Czynniki stresogenne utrudniające relacje interpersonalne. 9. Syndrom wypalenia zawodowego pracownika socjalnego. 10. Poradnictwo skierowane do osób starszych. 11. Uzależnienia jako problem społeczny. 12. Poradnictwo skierowane do osób starszych. 13. Poradnictwo skierowane do osób z niepełnosprawnością. 14. Repetytorium. 15. Zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. 3. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ćwiczenia: PS1_W11 Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy socjalnej. PS1_U06 Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). PS1_U07 Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Wykład: PS1_W07 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. PS1_W11 Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy socjalnej. PS1_U06 Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). PS1_U07 Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Wiedza: - Zna typowe struktury i instytucje społeczne, w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; nazywa instytucje zajmujące się wsparciem i poradnictwem społecznym, charakteryzuje ich obowiązki oraz zasady i normy postępowania. -Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła sąsiedztwo, organizacje społeczne, społeczność lokalna, o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju; rozpoznaje i charakteryzuje problemy i obszary wymagające działań z obszaru poradnictwa. - Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej; wskazuje formy działań z zakresu poradnictwa w odniesieniu do konkretnych grup. Umiejętności: - Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły); ocenia sytuację osób z grup szczególnego ryzyka, rozpoznaje zagrożenia i szacuje możliwości wyjscia z trudnej sytuacji. - Identyfikuje instrumenty dostępne w procesie prowadzenia pracy z obszaru poradnictwa. - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej. Kompetencje: - Potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje. - Docenia różnorodność metod i form pomocy. - Dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem. Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc
Wykład, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje metody pracy w różnych aspektach życia społecznego swoich beneficjentów. Student pozna różnego rodzaju instytucje, z którymi będzie współpracował w toku przyszłej pracy. |
|
Pełny opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Pełny opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura pomocnicza: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc
Wykład, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Pełny opis: |
Studenci będą mieli sposobność zapoznania się z różnymi formami poradnictwa stosowanymi w pracy socjalnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura pomocnicza: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Łodzińska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Łodzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Pełny opis: |
Studenci będą mieli sposobność zapoznania się z różnymi formami poradnictwa stosowanymi w pracy socjalnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura pomocnicza: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.